Mansouri N, Najafi A, Negahdari M. Investigation of stepped planning hull hydrodynamics using computational fluid dynamics and response surface method. Marine Engineering 2023; 18 (37) :105-116
URL:
http://marine-eng.ir/article-1-942-fa.html
منصوری نعمت الله، نجفی امین، نگهداری محمدرضا. تحلیل هیدرودینامیکی شناور تندرو پلهدار با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی و روش سطح پاسخ. مهندسی دریا 1401; 18 (37) :116-105
URL: http://marine-eng.ir/article-1-942-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد
2- دانشگاه امام حسین(ع)
3- دانشگاه علوم دریانوردی چابهار
چکیده: (62 مشاهده)
استفاده از پله در کف شناور، از عوامل موثر در کاهش مقاومت و افزایش پایداری در شناورهای تندرو سرشی می باشد. وجود پله در کف این نوع شناورها باعث ایجاد یک جدایش در جریان میشود و همین موضوع باعث کاهش سطح خیس بر روی شناور و در نتیجه کاهش نیروی پسا بر روی بدنه و همچنین کاهش تریم دینامیکی میگردد. در این مطالعه با ایجاد تغییرات در سه پارامتر ورودی یک فضای طراحی ایجاد گردید. پارامتر های ورودی شامل سرعت خطی شناور، فاصله پله از پاشنه شناور و تغییر ارتفاع پله در عرض شناور می باشد. مطالعات حاضر با استفاده از شبیهسازی دینامیک سیالات محاسباتی همراه شده با روش سطح پاسخ مورد بررسی قرار گرفته است. شبیه سازی دینامیک سیالات محاسباتی توسط نرم افزار STAR CCM صورت پذیرفت. همچنین از روش طراحی آزمایش ها و روش باکس بنکن برای انتخاب نمونه ها و از مدل کریگینگ برای فرآیند سطح پاسخ استفاده گردید. همچنین از الگوریتم ژنتیک و روش غربالگری برای پیدا کردن نقاط بهینه استفاده شد. پارامترهای خروجی مورد بررسی شامل نیروی پسا و برا وارد بر بدنه شناور و تریم کلی شناور می باشد. نتایج آنالیز حساسیت بر روی پارامترهای ورودی نشان می دهد که سرعت شناور تاثیرگذارترین پارامتر بر روی مقادیر پارامترهای خروجی است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
هیدرودینامیک کشتی دریافت: 1400/8/27 | پذیرش: 1401/12/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول