دوره 15، شماره 29 - ( 2-1398 )                   جلد 15 شماره 29 صفحات 63-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seif M S, Kazemipour A. Ship Trim Optimization for the Reduction of Fuel Consumption . Journal Of Marine Engineering. 2019; 15 (29) :63-78
URL: http://marine-eng.ir/article-1-684-fa.html
سیف محمد سعید، کاظمی پور علیرضا. کاهش مصرف سوخت شناور تجاری با بهینه‌سازی تریم. مهندسی دریا. 1398; 15 (29) :63-78

URL: http://marine-eng.ir/article-1-684-fa.html


دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (544 مشاهده)
امروزه تلاش برای کاهش در مصرف سوخت،­ انتشار گازهای گلخانهای و آلایندههای جوی، صرفه‌جویی اقتصادی و همچنین هماهنگ شدن با قوانین جدید نگرانی پیشروی صنعت کشتیرانی است. به‌منظور برآوردن و رسیدن به این اهداف تلاشها و تحقیقات زیادی صورت گرفته است که  در این مقاله برخی از روش­های کاهش مصرف سوخت ازجمله بهینه‌سازی تریم شناور در آبخور طراحی موردبررسی قرارگرفته است. در این راستا مقاومت مدل شناور کانتینرKCS در آبخور طراحی محاسبه‌شده است. این تحلیل به‌صورت حل عددی و آزمایش تجربی برای تریم­های 1/0- تا 1/0+ انجام پذیرفته است. نتیجه حاصل از مقاومت بدنه شناور مدل به بدنه اصلی تعمیم داده‌شده است در این خصوص، مدل ریاضی سامانه رانش کشتی در محیط محاسباتی سیمولینک نرم‌افزار متلب پیاده‌سازی گردیده است و با استفاده از این مدل، به ازای تریم­های مختلف میزان مصرف ویژه سوخت شناور ارائه‌شده است.. با توجه به نتایج مدل­سازی و شبیه‌سازی بدنه شناور کاهش 5/1 درصدی مصرف سوخت به ازای تریم بهینه نتیجه شده است.
متن کامل [PDF 1473 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: موتور اصلي، ماشين‌آلات و سيستم‌هاي الكتريكي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۸

فهرست منابع
1. Center for Statistics of Iran, Departman of planning and supervisin. (2011), Results of the survey of energy carriers consumption in urban households in 2011 2012. https://www.amar.org.ir (In Persian)
2. Organization for Energy Efficiency (2011), "Clause" and "Note 19 of the Law of the Second Program of Development and the Rules of Procedure. (In Persian)
3. Thomas Hellstrom, (2002), optimizing control at sea:The Experience of seapacer project.
4. salma, sherbaz, Wenyang Duan, (2014), Ship Trim Optimization: Assessment of Influence of Trim on Resistance of MOERI Container Ship. Hindawi Publishing Corporation the Scientific World Journal Volume, Article ID 603695, 6 pages. [DOI:10.1155/2014/603695]
5. Edward V. Lewis, Principles of Naval Architecture , Resistance, Propulsion and Vibration, The Society of Naval Architects and Marine Engineers, 601 Pavonia Avenue Jersey City.
6. Edward K. Nam, Robert Giannelli., (2005), Fuel Consumption Modeling of Conventional and Advanced Technology Vehicles in the Physical Emission Rate Estimator (PERE). Assessment and Standards Division Office of Transportation and Air Quality U.S. Environmental Protection Agency.
7. ABS, (2015), Ship Energy Efficiency Measures, Houston, TX 77060 USA,
8. Holtrop, J., Mennen, G. G. J., (1982). An Approximate Power Prediction Method. International Shipbuilding Progress, Vol 29, No 335, pp. 166. [DOI:10.3233/ISP-1982-2933501]
9. Munesan.M, (2010), Encyclopedic Marine Engineering Architecture, kanun pajuhesh.
10. Jazayeri.A, Gholami.S.A, Safaei.A, (2016), Modeling and Simulation of Ship Driving System in the Simulink Environment, Naval Engineers Conference, First Course, Tehran Olympic Hotel.
11. ITTC, (2012). Speed and Power Trials, Part 2, 7.5-04-01-01.2. [DOI:10.9790/4861-0220104]
12. Edward V. Lewis, Principles of Naval Architecture, Resistance, Propulsion and Vibration", The Society of Naval Architects and Marine Engineers, 601 Pavonia Avenue Jersey City,
13. MAN B&W, (2017), Low Speed Small Bore Engines - Now with Electronic Control.
14. Hagiwara, H., (1989), Weather routing of sail assisted motor vessels. PhD. Delft University.
15. Theotokatos, Gerasimos, (2015), Marine Engine/ Ship Propulsion System Simulation, Department of Naval Architecture, Ocean & Marine Engineering University of Strathclyde. November.
16. Chao Wang, Shuai Sun, Liang Li, Liyu Ye, (2016), Numerical prediction analysis of propeller bearing force for full-scale hullepropellererudder system, International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering 8, 589e601. [DOI:10.1016/j.ijnaoe.2016.06.003]
17. MAN B&W, (2010), K90MC-C6-TII. Project Guide, Camshaft Controlled Two-stroke Engines. April.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.