مدلسازی مانور شناورها در مراحل ابتدایی طراحی و بهرهبرداری از شناور از اهمیت فراوان برخوردار است. برای تحقیق در مورد مانور پذیری شناورها، طراحی سیستم کنترل حرکات شناور و توسعه شبیه سازهای مانور شناور، داشتن مدل مانور شناور بسیار ضروری است. در طی سالیان اخیر مدلهای مختلفی از مانور شناورهای جابجایی ارائه شده که قادر هستند با تقریب مناسبی کیفیت مانور شناور را تبیین نمایند. لیکن تحقیقات در زمینه محاسبه ضرائب مانور و تست خودرانش مانور شناور اندک بوده و همچنان شبیهسازی مانور شناور با استفاده از مدلهای ریاضی حد توسعهیافتگی مناسبی ندارد. تئوری شناسایی سیستم میتواند برای بیان کردن مدل ریاضی مانور شناورها به وسیلهی سیستم دادههای ورودی و دادههای خروجی مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله مانور یک شناور جابجایی با مدل خودرانش بررسی شده است و با استفاده از روش شناسایی سیستم بر پایه روش فیلتر کالمن پیشرفته، ضرائب مانور آن استخراج گردیده و مانور دور زدن شناور شبیه سازی شده است. نتایج حاصل از روش شناسایی سیستم با مانور تست تجربی مقایسه شده و تاثیر زاویه سکان و سرعت شناور بر دایره چرخش آن مورد بررسی قرار گرفته است. بدیهی است چنین مدلی علاوه بر تاثیری که میتواند در طراحی بهینه شناور داشته باشد، میتواند ابزار مناسبی برای توسعه روشهای کنترلی و هدایت شناور نیز باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |