دوره 3، شماره 5 - ( 12-1385 )                   جلد 3 شماره 5 صفحات 1-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashed G, Ghajar R, Hashemi S J. **Influence of Drillship Roll on The Drillpipe Fatigue Under Variable Amplitude Loading . Journal Of Marine Engineering. 2007; 3 (5) :1-22
URL: http://marine-eng.ir/article-1-30-fa.html
راشد غلامرضا، قاجار رحمت الله، هاشمی سید جلال الدین. اثر غلتش کشتی حفاری بر خستگی لوله حفاری در شرایط بارگذاری دامنه متغیر. مهندسی دریا. 1385; 3 (5) :1-22

URL: http://marine-eng.ir/article-1-30-fa.html


دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (11702 مشاهده)

در هنگام حفاری توسط کشتی‏ها و یا نیمه‏غوطه‏ورهای حفاری، رشته‏حفاری در اولین اتصال از لوله‏حفاری با لوله چندبر، دچار خمش ناشی از حرکات غلتش حول محور طولی و یا چرخش حول محور عرضی شناور می‏شود. تنش‏های چرخه‏ای ناشی از این خمش در هر نقطه از رشته‏حفاری تابعی از زاویه غلتش شناور، موقعیت لوله چندبر در بوش، و نیروی کشش قلاب می‏باشند. در این مقاله ابتدا آسیب خستگی تجمعی لوله ‏حفاری متصل به لوله چندبر ناشی از این تنش‏های چرخه‏ای و در طی مدت پیمایش لوله چندبر محاسبه شده و اثرات تغییر مقدار دامنه تنش چرخه‏ای نیز در نظر گرفته می‏شود. سپس پنج مدل خستگی چند محوره در شرایط بارگذاری دامنه متغیر (مشابه شرایط اعمالی به لوله حفاری) ارزیابی می‏شوند. با مقایسه نتایج عمر خستگی پیش‌بینی شده توسط این مدلها با نتایج قابل دسترس از آزمایشهای خستگی چند محوره در بارگذاری دامنه متغیر محوری-پیچشی، دیده می‏شود که نتایج مدل ترکیبی روش صفحه بحرانی و روش انرژی، نسبت به دیگر مدل‏های خستگی چندمحوره در بارگذاری چندمحوره دامنه متغیر، تطابق بهتری با نتایج تجربی داشته و برای تعیین عمر خستگی لوله حفاری قابل قبول می‏باشد.

 

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: Offshore Structure
دریافت: ۱۳۸۹/۴/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۷

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی-پژوهشی مهندسی دریا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal Of Marine Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb