پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 42 - ( 1-1403 )                   جلد 20 شماره 42 صفحات 54-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Negahdari م, Gharechahi A, Ebrahimi A, babaei M. The effects of hull form on the hydrodynamic performance of launch. Marine Engineering 2024; 20 (42) :46-54
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1084-fa.html
نگهداری محمدرضا، قره چائی عطا ا...، ابراهیمی ابوذر، بابایی محمدرضا. تاثیرات فرم بدنه بر عملکرد هیدرودینامیکی شناور‌های بومی لنج. مهندسی دریا. 1403; 20 (42) :46-54

URL: http://marine-eng.ir/article-1-1084-fa.html


1- عضو هیئت علمی
2- دانشگاه دریانوردی چابهار
چکیده:   (412 مشاهده)
چندین هزار فروند شناور سنتی ایرانی از نوع لنج در خلیج‌فارس و دریای عمان تردد می‌کنندکه نقش مهمی در زندگی و معیشت بسیاری از مردم در این پهنه ساحلی هستند. ساخت شناورهای سنتی بیشتر بر اساس تجربه بوده و بر خلاف شناورهای تجاری مدرن، بر اساس محاسبات پیشرفته مهندسی، مدل‌سازی‌های پیچیده کامپیوتری و تست‌های آزمایشگاهی ساخته نشده‌اند؛ بنابراین بهینه‌سازی و کاهش سوخت مصرفی آنها حائز اهمیت بوده و اگر بتوان به‌گونه‌ای بازدهی این نوع شناورها را افزایش داد، این امر قدمی بزرگ در راستای افزایش کارایی شناورهای سنتی به شمار خواهد آمد.
در این تحقیق با درنظرگرفتن فرم بدنه شناور نمونه و ارائه چند فرم بدنه اصلاح شده، با مدل‌سازی عددی در نرم‌افزارSTAR CCM+ ، فرم بدنه بهینه با کم‌ترین مقاومت هیدرودینامیکی مشخص شد.
نتایج نشان می‌دهد مقاومت بدنه شناور با اصلاح فرم پاشنه حدود 10 درصد کاهش یافته،که این مقدار با  اصلاح فرم سینه به حدود 20 درصد می‌رسد. بدین‌ترتیب با اصلاح فرم پاشنه شاهد کاهش13 درصدی مصرف سوخت می‌شویم،که این مقدار با  فرم سینه اصلاح فرم سینه به حدود 30 درصد می‌رسد.
متن کامل [PDF 1957 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1402/9/3 | پذیرش: 1403/2/7

فهرست منابع
1. Yaakob, O., Shamsuddin, S., & King, K. K. (2004). Stern Flap for Resistance Reduction of Planning Hull Craft, Journal Technology, Vol. 41(A) Dis, pp. 43-52.
2. Tavakli, M., Saif, M. (1384). Methods of reducing fuel consumption in vessels. The 7th National Conference of Marine Industries of Iran.(In Persian) https://civilica.com/doc/7177/
3. Ahmadzadeh Talatepe, M., Mousavi, M. (2015). Numerical simulation of sea moss attached to the hull of vessels and application of practical and modern methods in order to reduce the drag force caused by them. Marine Engineering, 12(23): 81-92 (In Persian)
4. Saif Mohammad, S., Kazemipour Esfarjani, A., Zulfiqaransab, F. (2016). Reducing floating fuel consumption by optimizing trim. The 19th National Marine Industry Conference. (In Persian)
5. Dorastkar, Reza. Ebrahimi, Abuzar. Experimental investigation of added resistance and barge floating movements in regular waves (1401). Chabahar University of Maritime and Marine Sciences, Master's Thesis. (In Persian)
6. Rhee, S. H., Kawamura, T., & Li, H, (2005). Propeller cavitation study using an unstructured grid based navier-stoker solver, https://doi.org/10.1115/1.1989370 [DOI:10.1115/1.1989370.]
7. Taheri, R., & Mazaheri, K. (2012). Blade Shape Optimization of Marine Propeller via Genetic Algorithm for Efficiency Improvement. Paper presented at the Turbo Expo: Power for Land, Sea, and Air, https://doi.org/10.1115/GT2012-68183 [DOI:10.1115/GT2012-68183.]
8. Vessaz, C., Tournier, C., Münch, C., & Avellan, F. (2013). Design optimization of a 2D blade by means of milling tool path. CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology, 6(3), 157-166, https://doi.org/10.1016/j.cirpj.2013.05.002 [DOI:10.1016/j.cirpj.2013.05.002.]
9. Wang, J., Zhao, W., & Wan, D. (2019). Simulations of Self-Propelled Fully Appended Ship Model at Different Speeds. International Journal of Computational Methods, 16(05), 1840015. [DOI:10.1142/S0219876218400157]
10. Watanabe, T., Kawamura, T., Takekoshi, Y., Maeda, M., & Rhee, S. H. (2003). Simulation of steady and unsteady cavitation on a marine propeller using a RANS CFD code. Paper presented at theProceedings of The Fifth International Symposium on Cavitation (Cav.
11. Zhang, F., Chen, S., & Khalid, M. (2002). Optimizations of airfoil and wing using genetic algorithm. Paper presented at the 23rd Congress of International Council of the Aeronautical Sciences, Toronto, Canada.
12. Razaghian, A., Ebrahimi, A., Zahedi, F., Javanmardi, M., & Seif, M. (2021) Investigating the effect of geometric parameters on hydrodynamic and hydro-acoustic performances of submerged propellers. Applied Ocean Research, 114, 102773, https://doi.org/10.1016/j.apor.2021.102773 [DOI:10.1016/j.apor.2021.102773.]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.