در این پژوهش، جریان کاویتاسیونی هیدروفویلهای سری NACA نزدیک سطح آزاد آب در شرایط جریان فوقبحرانی، با استفاده از مدل سهفازی VOF بهصورت عددی شبیهسازی شده است.
تأثیر هندسه هیدروفویل، زاویه حمله، عمق غرقشدگی و عدد کاویتاسیون بر دامنه موج سطح آزاد و شکل حباب بخار بهصورت جامع مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج نشان میدهد که افزایش ضخامت یا انحنای هیدروفویل باعث افزایش حجم حباب کاویتاسیون و نیروی پسا و در نتیجه کاهش نسبت نیروی برآ به پسا میشود.
وجود سطح آزاد باعث کاهش طول حباب کاویتاسیون و ضرایب آیرودینامیکی میشود و بنابراین نقش تعیینکنندهای در پیشبینی دقیق جریان دارد.
کاهش عدد کاویتاسیون منجر به افزایش حجم حباب بخار و کاهش دامنه موج سطح آزاد میشود، که این مسئله میتواند عملکرد و قابلیت پنهانکاری وسایل دریایی پرسرعت را تحت تأثیر قرار دهد.
طراحی مدل کارآمد حملونقل کشتیهای یکسر خالی در بنادر ایران با رویکرد پژوهش آمیخته، شناسایی مؤلفههای کلیدی از طریق تحلیل کیفی و اعتبارسنجی کمی.
شناسایی عوامل اثرگذار اصلی شامل قوانین و مقررات، زیرساختهای فیزیکی، تشویق و حمایت از صاحبان کالا، تغییر ظرفیت صادرات و واردات، اجرای صحیح روشهای تخلیه و بارگیری، و شکل تعهدات فروشنده و خریدار.
اهمیت پیشبینی دقیق ظرفیت و تقاضای کالا در مسیرهای صادراتی و وارداتی با بهرهگیری از دادههای تاریخی، تحلیلهای اقتصادی و مدلهای پیشبینی، برای جلوگیری از خالیبودن مسیر برگشت کشتیها.
کاربرد مدل بهینهسازی برای تنظیم پویا و خودکار مسیرها و ظرفیتها متناسب با تغییرات بازار و استفاده از حملونقل ترکیبی (جادهای و ریلی) جهت افزایش بهرهوری.
ضرورت همترازی با استانداردها و کنوانسیونهای بینالمللی دریایی بهمنظور افزایش ایمنی، حفاظت محیطزیست، تسهیل تجارت دریایی، و کاهش هزینهها در صنعت حملونقل دریایی ایران