پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 46 - ( 4-1404 )                   جلد 21 شماره 46 صفحات 111-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lotfi A, Sadat hosseini S, Kolahdouz A. Designing an Optimal Model for Ballast voyage Transportation System in Iranian Ports. Marine Engineering 2025; 21 (46) :101-111
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1187-fa.html
لطفی امیرمحمد، سادات حسینی سید محمد، کلاهدوز علیرضا. طراحی مدل بهینه برای سیستم حمل‌ونقل کشتی‌های یک‌سر خالی در بنادر ایران. مهندسی دریا. 1404; 21 (46) :101-111

URL: http://marine-eng.ir/article-1-1187-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران-مهندسی حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2- استادیار گروه ایمنی ترافیک دانشگاه امام حسن مجتبی
3- مربی مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده:   (155 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف طراحی یک مدل بهینه برای سیستم حمل‌ونقل کشتی‌های یک‌سر خالی در بنادر ایران انجام شده است. در این راستا، از رویکرد پژوهش آمیخته استفاده گردید. در بخش کیفی، از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته، مؤلفه‌های اصلی مدل شناسایی شدند و در مرحله کمی، اعتبار مدل پیشنهادی با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از طریق پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری بخش کیفی این پژوهش را متخصصان، خبرگان و مسئولان مرتبط با سیستم حمل‌ونقل دریایی ایران تشکیل می‌دادند که با روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شدند. این فرآیند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان و کارکنان فعال در حوزه حمل‌ونقل دریایی بود که از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند؛ در این مرحله، ۷۰ نفر در تکمیل پرسشنامه‌ها مشارکت نمودند. داده‌های کیفی حاصل از مصاحبه‌ها با بهره‌گیری از روش پدیدارشناسی و تکنیک کدگذاری تحلیل شدند. نتایج تحلیل کیفی، مؤلفه‌های کلیدی مؤثر بر کارآمدی سیستم حمل‌ونقل کشتی‌های یک‌سر خالی را شناسایی کرد که شامل قوانین و مقررات، زیرساخت‌های فیزیکی، تشویق و ترغیب صاحبان کالا، تغییر در ظرفیت صادرات و واردات، اجرای صحیح روش‌های تخلیه و بارگیری و شکل تعهدات فروشنده و خریدار بود. همچنین، ۱۷ زیرمؤلفه برای این مؤلفه‌های اصلی استخراج شد که با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا ترسیم گردید. در بخش کمی، تحلیل داده‌ها از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار PLS انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که به ترتیب، تشویق و حمایت از صاحبان کالا، قوانین و مقرراتو زیرساخت‌های فیزیکی بیشترین بار عاملی را در تأثیرگذاری بر کارآمدی سیستم حمل‌ونقل کشتی‌های یک‌سر خالی دارا می‌باشند. علاوه بر این، بر اساس نتایج آزمون تی، برای دستیابی به مدل بهینه سیستم حمل‌ونقل در مسیر کشتی‌های یک‌سر خالی در بنادر ایران، باید به ترتیب تأثیر هر مؤلفه به شرح زیر اولویت‌بندی و اقدام شود: بهره‌گیری از واردات به‌عنوان مکمل صادرات برای صاحبان کالا، امکان انعطاف‌پذیری در ظرفیت‌های صادرات و واردات، بهره‌مندی از مزایای قانونی مناطق ویژه و آزاد، نظیر ایجاد مراکز تولیدی در این مناطق، برنامه‌ریزی جهت کاهش و یکسان‌سازی تفاوت‌های قیمتی. یافته‌های این پژوهش به‌عنوان مبنایی برای ارائه یک چارچوب عملیاتی به منظور بهینه‌سازی سیستم حمل‌ونقل دریایی در مسیرهای کشتی‌های یک‌سر خالی، قابلیت ارائه و بهره‌برداری دارند.
م
متن کامل [PDF 632 kb]   (46 دریافت)    

نکات برجسته:
  1. طراحی مدل کارآمد حمل‌ونقل کشتی‌های یک‌سر خالی در بنادر ایران با رویکرد پژوهش آمیخته، شناسایی مؤلفه‌های کلیدی از طریق تحلیل کیفی و اعتبارسنجی کمی.
  2. شناسایی عوامل اثرگذار اصلی شامل قوانین و مقررات، زیرساخت‌های فیزیکی، تشویق و حمایت از صاحبان کالا، تغییر ظرفیت صادرات و واردات، اجرای صحیح روش‌های تخلیه و بارگیری، و شکل تعهدات فروشنده و خریدار.
  3. اهمیت پیش‌بینی دقیق ظرفیت و تقاضای کالا در مسیرهای صادراتی و وارداتی با بهره‌گیری از داده‌های تاریخی، تحلیل‌های اقتصادی و مدل‌های پیش‌بینی، برای جلوگیری از خالی‌بودن مسیر برگشت کشتی‌ها.
  4. کاربرد مدل بهینه‌سازی برای تنظیم پویا و خودکار مسیرها و ظرفیت‌ها متناسب با تغییرات بازار و استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی (جاده‌ای و ریلی) جهت افزایش بهره‌وری.
  5. ضرورت هم‌ترازی با استانداردها و کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی به‌منظور افزایش ایمنی، حفاظت محیط‌زیست، تسهیل تجارت دریایی، و کاهش هزینه‌ها در صنعت حمل‌ونقل دریایی ایران

نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: شرايط محيطي و زيست محيطي
دریافت: 1404/3/3 | پذیرش: 1404/5/25

فهرست منابع
1. Armağan Qu,. (2020). Blockchain Applications in Shipping, Transportation, Logistics, and Supply Chain. 10.1007/978-981-13-8683-1_23.
2. Biju, Adv & Antony Thekkanath, Dr. (2022). Challenges faced by developing countries in competition and regulation in the maritime transport secto. GE.18-06990)Trade and Development Board Vol 13. 93 - 96.
3. Beizaei, Seyed Ebrahim (2015), Presenting Models for Determining Factors Affecting Value Added in the Transport Sector and Gross Domestic Product, Journal of Transport Research, 2 (1): 84-71. Persian
4. Bahmanshir, Abdol Karim. (2016). Policies to Increase Iran's Competitiveness in Maritime Transport Trade. Jahadeh, 24(86), 45-56. Persian
5. Derakhshan, Mehdi (2013), International Law Strategies for Sea-Based Development with a Port and Maritime Management Approach (Case Study of the Islamic Republic of Iran), Journal of Nations Research, (9): 105, 51-31. Persian
6. Hajjarzadeh, Behrouz (2019), Conceptualizing and Identifying the Nature and Dimensions of Customer Experience Management in the Maritime Transportation Industry, Public Service Marketing, 4(7): 94-75. Persian
7. Hosseinpour, Abdolkarim (2016), Policies to increase Iran's competitiveness in the maritime transportation trade, Journal of Marine Sciences and Technologies, 3(6): 25-1. Persian
8. Kosiek ,David. (2021). Performance Analysis of a Hybrid Electric Ship by Real-Time Verification. Energies. 15. 2116. 10.3390/en15062116. [DOI:10.3390/en15062116]
9. Prause, Gunnar., Olaniyi, Eunice (2023), Optimizing Voyage Costs In Maritime Supply Chains: A Holistic Approach Towards Logistics Service Improvement And Supply Chain Finance. Transport and Telecommunication, volume 24(4): 361-374 [DOI:10.2478/ttj-2023-0028]
10. Koilo, Viktoriia. (2019). Sustainability issues in maritime transport and main challenges of the shipping industry. Environmental Economics. 10. 48-65. 10.21511/ee.10(1).2019.04. [DOI:10.21511/ee.10(1).2019.04]
11. Ksciuk, Jana a,∗, Kuhlem,an, Stefan n b, Tierney, Kevin b, Koberstein, Achim a (2023), Uncertainty in maritime ship routing and scheduling: A Literature review, European Journal of Operational Research. 12(308):499-524. [DOI:10.1016/j.ejor.2022.08.006]
12. Karbkandi, Mohammad Ali and Kafili, Vahid (2019), Studying the position of Iran's maritime transportation in the Iranian economy and the global arena, Quarterly Journal of Defense Economics, 4(14): 117-140 Persian
13. Kuhbar, Mohammad Amin and Yousefi, Homayoun. (2019). Investigating the dynamics between maritime transport, trade balance and economic growth. Journal of Marine Sciences and Technologies, [DOI:10.22113/jmst.2021.210769.2335 Persian]
14. Lashgari, Mahsa and Akbari, Ali Akbar. (2019). Optimization of fleet allocation, routing and refueling problems in maritime transport. Journal of Marine Sciences and Technologies, 18(4), 33-48. [DOI:10.22113/jmst.2019.135211.2174 Persian]
15. Lee, Paul Tae-Woo Kwon, ., Oh Kyoung and Xiao Rua (2019), Sustainability Challenges in Maritime Transport and Logistics Industry and Its Way Ahead, Sustainability 2019, 11, 1331; doi:10.3390/su11051331 [DOI:10.3390/su11051331]
16. Mortezapour, Ramezan Ali, (2013), Studying the role of transportation as the most important step in the development of the tourism industry, Third National Conference on Tourism, Geography and Environment. Persian
17. Moshrafi, Hassan (2018), Providing a framework for analyzing national governance systems based on structures and functions, a case study of maritime transportation in Iran, Strategic Studies of Public Policy, 50(8): 100-67 Persian
18. Ostad Jafari, Mehdi; Rasafi, Amir Abbas; "Evaluation of Sustainable Development Policies in the Urban Transport Sector Using Dynamic System Models: A Case Study: Mashhad City", Urban Management, 11 (31): 281-294. Persian
19. Oloruntobi, Olakunle , Mokhtar, Kasypi , Gohari, Adel , Asif, Saira , Fatt Chuah, Lai (2023), Sustainable transition towards greener and cleaner seaborne shipping industry: Challenges and opportunities, Cleaner Engineering and Technology 13 (2023) 100628 [DOI:10.1016/j.clet.2023.100628]
20. Rezaei Arjarudi, Abdolreza; "The importance and position of the maritime transportation industry in the promotion and prosperity of the country's economy, 11th Engineering Student Conference, Iran: University of Tehran Persian
21. Ventouri, Kelly. (2022). Review of studies of blockchain technology effects on the shipping industry. Journal of Shipping and Trade. 7. 10.1186/s41072-021-00105-2. [DOI:10.1186/s41072-021-00105-2]
22. Tadros, Xinle. (2024). Green Shipping: Technological Innovations for Sustainable Development in the Global Maritime Industry. Frontiers in Science and Engineering. 4. 42-50. 10.54691/w8zmrg84. [DOI:10.54691/w8zmrg84]
23. Yildiz, Ozgo (2023). Smart container port development: recent technologies and research advances. Intelligent Transportation Infrastructure. 3. 10.1093/iti/liad022. [DOI:10.1093/iti/liad022]
24. Yu, Hongchu., Fang, Zhixiang., Fu, Xiuju.,. Liu, Jingxian., Chen, Jinhai (2021). . Literature review on emission control-based ship voyage optimization, Transportation Research Part D: Transport and Environment, Volume 93 (11): 569-579. [DOI:10.1016/j.trd.2021.102768]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.