Izadi S, Kohansal A. Numerical simulation of water entry of tunnel cross section with different deadrise angles and tunnel radiuses. Marine Engineering 2023; 19 (38) :28-37
URL:
http://marine-eng.ir/article-1-987-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد معماری کشتی، دانشگاه خلیجفارس
2- دانشگاه خلیج فارس
چکیده: (82 مشاهده)
این مطالعه به مدلسازی عددی ورود به آب متقارن مقاطع تونل دار میپردازد. در این مطالعه، ابتدا مسئله ورود به آب مقطع گوهای بدون تونل در چهار زاویه خیز کف متفاوت بهصورت عددی مدلسازی شده است. نتایج بهدستآمده مربوط به توزیع فشار بر روی این مقاطع و ماکزیمم فشار، با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شدهاند. در گام بعد، به شبیهسازی عددی مسئله ورود به آب مقطع تونلدار پرداخته شده است. بدین منظور، با اضافه کردن تونل به مقطع گوهای ساده، مقطع تونلدار ایجاد شد. درنهایت اثرات تغییر زاویه خیز کف در مقاطع تونلدار و همچنین تغییر شعاع مقطع تونل مدلسازی شده است. در این مطالعه، از معادلات ناویر-استوکس لزج (N-S) برای شبیهسازی جریان آب در اطراف مدل و همچنین از روش حجم سیال (VOF) برای مدلسازی سطح آزاد استفاده شده است. نتایج تغییرات فشار و ماکزیمم فشار در سه ناحیه مختلف مقطع تونلدار به دست آمده است. این سه ناحیه شامل قسمت قبل از تونل، در ناحیه تونل و ناحیه بعد از تونل است. نتایج حاصل از این پژوهش، نشاندهنده وقوع تغییرات فشاری شدیدی در ناحیه تونل است. همچنین با افزایش شعاع تونل، مشاهده شد که مقدار فشار روی مقطع نیز افزوده میشود. از نتایج این مطالعه میتوان در تحلیل هیدرودینامیکی شناورهای تونلدار استفاده کرد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
هیدرودینامیک کشتی دریافت: 1401/5/5 | پذیرش: 1402/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول