پیام خود را بنویسید

XML English Abstract Print


1- دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک
2- دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده:   (266 مشاهده)
گلوله‌های معمولی در داخل آب با افت شدید سرعت مواجه می‌شوند و برد بسیار کوتاهی دارند. پدیده سوپرکاویتاسیون باعث می‌شود که تقریباً تمام بدنه گلوله توسط یک حباب گاز (یا خلا نسبی) پوشیده شود، لذا مقدار نیروی مقاوم پوسته‌ای در شرایط سوپرکاویتاسیون به شدت کاهش می‌یابد. مهمترین پارامترها در تحلیل یک گلوله سوپرکاویتاسیون شامل قطر پیشانی، شکل و زاویه راس آن، طول و نسبت طول به قطر گلوله و جرم آن، برد نهایی گلوله و انرژی عقب نشینی سلاح است. در این مقاله به دلیل ارتباط کمیت‌های جرم، طول و قطر گلوله باهم، جرم گلوله مستقل لحاظ می‌شود. با توجه به نیروهای وارد و الزامات طول حباب، برای قطر پیشانی نیز چند مقدار مشخص در نظر گرفته می‌شود. لذا پارامترهای طراحی به سه کمیت جرم، برد نهایی گلوله و انرژی عقب نشینی سلاح کاهش می‌یابند. با توجه به هدف‌گذاری حداکثر برد موثر و قید حداقل تغییر روی پوکه‌های موجود روند طراحی گلوله پایه‌گذاری می‌شود. با تعدیل بین کاهش انرژی عقب نشینی سلاح و افزایش برد گزینه‌های نهایی محدودتر می‌شوند. در این تحقیق با بررسی اثرات هریک از این پارامترها و صحت سنجی نتایج ، نحوه طراحی و انتخاب گلوله مناسب بیان می‌شود.
متن کامل [PDF 986 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: طراحي، هیدروديناميك و ساخت زيرسطحي
دریافت: 1399/11/9 | پذیرش: 1400/6/1

فهرست منابع
1. http://world.guns.ru
2. H. Moallem, (2012), Internal Ballistics of Underwater Pistol, Master Thesis, Malek Ashtar University of Technology. (In Persian)
3. M. Masaeli, (2013) Motion Simulation with Underwater Supercavitation Characteristics, Master Thesis, Malek Ashtar University of Technology. (In Persian)
4. Zhenyu Jiang, (2012) Research on Hydrodynamic Properties of Annular Cavitators, Polish Maritime Research. [DOI:10.2478/v10012-012-0035-1]
5. R. Rand, R. Pratap, D. Ramani, J. Cipolla and I. Kirschner, (1997), Impact Dynamics of a Supercavitating Underwater Projectile, Third International Symp. On Performance Enhancement for Marine Applications, Newport, RI, pp. 215-223. [DOI:10.1115/DETC97/VIB-3929]
6. Seong Sik Ahn, (2007), An Integrated Approach to the Design of supercavitating Underwater Vehicles, Doctoral Thesis, Georgia Inst. of Tech
7. N. Fine, (2000), Six Degree of freedom Fin Forces for the ONR Supercavitating Test Bed Vehicle, Anteon Corporation.
8. Kiceniuk T., (1957), Experimental Study of the Hydrodynamic Forces acting on a Family of Cavity Producing Conical Bodies of Revolution, CIT Hydrodynamic, California Inst. Of Tech. Pasadena.
9. Munzer, H, and Reichard H., (1957), Rotational Symmetric Source-Sink Bodies with Predominantly Constant Pressure Distributions, ARE Translation 1/50, Aerospace Reserch Establishment, England.
10. Garabedian P. R. , (1956), Calculation of axially Symmetric Cavities and jets, Pacic J. of Mathemathics , Vol. 4 , pp. 611-684. [DOI:10.2140/pjm.1956.6.611]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.