پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 33 - ( 3-1400 )                   جلد 17 شماره 33 صفحات 37-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanvand E, Edalat P. Comparison of Dynamic Response of Chinese Lantern and Lazy S Riser Configurations Used in CALM Oil Terminal. marine-engineering. 2021; 17 (33) :37-52
URL: http://marine-eng.ir/article-1-857-fa.html
حسنوند اسماعیل، عدالت پدرام. مقایسه پاسخ دینامیکی پیکره‌بندی‌های رایزر فانوس چینی و لیزی‌اس مورد استفاده در ترمینال نفتی CALM به کمک مدلسازی عددی. مهندسی دریا. 1400; 17 (33) :37-52

URL: http://marine-eng.ir/article-1-857-fa.html


1- مهندسی سازه‌های دریایی، دانشگاه صنعت نفت، آبادان، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعت نفت، آبادان، ایران
چکیده:   (1003 مشاهده)
رایزرها از مهمترین اجزای ترمینال نفتی CALM هنگام عملیات تخلیه و بارگیری نفتکش‌ها محسوب می‌شوندکه در دو پیکره‌بندی متداول شامل فانوس‌چینی و لیزی‌اس مورد استفاه قرار می‌گیرند. مرسوم است که اندرکنش بین این پیکره‌بندی‌های رایزرها و سیستم مهاربندی در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین هدف از این مقاله مقایسه محدوده‌ی جابجایی افقی مجاز یا SAFOP هر کدام از این رایزرها در اندرکنش با سیستم مهاربندی و همچنین مقایسه پاسخ دینامیکی این رایزرها تحت شرایط عملیاتی با استفاده از نرم افزار ارکافلکس، با شرایط محیطی خلیج فارس در 16 جهت مختصاتی، می‌باشد. نتایج نشان می‌دهند که پیکره‌بندی فانوس‌چینی عملکرد بهتری نسبت به لیزی‌اس از لحاظ SAFOP ایجاد می‌شود. همچنین نتایج نشان می‌دهند در بحرانی‌ترین حالت، حداکثر کشش ایجاد شده در PLEM، در رایزر با پیکره‌بندی لیزی‌اس به میزان 7 درصد بیشتر از رایزر با پیکره‌بندی فانوس‌چینی می‌باشد. این در حالی است که حداکثر لنگر خمشی ایجاد شده در رایزر با پیکره‌بندی فانوس‌چینی به میزان 73 درصد بیشتر از رایزر با پیکره‌بندی لیزی‌اس می‌باشد. 
متن کامل [PDF 2640 kb]   (309 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه های فراساحلی
دریافت: 1399/6/21 | پذیرش: 1399/11/26

فهرست منابع
1. Wilson J. F.,( 2003), Offshore structures (marine engineering). [DOI:10.1016/B0-12-227410-5/00512-3]
2. Liu Q., Xue H., Tang W., and Yuan Y.,(2020), Theoretical and numerical methods to predict the behaviour of unbonded flexible riser with composite armour layers subjected to axial tension, Ocean Eng, vol. 199, p. 107038. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2020.107038]
3. Pecher A., Foglia A., and Kofoed J. P., (2014), Comparison and sensitivity investigations of a CALM and SALM Type mooring system for wave energy converters, J. Mar. Sci. Eng., vol. 2, no. 1, pp. 93-122, Feb. [DOI:10.3390/jmse2010093]
4. Rutkowski G.,(2019), A comparison between conventional buoy mooring CBM, single point mooring SPM and single anchor loading sal systems considering the hydro-meteorological condition limits for safe ship's operation offshore," TransNav, vol. 13, no. 1, pp. 187-195. [DOI:10.12716/1001.13.01.19]
5. Wang K., Er G. K., and Iu V. P., (2018) ,Nonlinear dynamical analysis of moored floating structures, Int. J. Non. Linear. Mech., vol. 98, pp. 189-197. [DOI:10.1016/j.ijnonlinmec.2017.10.025]
6. Bae Y. H., Kim M. H., and Kim H. C., (2017) ,Performance changes of a floating offshore wind turbine with broken mooring line, Renewable Energy, vol. 101. pp. 364-375. [DOI:10.1016/j.renene.2016.08.044]
7. Chuang Z., Chang X., Li C., Lu Y., and Liu S.,(2020) ,Performance change of a semi-submersible production platform system with broken mooring line or riser, Eng. Fail. Anal., vol. 118, p. 104819. [DOI:10.1016/j.engfailanal.2020.104819]
8. Olsen M. K.,( 2011) ,Estimation of annual probability of mooring line failure as a function of safety factors, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for.
9. Wang J. and Xie B.,( 2012) ,A simplified method for predicting global motion of moored semi-submersible platforms, in Proceedings of the International Offshore and Polar Engineering Conference, , pp. 983-988.
10. Ziccardi J. J.,(1970) ,Selection of hose systems for SPM tanker terminals, in Proceedings of the Annual Offshore Technology Conference, 1970, vol. [DOI:10.4043/1152-MS]
11. Brady I., Williams S., and Golby P.,( 1974) ,A study of the forces acting on hoses at a monobuoy due to environmental conditions, in Proceedings of the Annual Offshore Technology Conference, vol. 1974-May, pp. 1051-1057. [DOI:10.4043/2136-MS]
12. Qi X., Chen Y., Yuan Q., Xu G., ( 2017) Huang, Calm buoy and fluid transfer system study, in Proceedings of the International Offshore and Polar Engineering Conference, pp. 932-939.
13. Karegar S.,(2013), Flexible riser global analysis for very shallow water, Faculty of Science and Technology, vol. Master. University of Stavanger, Norway, p. 101,.
14. Amaechi C. V., Wang F., Hou X., and Ye J.,(2019), Strength of submarine hoses in Chinese-lantern configuration from hydrodynamic loads on CALM buoy, Ocean Eng., vol. 171, pp. 429-442,. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2018.11.010]
15. Girón A. R. C., Corrêa F. N., and Jacob B. P.,(2013), Evaluation of safe and failure zones of risers and mooring lines of floating production systems, in Proceedings of the International Conference on Offshore Mechanics and Arctic Engineering - OMAE, vol. 1, p. V001T01A024.
16. Girón A. R. Cruces, Corrêa F. N., Jacob B. P., and Senra S. F.,(2012), An Integrated Methodology for the Design of Mooring Systems and Risers of Floating Production Platforms, in International Conference on Offshore Mechanics and Arctic Engineering, vol. 44885, pp. 539-549.
17. Girón A. R. C., Corrêa F. N., Hernández A. O. V., and Jacob B. P.., (2014), An integrated methodology for the design of mooring systems and risers, Mar. Struct., vol. 39, pp. 395-423. [DOI:10.1016/j.marstruc.2014.10.005]
18. Orcaflex,( 2015) OrcaFlex Manual version 9.7,. section 1;3;4;6;7.
19. OCIMF,(1977), Prediction of wind and current loads on VLCC's, in Published by Oilcompanies International Marine Forum, London, England, Printed by Witherby & Co Ltd., London, England.
20. R. P. Api.,(2008), 17B Recommended Practice for Flexible Pipe, Am. Pet. Institute, Washington, DC,.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.