دوره 6، شماره 11 - ( 6-1389 )                   جلد 6 شماره 11 صفحات 27-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M S, Etemad-Shahidi A. NUMERICAL MODELING OF DIFFRACTION THROUGH A BREAKWATER GAP. Journal Of Marine Engineering. 2010; 6 (11) :27-34
URL: http://marine-eng.ir/article-1-84-fa.html
نجفی محمدسعید، اعتماد شهیدی امیر. بررسی کارایی مدل SWAN در شبیه سازی پراش امواج عبوری از دهانه موج شکن. مهندسی دریا. 1389; 6 (11) :27-34

URL: http://marine-eng.ir/article-1-84-fa.html


چکیده:   (12236 مشاهده)

پراش امواج از جمله فرآیندهای مهم در مهندسی دریا است. تاکنون مدل های متعددی جهت شبیهجسازی این پدیده ارائه شده است. مدل SWAN یکی از مدل های عددی طیفی نسل سوم است که قابلیت شبیه سازی پدیده پراش را در نسخه‌های اخیر خود افزوده است. این شبیه سازی بر مبنای معادلات شیب – افت برای پراش و پیچش امواج، با صرفنظر از اطلاعات فاز موج صورت می‌گیرد. هدف مقاله بررسی کارایی این مدل عددی است. برای این منظور، انتشار امواج نامنظم تک‌جهته و چند‌جهته از دهانه موج شکن شبیه سازی شده است. همچنین وابستگی مقادیر ضریب پراش (Kd) نسبت به مشخصات موج وارده بررسی گردیده است. این مشخصات شامل پارامتر انتشار جهت دار (S) و ضریب افزایش پیک (γ) مربوط به طیف JONSWAP و زاویه موج وارده می‌باشند. همچنین مدل برای دو طول مختلف دهانه موج شکن ارزیابی شده است. در این مطالعات یک سری داده آزمایشگاهی برای بررسی عملکرد مدل مورد استفاده قرار گرفته است. مقایسه بین نتایج آزمایشگاهی و نتایج شبیه سازی شده تطابق خوبی را نشان داده است. شاخص پراکندگی برای محاسبه Kd برابر 25% و پارامتر Bias معادل 05/0- می‌باشد که نشان می‌دهد مدل در بیشتر موارد نتایج را خوب و کمی پایین دست برآورد می‌کند. همچنین نتایج نشان داده است که پارامتر انتشار جهت دار نسبت به ضریب افزایش پیک تاثیر بیشتری بر مقادیر ضرایب پراش دارد.

متن کامل [PDF 1123 kb]   (3256 دریافت)    
نوع مطالعه: يادداشت فنی | موضوع مقاله: Offshore Hydrodynamic
پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۲

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی-پژوهشی مهندسی دریا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal Of Marine Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb