پیام خود را بنویسید

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
چکیده:   (137 مشاهده)
پدیده اسکوات، جابجایی شناور به سمت پایین، شامل حرکت انتقالی و چرخشی بدنه، بر اثر عبور جریان آب، از اطراف آن است. امروزه، با افزایش چشمگیر اندازه و سرعت شناورها طی سال‌های اخیر، اهمیت تعیین دقیق و منطقی پارامتر اسکوات در طراحی آبراهه‌­ها افزایش یافته است زیرا هزینه‌­های اقتصادی طراحی و ایجاد یک آبراهه و یا تردد ایمن شناورها در آبراهه­‌های موجود، از جمله مسایل مهمی هستند که پارامتر اسکوات در آنها نقش مهمی را بازی می­کند. برای تعیین میزان اسکوات می­توان از روش‌های مختلفی مانند استفاده از روابط تجربی، اندازه­‌گیری میدانی و مدل­سازی­های عددی استفاده کرد. استفاده از روش مناسب در طراحی آبراهه‌ها با توجه به شرایط و محدودیت‌های محیطی و عملیاتی حائز اهمیت است. لذا در این پژوهش، پس از بررسی همه‌جانبه دستورالعمل‌­ها و آیین­نامه­‌های معتبر جهانی، روابط محاسباتی ارائه شده در آیین­‌نامه پیانک برای برآورد اسکوات شناورهای ورودی در افق 1404 به بنادر اصلی کشور (شهید رجایی، بوشهر، چابهار و امیرآباد) که دارای کانال محدود می­‌باشند، مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی انجام شده، تاثیر نوع و سرعت شناورهایی که در بنادر اصلی کشور تردد می‌کنند با توجه به مشخصات آبراهه‌های ورودی این بنادر مورد تحلیل قرار گرفته و پیشنهاداتی برای استفاده از این روابط در بنادر کشور ارائه شده است.
متن کامل [PDF 1277 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1399/3/17 | پذیرش: 1399/6/26

فهرست منابع
1. PIANC, "Harbour Approach Channels Design Guidelines," 2014.
2. B. Barrass, Ship Squat and Interaction, UK: Withersby Publishing & Seamanship, 2009.
3. E. Tuck, "Shallow Water Flows Past Slender Bodies," Fluid Mechanics, vol. 26, no. 1, pp. 81-95, 1966. [DOI:10.1017/S0022112066001101]
4. Tuck, E.O;Taylor, P.J, "Shallow Water Problems in Ship Hydrodynamics," in Proceedings 8th Symposium on Naval Hydrodynamics, 1970.
5. PIANC, ""Approach Channels: A Guide for Design," Final Report of the Joint PIANC-IAPH Working Group II-30 in cooperation with IMPA and IALA, Brussels, 1997.
6. J. Hooft, "The behaviour of a ship in head waves at restricted water depths," International Ship Building Progress, vol. 11, 1974.
7. Beck, R.F; Newman, J.N., Tuck, E.O. , "Hydrodynamic Forces on Ships in Dredged Channels.," Journal of Ship Research, vol. 9, no. 03, 1975.
8. O. Huuska, "On the evaluation of underkeel clearances in finnish waterways," Helsinki University of Technology, Ship Hydromechanics Laboratory, Otaniemi, Finland, 1976.
9. Eryuzlu.N. E. ; Hausser.R, "Experimental investigations into some aspects of large Ships Navigation in restricted Waterways," Proc. Symp. Asp. Navi. Const., vol. 2, 1978.
10. Eryuzlu, N.E; Cao, Y.L., D'agnolo, F. , "Underkeel Requirements for Large Vessels in Shallow Waterways," in Proceedings 28th International Navigation Congress, PIANC, Spain, 1994.
11. T. &. PMO, "Iranian Marine Structures and Ports Design guideline," PBO, Tehran, 1385.
12. PMO,"Coastal Structures Design Instructions," PBO, Tehran, 1392.
13. "Technical Standards and Commentaries for port and harbour facilities," The Oveseas costal area developement institute, JAPAN, 2002.
14. "Maritime works - Part 1-1: General - Code of practice for planning and design for operations," BSI Standards , 2013.
15. Local statistics of Port and Maritime Organization, Sistan and Baluchestan Province Branch,1398

ارسال پیام به نویسنده مسئول


Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.