دوره 5، شماره 10 - ( 12-1388 )                   جلد 5 شماره 10 صفحات 17-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadrossadat S M, Zeinoddini M. **COMPARISON BETWEEN ADDED MASS AND ACOUSTIC APPROACHES IN PREDICTING FREE SPANNING OFFSHORE PIPELINES’ RESPONSE TO EARTHQUAKE . Journal Of Marine Engineering. 2010; 5 (10) :17-39
URL: http://marine-eng.ir/article-1-64-fa.html
صدرالسادات سید محسن، زین الدینی مصطفی. مقایسه روشهای جرم افزوده و آکوستیک در پیش‌بینی دهانه آزاد خطوط لوله فراساحل در هنگام زلزله. مهندسی دریا. 1388; 5 (10) :17-39

URL: http://marine-eng.ir/article-1-64-fa.html


دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (21351 مشاهده)

خطوط لوله فراساحل معمولاً به صورت غیر­مدفون اجرا می­شوند. دهانه­های آزاد آنها ممکن است از ابتدا به علت ناهمواری بستر وجود داشته باشند و یا بعداً در اثر آبشستگی در زیر لوله ایجاد گردند. این دهانه‌های آزاد نقاط ضعفی برای لوله محسوب خواهند شد که ممکن است تحت نوسانات ناشی از تشکیل گردابه قرار گیرند یا واکنش­های نامطلوبی به تحریک‌های شدید بستر نشان دهند.

در این مقاله میزان دقت روش متداول و ساده شده جرم افزوده در مقایسه با روش دقیق‌‌تری برای مدلسازی اندرکنش آب و لوله مورد ارزیابی قرار گرفته است. در روش اخیر سیال اطراف لوله به وسیله محیط آکوستیک و به روش اجزای محدود مدلسازی شده است. هر دو نوع تحریک دینامیکی نامنظم و هارمونیک زلزله بررسی شده‌اند. همچنین اثر اندرکنش خاک و لوله در مرزهای دهانه آزاد در تعدادی از تحریک‌ها در نظر قرار گرفته است. صحت سنجی مدل‌های عددی ازطریق مقابله مشخصه‌های دینامیکی آنها با برخی روابط تحلیلی-تجربی موجود انجام پذیرفته است.

تحلیلهای انجام شده حاکی از آن است که روش جرم اضافه عموماً نتایج محافظه­کارانه‌‌تری را نسبت به مدل آکوستیک ارائه کرده است. تحت تحریک‌های هارمونیک میزان انحراف مشاهده شده دو روش در پیش‌بینی حداکثر کرنش طولی لوله به حدود 60 درصد بالغ شده است. در تحریک زلزله حداکثر انحراف مشاهده شده حدود 15 درصد بوده است. تفاوت دو روش با کاهش طول دهانه، افزایش یافته و در تحریک قائم بیشتر از تحریک افقی بوده است.

 

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: Offshore Hydrodynamic
دریافت: ۱۳۸۹/۴/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۷

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی-پژوهشی مهندسی دریا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal Of Marine Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb