در این تحقیق رفتار یک سکوی خودبالابر تحت اثر بارگذاری تصادفی ضربه کشتی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. سازه انتخاب شده جهت مطالعه، سکوی خودبالابر ایران خزر واقع در دریای خزر میباشد که توسط نرم افزار المان محدود ANSYS مدلسازی شده و تحت ضربه کشتی مورد تحلیل دینامیکی غیرخطی قرار گرفته است. اثرات پیشبارگذاریهای ناشی از وزن سکو و بارهای محیطی موج و جریان قبل از برخورد کشتی در رفتار سازه لحاظ شدهاند. در ادامه سکو تحت ضربه ثانویه کشتی مورد تحلیل دینامیکی غیرخطی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیلهای تصادم اولیه نشان داد که در برخورد کشتی با قسمتهای مختلف سکوی خودبالابر، مکانیزم اصلی جاذب انرژی تغییرشکل کلی سکو است و سلامت کلی سکو در طی تصادم حفظ میشود. همچنین اعمال پیشبارگذاریهای محیطی در بعضی از حالتهای تصادم سبب جاری شدن یا گسیختگی عضو ضربهخورده میشوند. نتایج تحلیلهای تصادم ثانویه نشان داد که وترهای پایه قادر به مقاومت در برابر ضربه ثانویه کشتی نیز هستند و سکو در هر دو سناریوی تصادم دچار آسیبدیدگیهایی نظیر فرو رفتگی موضعی جداره عضو ضربهخورده میشود و کل سکو سالم باقی میماند. در نهایت سکو در شرایط آسیبدیده ناشی از برخورد کشتی مدل شده و تحت شرایط طوفانی با دوره بازگشت یکساله مورد تحلیل دینامیکی قرار گرفته است و مقادیر تنش حداکثر در سکو و امکان خرابی سکو مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین میزان تنش و تغییر مکان در حالت سالم و آسیبدیده با هم مقایسه شدهاند و نتایج مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |