دوره 4، شماره 7 - ( 3-1387 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 41-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chegini F, Chegini V, Taebi S. **Comparison of Empirical and Numerical Methods in the Prediction of Wave Characteristics in AmirAbad and Bushehr Ports. Journal Of Marine Engineering. 2008; 4 (7) :41-57
URL: http://marine-eng.ir/article-1-45-fa.html
چگینی فاطمه، چگینی وحید، تائبی سهیلا. ارزیابی و مقایسه روش‌های نیمه‌تجربی و عددی در پیش‌بینی مشخصات امواج بنادر امیرآباد و بوشهر. مهندسی دریا. 1387; 4 (7) :41-57

URL: http://marine-eng.ir/article-1-45-fa.html


مرکز ملی اقیانوس شناسی
چکیده:   (9225 مشاهده)

در این مقاله دقت روش‌های نیمه‌تجربی و عددی در پیش‌بینی مشخصات امواج ناشی از باد در بنادر امیرآباد و بوشهر مورد مطالعه، ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. در ابتدا مشخصات امواج با استفاده از داده‌های باد ایستگاه‌های همدیدی بابلسر و بوشهر و بکارگیری روش‌های نیمه‌تجربی SMB، SPM و CEM محاسبه شده است. به علاوه، مقادیر ارتفاع و دوره تناوب امواج پیش‌بینی شده با مشخصات ثبت شده توسط بویه‌های موج‌نگار امیرآباد، نکا و بوشهر مقایسه و خطاهای روش‌های نیمه‌تجربی تعیین شده است. سپس نتایج حاصل از روش‌های نیمه‌تجربی با مشخصات بدست آمده از پروژه مدلسازی امواج دریاهای ایران مقایسه شده است. مدلسازی مزبور با استفاده از داده‌های میدان باد ECMWF اصلاح‌شده و بکارگیری مدول SW نرم‌افزار MIKE21 صورت گرفته است. ارزیابی کاملتری از نتایج بدست آمده، با تحلیل حدی مقادیر ارتفاع موج پیش‌بینی و اندازه‌گیری شده و محاسبه مقادیر ارتفاع موج شاخص با دوره‌های بازگشت 2، 5 و 10 ساله بصورت کلی و جهتی صورت پذیرفته است.

طبق بررسی‌های انجام شده، روش SPM از بین روش‌های نیمه‌تجربی مناسب‌ترین روش برای تعیین مشخصات امواج بندر امیر‌آباد و روش‌‌های نیمه‌تجربی SMB و SPM به ترتیب مناسب‌ترین روش‌ها برای تعیین ارتفاع‌ و دوره تناوب‌ امواج بندر بوشهر می‌باشند. مقایسه نتایج روش‌های نیمه‌تجربی و عددی نشان می‌دهند که خطای روش‌های‌ نیمه‌‌تجربی در پیش‌بینی مشخصات امواج بندر امیرآباد حدود دو برابر خطای روش عددی است، در صورتی‌که مقادیر بدست آمده از روش‌های نیمه‌تجربی و عددی در بندر بوشهر اختلاف کمی داشته و با مقادیر اندازه‌گیری شده همخوانی دارند. مطالعات نشان می‌دهند که علت اصلی خطای روش‌های نیمه‌تجربی نامناسب بودن میدان باد ورودی است و پیش‌بینی می‌شود در صورت مناسب بودن آمار باد موجود در منطقه، اختلاف ارتفاع موج پیش‌بینی شده به وسیله روش‌های نیمه‌تجربی و عددی قابل قبول باشد.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: Environmental Study
دریافت: ۱۳۸۹/۴/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۷

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی-پژوهشی مهندسی دریا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal Of Marine Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb