پیام خود را بنویسید

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دریایی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)،
2- عضو هیئت‌علمی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)،
چکیده:   (86 مشاهده)
در نرم‌افزار مسیریابی آب و هوایی تعیین سرعت شناور در وضعیت جوی ناآرام بسیار مهم می‌باشد. این مطالعه، شش روش تعیین میزان تغییرات سرعت کشتی‌ها در اثر برخورد با باد را در محیط برنامه‌نویسی پایتون اجرا و درصدد این است تا مناسب‌ترین پارامتربندی برای به‌کارگیری در الگوریتم مسیریابی آب و هوایی شناسایی شود. شش روش عبارتند از: روش‌های مولاند-ایشروود، لین-ایشروود، مولاند-فوجیوارا، لین- فوجیوارا، مولاند-بلندرمن و لین-بلندرمن. به‌منظور تکمیل این تحلیل و مقایسه روش­های بررسی، ویژگی‌های مربوط به وضعیت دریانوردی مانند جهت و قدرت باد و همین‌طور مختصات ذاتی کشتی درنظر گرفته شدند. با به‌حساب آوردن شرایط مختلف دریانوردی و تطابق آن‌ها بر شناور انتخاب‌شده اثر تغییرات سرعت کشتی به علت وجود باد از طریق اجرای شش روش پیش‌گفته مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌داد بیشترین کاهش سرعت مربوط می‌شود به روش مولاند-ایشروود به اندازه 8.21 متر بر ثانیه هنگامی که باد با زاویه 30 درجه به شناور می‌وزد.
متن کامل [PDF 1104 kb]   (35 دریافت)    

نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: شرايط محيطي و زيست محيطي
دریافت: 1402/6/20 | پذیرش: 1404/3/19

فهرست منابع
1. Samdaliri, H., Mohammad Mahdizade, M., alimohammadi, M., & mohamadi, A. (2023). Evaluation of influential factors in weather routing from the two dimensions of safety and economic savings. Iranian journal of Marine technology, 10(3), 97-115. doi: 10.22034/ijmt.2023.544171.1818 (In Persian)
2. Zhou, P., Zhou, Z., Wang, Y., & Wang, H. (2023). Ship weather routing based on hybrid genetic algorithm under complicated sea conditions. Journal of Ocean University of China, 22(1), 28-42.‌ [DOI:10.1007/s11802-023-5002-1]
3. Kytariolou, A., & Themelis, N. (2023, March). An Investigation on the Effect of Sea Currents on Weather Routing Optimisation. In SNAME International Symposium on Ship Operations, Management and Economics (p. D021S007R006). SNAME.‌ [DOI:10.5957/SOME-2023-027]
4. Ksciuk, J., Kuhlemann, S., Tierney, K., & Koberstein, A. (2023). Uncertainty in maritime ship routing and scheduling: A Literature review. European Journal of Operational Research, 308(2), 499-524.‌ [DOI:10.1016/j.ejor.2022.08.006]
5. Bahrami, N., & Siadatmousavi, S. M. (2024). Ship voyage optimisation considering environmental forces using the iterative Dijkstra's algorithm. Ships and Offshore Structures, 19(8), 1173-1180.‌ [DOI:10.1080/17445302.2023.2231200]
6. Grifoll, M., Borén, C., & Castells-Sanabra, M. (2022). A comprehensive ship weather routing system using CMEMS products and A* algorithm. Ocean Engineering, 255, 111427.‌ [DOI:10.1016/j.oceaneng.2022.111427]
7. Guo, Z., Hong, M., Zhang, Y., Shi, J., Qian, L., & Li, H. (2024). Research on safety evaluation and weather routing optimization of ship based on roll dynamics and improved A* algorithm. International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering, 100605.‌ [DOI:10.1016/j.ijnaoe.2024.100605]
8. Ma, D., Zhou, S., Han, Y., Ma, W., & Huang, H. (2024). Multi-objective ship weather routing method based on the improved NSGA-III algorithm. Journal of Industrial Information Integration, 38, 100570.‌ [DOI:10.1016/j.jii.2024.100570]
9. Mannarini, G., Salinas, M. L., Carelli, L., Petacco, N., & Orović, J. (2024). VISIR-2: ship weather routing in Python. Geoscientific Model Development, 17(10), 4355-4382.‌ [DOI:10.5194/gmd-17-4355-2024]
10. Balas, M., Prpić-Oršić, J., & Valčić, M. (2024). Emerging Stochastic Methods for Weather-Aware Ship Routing. In Theory and Practice of Shipbuilding (pp. 289-297). IOS Press. [DOI:10.3233/PMST240046]
11. YJ, K. (2008). Speed loss due to added resistance in wind and waves. Nav Archit, 3, 14-16.‌
12. Panigrahi, J. K., Padhy, C. P., Sen, D., Swain, J., & Larsen, O. (2012). Optimal ship tracking on a navigation route between two ports: a hydrodynamics approach. Journal of marine science and technology, 17, 59-67.‌ [DOI:10.1007/s00773-011-0116-3]
13. Cai, Y., Wen, Y., & Wu, L. (2014). Ship route design for avoiding heavy weather and sea conditions. TransNav: International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 8.‌ [DOI:10.12716/1001.08.04.09]
14. Molland, A. F. (2017). Ship resistance and propulsion. Cambridge university press.‌ [DOI:10.1017/9781316494196]
15. Alimohammadi, M. , Karimpoor, H. , Samdaliri, H. and Mohammad Mahdizadeh, M. (2023). Studying the methods of predicting changes in ship speed when encountering waves. Hydrophysics, 8(2), 145-158. (In Persian)
16. Townsin, R. L., & Kwon, Y. J. (1993). Estimating the influence of weather on ship performance.‌
17. Windeck, V., & Windeck, V. (2013). Environmental routing. A Liner Shipping Network Design: Routing and Scheduling Considering Environmental Influences, 39-78.‌ [DOI:10.1007/978-3-658-00699-0_3]
18. Lin, Y. H., Fang, M. C., & Yeung, R. W. (2013). The optimization of ship weather-routing algorithm based on the composite influence of multi-dynamic elements. Applied Ocean Research, 43, 184-194.‌ [DOI:10.1016/j.apor.2013.07.010]
19. Hagiwara, H. (1989). Weather routing of (sail-assisted) motor vessels (Doctoral dissertation, Technische Universiteit Delft).‌
20. Eskild, H. (2014). Development of a method for weather routing of ships (Master's thesis, Institutt for marin teknikk).‌
21. Kristensen, H. O., & Lützen, M. (2012). Prediction of resistance and propulsion power of ships. Clean Shipping Currents, 1(6), 1-52.‌
22. Isherwood, R. M. (1973). Wind resistance of merchant ships. Trans. RINA, 115, 327-338.‌
23. Fujiwara, T. (2006). A new estimation method of wind forces and moments acting on ships on the basis of physical components models. Journal of the Japan society of naval architects and ocean engineers, 2, 243-255.‌ [DOI:10.2534/jjasnaoe.2.243]
24. Blendermann, W. Estimation of wind loads on ships in wind with a strong gradient. in OMAE. 1995.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.