پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 41 - ( 10-1402 )                   جلد 19 شماره 41 صفحات 41-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadaghi S, Hajmomeni A, Nemati M. Study on the impact of Anzali transverse jetty on the pattern of flood flows and passage of lagoon originated sediments through the port. Marine Engineering 2023; 19 (41) :26-41
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1055-fa.html
صداقی سیده معصومه، حاج مومنی عقیل، نعمتی محمد حسین. بررسی تاثیر اسکله برگشتی بندر انزلی بر الگوی جریان‌های سیلابی و عبور رسوبات با منشا تالاب از بندر. مهندسی دریا. 1402; 19 (41) :26-41

URL: http://marine-eng.ir/article-1-1055-fa.html


1- عضو هیات علمی،مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
2- محقق مستقل
3- سازمان بنادر و دریانوردی
چکیده:   (344 مشاهده)
بندر انزلی یکی از سه بندر اصلی سواحل شمالی کشور است که با داشتن اسکله‌های متعدد، عمق آبخور مناسب و فضای بندری وسیع، دارای امکانات مناسبی برای سرویس‌دهی به انواع شناورهای تجاری، نفتی، مسافری، صیادی و نظامی می‌باشد. این بندر از ابتدا بر روی مصب روگاهای متصل به تالاب انزلی ساخته شده بود و از این رو، همواره در معرض رسوبات ورودی از سمت تالاب قرار داشته و عملیات لایروبی به طور پیوسته در آن انجام شده است. در سال‌های اخیر، با توجه به کاهش قابل‌توجه سطح آب دریای خزر و افزایش حجم رسوبات تالاب ناشی از شرایط بالادست، حجم رسوبات با منشا تالاب در بندر افزایش یافته است و پیشنهاداتی در خصوص حذف اسکله برگشتی (اسکله شماره 10 بندر) با هدف تسهیل عبور رسوبات از کانال بندر و جلوگیری از نشست آنها در حوضچه مطرح شده است. در این مقاله، تاثیر اسکله برگشتی بر عبور رسوبات از بندر و الگوی رسوبگذاری با استفاده از شبیه‌سازی ریاضی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که حذف اسکله برگشتی، تنها تاثیرات موضعی بر سرعت جریان و نشست رسوبات در بندر داشته و الگوی کلی جریانات و رسوبگذاری در بندر را تغییر نمی‌دهد. حجم رسوبات ورودی و خروجی از بندر با حذف اسکله برگشتی تغییر محسوسی نخواهد داشت.
 
متن کامل [PDF 2075 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدروديناميك سازه های ساحلی و فراساحلی
دریافت: 1402/6/12 | پذیرش: 1402/10/20

فهرست منابع
1. "Final report of Anzali port field measurements", Middle East Water and Environment consulting engineers, 1384
2. "Monitoring and Modeling Studies of Northern Coasts", Pouya Tarh Pars consulting engineers,1394
3. "Anzali Wetland Ecological Management Project", Japan International Cooperation Agency (JICA), 2012
4. "Update and Review of Iranian Commercial Ports Master Plan", Sazeh Pardazi Iran consulting engineers,1394
5. "The impact of Anzali port development on hydrodynamic and sedimentation regime", Road, Housing and Urban Development Research Center, 1399
6. "Investigation of the effect of changing the length of jetty No 10 of Anzali port on hydrodynamics and sediments originating from the lagoon",Road, Housing and Urban Development Research Center, 1402
7. "review of sedimentation status studies in the ports", Khakbaft consulting engineers, 1401
8. Marziyeh Khosropasand; Hossein Nassiraei; Seyed Ahmad Lashteh Neshaei. "Investigation of the effects of the construction of the new breakwater on Rivers connecting Anzali lagoon and port". Journal Of Iranian Water Engineering Research, 1, 1, 2022, 45-56. doi: 10.22034/ijwer.2022.310767.1008
9. "DHI-MIKE user manuals," 2022.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.