پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 40 - ( 8-1402 )                   جلد 19 شماره 40 صفحات 15-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasti M H, Hajizadeh S. Calculation of Hydrodynamic Coefficients of a High-Speed Boat in Surge Motion Using Numerical Simulation. Marine Engineering 2023; 19 (40) :9-15
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1028-fa.html
راستی محمد حسین، حاجی زاده سجاد. محاسبه ضرایب هیدرودینامیکی شناور تندرو در حرکت سرج به روش شبیه‌سازی عددی. مهندسی دریا. 1402; 19 (40) :9-15

URL: http://marine-eng.ir/article-1-1028-fa.html


1- دانشگاه خلیج فارس
چکیده:   (972 مشاهده)
امروزه که ضرائب هیدرودینامیکی شناورهای تندرو به موضوعی مهم تبدیل شده است.روش های متفاوتی برای محاسبه این پارامترها وجود دارد. از جمله آن­ها می توان به محاسبه به روش تئوری نواری، آزمایش نوسان اجباری در حوضچه کشش و شبیه سازی عددی اشاره کرد. در پژوهش حاضر با استفاده از نرم افزار STAR-CCM+ و روش دینامیک سیالات محاسباتی، به شبیه سازی عددی نوسان اجباری شناور اقدام شده است. سپس ضرایب هیدرودینامیکی جرم افزوده، میرایی و ضریب بازگرداننده محاسبه شده­اند. در انتها نیز نتایج بدست آمده با مقادیر آزمایشگاهی مقایسه شده و میزان خطای روش حاضر بررسی شد. همانطور که مشاهده می­گردد درصد خطای نتایج حل عددی در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی کمتر از ده درصد بوده که می­توان از روش پیشنهاد شده برای بدست آوردن ضرائب هیدرودینامیکی شناور تندرو با دقت بالایی استفاده نمود.امروزه که ضرائب هیدرودینامیکی شناورهای تندرو به موضوعی مهم تبدیل شده است.روش های متفاوتی برای محاسبه این پارامترها وجود دارد. از جمله آن­ها می توان به محاسبه به روش تئوری نواری، آزمایش نوسان اجباری در حوضچه کشش و شبیه سازی عددی اشاره کرد. در پژوهش حاضر با استفاده از نرم افزار STAR-CCM+ و روش دینامیک سیالات محاسباتی، به شبیه سازی عددی نوسان اجباری شناور اقدام شده است. سپس ضرایب هیدرودینامیکی جرم افزوده، میرایی و ضریب بازگرداننده محاسبه شده­اند. در انتها نیز نتایج بدست آمده با مقادیر آزمایشگاهی مقایسه شده و میزان خطای روش حاضر بررسی شد. همانطور که مشاهده می­گردد درصد خطای نتایج حل عددی در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی کمتر از ده درصد بوده که می­توان از روش پیشنهاد شده برای بدست آوردن ضرائب هیدرودینامیکی شناور تندرو با دقت بالایی استفاده نمود.
متن کامل [PDF 879 kb]   (264 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1401/11/25 | پذیرش: 1402/8/22

فهرست منابع
1. Stokes, G. G. (1851). On the effect of the internal friction of fluids on the motion of pendulums.‌
2. Schneekluth, Herbert, Volker Bertram.(1998) Ship design for efficiency and economy. Vol. 218. Oxford: Butterworth-Heinemann,.
3. Ross, W.J., Bicycle. (1948), Google Patents.
4. Faltinsen, O. M. (2007). Challenges in hydrodynamics of ships and ocean structures. Brodogradnja: Teorija i praksa brodogradnje i pomorske tehnike, 58(3), 268-277.‌
5. Patel, P., & Premchand, M. (2015). Numerical Investigation of the Influence of Water Depth on Ship Resistance. International Journal of Computer Applications, 116, 10-17. [DOI:10.5120/19279-0692]
6. Wagner, H. (1931). Landing of seaplanes (No. NACA-TM-622).‌
7. Payne, P. R. (1974). Coupled pitch and heave porpoising instability in hydrodynamic planing. Journal of Hydronautics, 8(2), 58-71.‌. [DOI:10.2514/3.62979]
8. Khazaee, R., Rahmansetayesh, M. A., & Hajizadeh, S. (2019). Hydrodynamic evaluation of a planing hull in calm water using RANS and Savitsky's method. Ocean Engineering, 187, 106221. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2019.106221]
9. Hajizadeh, S., Seif, M., & Mehdigholi, H. (2016). Determination of ship maneuvering hydrodynamic coecients using system identication technique based on free-running model test. Scientia Iranica, 23(5), 2154-2165. [DOI:10.24200/sci.2016.3945]
10. Savitsky, D. (1964). Hydrodynamic design of planing hulls. Marine Technology and SNAME News, 1(04), 71-95.‌ [DOI:10.5957/mt1.1964.1.4.71]
11. Martin, M. (1978). Theoretical determination of porpoising instability of high-speed planing boats. Journal of ship research, 22(01), 32-53.‌. [DOI:10.5957/jsr.1978.22.1.32]
12. Vincent, L., Xiao, T., Yohann, D., Jung, S., & Kanso, E. (2018). Dynamics of water entry. Journal of Fluid Mechanics, 846, 508-535.‌ [DOI:10.1017/jfm.2018.273]
13. Troesch, A. W., & Falzarano, J. M. (1993). Modern nonlinear dynamical analysis of vertical plane motion of planing hulls. Journal of ship research, 37(03), 189-199.‌ [DOI:10.5957/jsr.1993.37.3.189]
14. Troesch, A. W. (1992). On the hydrodynamics of vertically oscillating planing hulls. Journal of Ship Research, 36(04), 317-331.‌ [DOI:10.5957/jsr.1992.36.4.317]
15. Sheingart, Z. (2014). Hydrodynamics of high speed planing hulls with partially ventilated bottom and hydrofoils (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).‌

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.