پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 37 - ( 12-1401 )                   جلد 18 شماره 37 صفحات 104-89 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi S, Mahmoudi A, Hajizadeh S. Investigating the effect of using a Lateral duct in the body of a floating breakwater by numerical method. Marine Engineering 2023; 18 (37) :89-104
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1014-fa.html
یوسفی سامان، محمودی امین، حاجی زاده سجاد. بررسی تاثیر بکارگیری مجرای عرضی در بدنه موج شکن شناور به روش عددی. مهندسی دریا. 1401; 18 (37) :89-104

URL: http://marine-eng.ir/article-1-1014-fa.html


1- دانشجو کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی. دانشگاه خلیج فارس. بوشهر
2- استادیار، گروه مهندسی عمران. دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس. بوشهر
3- استادیار، گروه مهندسی دریا. دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس. بوشهر
چکیده:   (624 مشاهده)
موج­شکن­های شناور جایگزینی مناسب برای موج­شکن­های موسوم پایه ثابت محسوب می­شوند که علاوه بر دارا بودن هدف اصلی حفاظت ساحل در برابر امواج، ارتباط آبی بین دریا و ناحیه حفاظت شده را نیز حفظ می­کنند. محققین برای افزایش کارایی و افزایش محدوده عملکرد موج­شکن­های شناور، تحقیقات بسیاری بر روی پارامترهای تاثیرگذار آن­ها انجام داده­اند. در این پژوهش نیز به منظور بهبود عملکرد موج­شکن شناور مستطیلی، تاثیر بکارگیری مجاری عرضی مستقیم با شکل سطح مقطع مستطیلی و مجاری عرضی با طرح هندسی الگو گرفته از شیر تسلا بر عملکرد موج­شکن شناور با استفاده از نرم افزار ANSYS AQWA مورد بررسی قرار گرفته شده است. در این مدلسازی، موج­شکن­های شناور با ارتفاع 4 متر و عمق غوطه­وری 2 متر تحت تاثیر امواجی با ارتفاع 1 متر و در بازه پریود­های موج (3تا8) ثانیه مورد آنالیز قرار گرفتند. نتایج نشان داد که به نسبت مدل موج­شکن شناور مستطیلی در پریود (3تا8) ثانیه، بکارگیری مجرای مستقیم در بدنه­ی موج­شکن شناور مستطیلی تا مقدار میانگین 9/20 %  و  بکارگیری مجرای با طرح هندسی الگو گرفته از شیر تسلا در بدنه موج­شکن شناور مستطیلی تا میزان میانگین 3/20 % عملکرد سازه را بهبود می­بخشد.
متن کامل [PDF 1593 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدروديناميك سازه های ساحلی و فراساحلی
دریافت: 1401/8/30 | پذیرش: 1401/11/19

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.