پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 37 - ( 12-1401 )                   جلد 18 شماره 37 صفحات 88-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghri P, Rezapour M, Rezapour A. Laboratory study of the simultaneous effect of discharge well and cut of wall on reducing saltwater intrusion in coastal aquifers. Marine Engineering 2023; 18 (37) :79-88
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1006-fa.html
مقری پوریا، رضاپور مهدی، رضاپور عباسعلی. بررسی آزمایشگاهی تاثیر هم‌زمان چاه برداشت و دیوار آب‌بند برکاهش هجوم آب شور در آبخوان ساحلی. مهندسی دریا. 1401; 18 (37) :79-88

URL: http://marine-eng.ir/article-1-1006-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی
2- استادیار، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
3- استادیار، دانشگاه صنعتی بیرجند
چکیده:   (563 مشاهده)
امروزه بالا آمدن آب دریاها و برداشت بی رویه از آبخوان های ساحلی باعث هجوم آب شور به سوی منابع آ زیرزمینی گردیده است. بطوریکه محققان را بر آن داشته تا در دهه های اخیر پژوهش هایی را در این خصوص آغاز کنند. در این مطالعه، عملکرد استفاده از دیوار آب بند، چاه برداشت و استفاده همزمان آنها در جلوگیری از هجوم آب شور در یک مدل آزمایشگاهی و تحت سناریوهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که استفاده مناسب از دیوارآب بند به میزان ۱۵ درصد باعث کاهش نفوذ آب شور خواهد شد. بعلاوه استفاده از چاه برداشت با دبی های ۰/۰۶۵، ۰/۱۳ و ۰/۲ لیتر بر دقیقه، به ترتیب به میزان ۵، ۳۰ و ۳۷ درصد باعث بازگشت گوه آب شور می شوند. نتایج استفاده همزمان از چاه برداشت با دبی های ۱۳/۰ و ۲/۰ لیتر بر دقیقه و دیوار آب بند نشان داد که گوه آب شور به ترتیب ۳۸ و ۴۱ درصد عقب نشینی کرده است.
 
متن کامل [PDF 764 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: شرايط محيطي و زيست محيطي
دریافت: 1401/7/17 | پذیرش: 1401/10/2

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.