پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 38 - ( 2-1402 )                   جلد 19 شماره 38 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahmoodi H, Seif M S. Numerical simulation of hull and propeller interaction in acceleration maneuver. Marine Engineering 2023; 19 (38) :1-15
URL: http://marine-eng.ir/article-1-948-fa.html
محمودی حمیدرضا، سیف محمد سعید. شبیه سازی عددی اثرات متقابل بدنه و پروانه در مانور شتابگیری. مهندسی دریا. 1402; 19 (38) :1-15

URL: http://marine-eng.ir/article-1-948-fa.html


1- دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (890 مشاهده)
پیش ­بینی مسیر کشتی در طی حرکت مانور بسیار مهم است. در این مطالعه، مانور شتابگیری برای یک کشتی دو پروانه با استفاده از محیط دینامیک سیالات محاسباتی و حلگر ناپایدار متوسط زمانی ناویر استوکس به صورت مستقیم بررسی شده است. برای این هدف شبیه­ سازی­ های خودرانش و شتابگیری با تداخل بین بدنه و پروانه برای شناور شناخته­ شده ONRT مورد بررسی قرار گرفت. تمام شبیه­سازی­ها با استفاده از نرم ­افزار Star-CCM+  در دو عدد فرود یعنی (0.2 و 0.3) انجام شد. حرکت چرخشی پروانه با استفاده از تکنیک مش لغزشی شبیه­ سازی شد. علاوه بر این، تایید و اعتبارسنجی عددی بر اساس توصیه­ های پیشنهادی ITTC انجام می­ شود. اعتبارسنجی نتایج تست خودرانش با داده­ های آزمایشگاهی موجود، تطابق بسیار خوبی را بین آن­ها نشان می­ دهد. همچنین، تغییرات الگوی موج، میدان جریان ویک در طی مانور شتابگیری مورد بررسی قرار گرفت.
متن کامل [PDF 2392 kb]   (387 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1400/11/1 | پذیرش: 1401/12/16

فهرست منابع
1. [1]. IMO. 2015. Third IMO greenhouse gas study 2014, exec, summary and final report, Technical Report, IMO, London, UK.
2. [2]. Roskilly AP, Palacin R, Yan J. 2015. Novel technologies and strategies for clean transport systems. Appl Energy. 157:533-536. [DOI:10.1016/j.apenergy.2015.09.051]
3. [3]. Harvald SA. 1983. Resistance and propulsion of ships, Volume 12 of Ocean engineering,Wiley.
4. [4]. Norrbin, N.H., 1971. Theory and observations of on the use of a mathematical model for ship manoeuvring in deep and confined waters. SSPA Gothenbg. Swed. 68.
5. [5]. Abkowitz, M.A., 1964. Lectures on Ship Hydrodynamics - Steering and Maneuvering (No. Hy-5). Hydro & Aerodynamic Laboratory, Lyngby, Denmark.
6. [6]. Burcher, R.K., 1991. The prediction of the manoeuvring characteristics of vessels. Philos. Trans. R. Soc. Lond. Ser. Phys. Eng. Sci. 334, 265-279. https://doi.org/10.1098/rsta.1991.0013 [DOI:10.1098/ rsta.1991.0013.]
7. [7]. Holtrop, J., Mennen, G.G.J., 1982. An approximate power prediction method. Int. Shipbuild. Prog. 29. [DOI:10.3233/ISP-1982-2933501]
8. [8]. Smitt, W.L., 1970. Steering and manoeuvring full-scale and model tests (Part 1). Eur. Shipbuild. 19.
9. [9]. Inoue, S., Hirano, M., Kijima, K., Takashina, J., 1981. A practical calculation method OF SHIP maneuvering. MOTION 28, 207-222. [DOI:10.3233/ISP-1981-2832502]
10. [10]. Ankudinov, V., 1987. Ship Maneuvrability Assessment in Ship Design: Simulation Concept. Presented at the International Ship Manoeuvering Conference, London.
11. [11]. Kijima, K., Tanaka, S., Furukawa, Y., Hori, T., 1993. On a prediction method of ship manoeuvring characteristics. Presented at the Proceedings of MARSIM 93, 285-294.
12. [12]. S. Tavakoli, S. Najafi, E. Amini, A. Dashtimansh, Ship acceleration motion under the action of a propulsion system: a combined empirical method for simulation and optimization, Journal of Marine Engineering & Technology (2020). [DOI:10.1080/20464177.2020.1827490]
13. [13]. H. Zeraatgar, M. H.Ghaemi, The analysis of overall ship fuel consumption in acceleration maneuver using hull propeller-engine interaction principles and governor features. POLISH MARITIME RESEARCH 1 (101) 2019 Vol. 26; pp. 162-173 10.2478/pomr-2019-0018. [DOI:10.2478/pomr-2019-0018]
14. [14]. Simman, 2014. 2nd workshop on verification and validation of ship manoeuvring simulation methods [WWW document]. https://simman2014.dk accessed 4.20.21.
15. [15]. NMRI, 2015. A workshop on CFD in ship hydrodynamics [WWW document]. http:// www. t2015. nmri. go. jp accessed 5.30.20.
16. [16]. NuTTS, 2019. 22ND NUMERICAL TOWING TANK SYMPOSIUM [WWW document].htt ps://www.wavec.org/en/events/22nd-numerical towing-tank-symposium- nutts- 2019 accessed 5.30.20.
17. [17]. H. Jasak, V. Vukcevic, I. Gatin, I. Lalovic, CFD validation and grid sensitivity studies of full-scale ship self-propulsion, International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering xxx (2018) 1-11. [DOI:10.1016/j.ijnaoe.2017.12.004]
18. [18]. S. Duman, S. Bal, Prediction of the acceleration and stopping manoeuvres of a bare hull surface combatant by closed-form solutions and CFD, Ocean Engineering 235 (2021) 109428. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2021.109428]
19. [19]. Simman, 2014, https://simman2020.dk/.
20. [20]. ITTC Recommended Procedures and Guidelines, 2014. Practical guidelines for ship CFD applications. 7.5-03 -02-03.
21. [21]. CD-Adapco,2019. User guide Star-CCM+ Version 14.04.
22. [22]. J.H. Ferziger, M. Perić, Solution of the Navier-Stokes's equations, Computational Methods for Fluid Dynamics, Springer, Berlin, Heidelberg, 2002, pp. 157-216. [DOI:10.1007/978-3-642-56026-2_7]
23. [23]. F. Stern, R.V. Wilson, H.W. Coleman, E.G. Paterson, Comprehensive approach to verification and validation of CFD simulations - Part 1: methodology and procedures, J. Fluid Eng. 23 (4) (2001) 793-802. [DOI:10.1115/1.1412235]
24. [24]. ITTC Recommended Procedures and Guidelines, 2017. Uncertainty analysis in CFD verification and validation methodology and procedures. 7.5-03-01-01.
25. [25]. A. Mofidi, A. Castro, P. M. Carrica, 2016. Self-propulsion and course keeping of ONR Tumblehome in calm water and waves. In: Proceedings of Tokyo 2015 CFD Workshop in ship hydrodynamics, vol III, pp 303-308.
26. [26]. Wang, J., Zou L., Wan, D. 2017. CFD simulations of free running ship under course keeping control, Ocean Engineering 141. 450-464. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2017.06.052]
27. [27] Lee, J.-H., & Suh, S.-B. 2019. A Study on the Estimation of the Effective Wake Ratio for ONR Tumblehome by the Numerical Analysis. Journal of the Society of Naval Architects of Korea. The Society of Naval Architects of Korea. https://doi.org/10.3744/SNAK.2019.56.2.109 [DOI:10.3744/snak.2019.56.2.109.]
28. [28]. ITTC Recommended Procedures and Guidelines, 2017. Practical guidelines for ship self-propulsion CFD. 7.5-03-03 01.
29. [29]. Zhang, Z., Liu, L., Yu, J., Yang, W., Zhang, Z., and Kaijun J. 2021. Numerical simulation of ONR Tumblehome self-propulsion using discretized propeller and body-force models. Paper presented at the the 31st International Ocean and Polar Engineering Conference, Rhodes, Greece, June 2021.
30. [30]. Delen, C., Bal, S. 2020 Uncertainty analysis of numerical and experimental resistance tests for ONR Tumblehome. Sustainable Development and Innovations in Marine Technologies - Georgiev & Guedes Soares (eds) 2020 Taylor & Francis Group, London, ISBN 978-0-367-40951-7.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.