پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 33 - ( 3-1400 )                   جلد 17 شماره 33 صفحات 77-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokri M, Khedmati M R, Akbari Vakilabadi K, Rezai Sangtabi M. Experimental Analysis of slam-induced pressure on the bow-segment of surface ship. marine-engineering. 2021; 17 (33) :77-83
URL: http://marine-eng.ir/article-1-752-fa.html
شکری مجتبی، خدمتی محمدرضا، اکبری وکیل آبادی کریم، رضایی سنگتابی محمد. مطالعه تجربی فشار ناشی از پدیده کوبش در سینه یک شناور سطحی. مهندسی دریا. 1400; 17 (33) :77-83

URL: http://marine-eng.ir/article-1-752-fa.html


1- دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)
2- دانشکده تکنولوژی دریا - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده:   (436 مشاهده)
امروزه تعیین دقیق بارگذاری ناشی از پدیده کوبش در شناورها مورد توجه محققان قرار دارد. به منظور مطالعه تجربی پدیده کوبش، آزمایش سقوط مدل قسمت سینه شناور در آب آرام صورت پذیرفته است. وجود تاثیر انحنای طولی در قسمت سینه بدنه شناور این کار آزمایشگاهی را نسبت به اکثر کارهای گذشتگان متمایز می‌نماید. همچنین از روش تحلیلی واگنر جهت مقایسه نتایج آزمایشگاهی استفاده شده است. نتایج تحلیلی مقدار فشار بیشینه حاصل از کوبش را بزرگ‌تر از مقادیر آزمایشگاهی پیش‌بینی می‌نمایند و این اختلاف نتایج در برخی از نقاط به 25 درصد نیز می‌رسد. علت اصلی اختلاف ایجاد شده در نتایج تجربی و تحلیلی را می‌توان در تفاوت فیزیک مسئله دانست. به طور معمول در استخراج روابط تحلیلی انحنای طولی بدنه شناور لحاظ نمی‌گردد که این انحنا موجب تغییر در رژیم جریان سیال شده و جدایی سیال از بدنه و کاویتاسیون ایجاد می‌نماید که در ناحیه سینه موجب کاهش در فشار اعمالی به بدنه می‌شود. بنابراین روش‌های تحلیلی مبتنی بر فرضیات دو بعدی و یا تحلیلهای سه بعدی که از انحنای طولی بدنه شناور صرفنظر می‌نمایند همواره فشار ناشی از کوبش را به صورت سختگیرانه‌تر پیش‌بینی می‌نمایند.   
متن کامل [PDF 633 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه کشتی
دریافت: 1398/5/19 | پذیرش: 1399/11/5

فهرست منابع
1. Luo, H. and Soares, C.G., (2012), Marine Engineering and technology, Review of model test techniques of local slamming on ships, Taylor & Francis Group, ISBN 978-0-415-62146-5.
2. Faltinsen, O.M. (2000), Hydroelastic Slamming, Journal of Marine Science and Technology, Vol.5, p.49-65. [DOI:10.1007/s007730070011]
3. Faltinsen, O.M., Landrini M. and Greco, M., (2004), Slamming in Marine Application, Journal of Engineering Mathematics, Vol.48, p.187-217. [DOI:10.1023/B:engi.0000018188.68304.ae]
4. Xu, G.D., and Duan, W.Y., (2009), Review of prediction techniques on hydrodynamic impact of ships, Journal of Marine Science and Applications, Vol.8, p.204-210. [DOI:10.1007/s11804-009-8039-7]
5. Wang, S. and Soares, C.G., (2017), Review of ship slamming loads and response, Journal of Marine Science and Applications, Vol.16, p.427-445. [DOI:10.1007/s11804-017-1437-3]
6. Ghadimi, P. Chekab M.A.F. and Dashtimanesh, A., (2014), Numerical simulation of water entry of different arbitrary bow sections, Journal of Naval Architecture and Marine Engineering, Vol.11, p.117-125. [DOI:10.3329/jname.v11i2.18724]
7. Wang, S., (2001), Assessment of slam induced loads on two dimensional wedges and ship sections, Journal of Computational Physics, Vol.168, p.464-499.
8. Yang, S.H., Lee, H.H., Park, T.H., Lee, I.H. and Lee Y.W., (2007), Experimental and numerical study on the water entry of symmetric wedges and a stern section of modern containership, 10th International symposium on practical design of ships and other floating structures (PRADS 2007), Houston, Texas:518-526.
9. Anders, R., Garme, K. and Kuttenkeuler, J., (2007), Design evaluation of the Visby class corvette, Ninth International Conference on Fast Sea Transportation (FAST07), Shanghai:583-588.
10. Ren, B., Li X.L. and Wang, Y., (2007), Experimental investigation of instantaneous properties of wave slamming on the plates, China ocean engineering, Vol.21, p.533-540.
11. Tveitnes, T., Fairlie-Clarke A.C. and Varyani, K., (2008), An experimental investigation into the constant velocity water entry of wedge-shaped sections, ocean engineering, Vol.35, p.1463-1478. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2008.06.012]
12. Lewis, S.G., Hudson D.A., Turnock, S.R. and Taunton D.J., (2010), Impact of a free-falling wedge with water: synchronized visualization, pressure and acceleration measurement, Fluid Dynamic Research, Vol.42, p.1-30. [DOI:10.1088/0169-5983/42/3/035509]
13. Barjasteh, M., Zeraatgar H. and Javaherian, M.J., (2016), An experimental study on water entry of asymmetric wedges, Applied ocean Research, Vol.58, p.292-304. [DOI:10.1016/j.apor.2016.04.013]
14. Peseux, B., Gornet, L. and Donguy, B., (2005), Hydrodynamic impact: numerical and experimental investigation, Journal of fluids and structures, Vol.21, p.277-303. [DOI:10.1016/j.jfluidstructs.2005.04.011]
15. De Backer, G., Vantorre, M., Beels, C., De Pre, J., Victor, S., De Rouck, J., Blommaert, C. and Van Paepegem, W., (2009), Experimental investigation of water impact on axisymmetric bodies, Applied ocean Research, Vol.31, p.143-156. [DOI:10.1016/j.apor.2009.07.003]
16. Faltinsen, O.M., Chezhian, M., (2005), A generalized Wagner method for three-dimensional slamming, Journal of Ship Research, Vol.49, p.279-287. [DOI:10.5957/jsr.2005.49.4.279]
17. Xie, H., Ren, H., Deng, B. and Tang, H., (2018), Experimental drop test investigation into slamming loads on a truncated 3D bow flare model, Ocean Engineering, Vol.169, p.567-585. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2018.10.003]
18. Hanbing Luo, Hui Wang, C. Guedes Soares, (2012), Numerical and experimental study of hydrodynamic impact and elastic response of one free-drop wedge with stiffened panels, Ocean Engineering, Vol.40, p.1-14. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2011.11.004]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.