پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 27 - ( 4-1397 )                   جلد 14 شماره 27 صفحات 117-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabakhty N, Jabbari E, Salehi J. Reliability Analysis of damaged jacket platform under ship impact . Marine Engineering 2018; 14 (27) :111-117
URL: http://marine-eng.ir/article-1-578-fa.html
شابختی ناصر، جبار ابراهیم، صالحی جواد. تحلیل قابلیت اطمینان اعضای آسیب دیده سکوی جکت تحت بار ضربه شناور. مهندسی دریا. 1397; 14 (27) :111-117

URL: http://marine-eng.ir/article-1-578-fa.html


1- دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (4504 مشاهده)
شناورهای دریایی هنگام سرویس دهی و یا بارگیری نفت و گاز ممکن است به دلیل شرایط آب و هوای طوفانی و یا تشخیص نادرست ناخدای کشتی باعث برخورد و تصادم به سکوهای دریایی شوند. این برخورد موجب ایجاد تغییرشکلهای موضعی و کلی درسکوگردند. در این مقاله با استفاده از روش مرتبه اولین مرتبه قابلیت اطمینان, شاخص اطمینان اعضایی از سکو فاز 19 پارس جنوبی که تحت اثر ضربه فرضی ناشی از شناورهای تدارکاتی قرار گرفته و دچار آسیب فرضی شده اند ارزیابی شده است. آسیب های درنظرگرفته شده در این تحقیق به صورت تغییرشکل های ایجاد شده در اعضای سکو بوده و به سناریوها پیچیده مکانیزم اتلاف انرژی در حین برخورد پرداخته نشده است. از آنجا که در روش اولین مرتبه قابلیت اطمینان تابع عملکرد معمولا با استفاده از سری تیلور به صورت خطی در می آیند لذا برای صحت سنجی از روش های زمان بر شبیه سازی مونت کارلو و پر اهمیت برای مقایسه استفاده شده است. درابتدا نیروی موج به سازه در حالت سالم وارد شده و شاخص قابلیت اطمینان اعضا در حالت سالم بدست آمده است سپس علاوه بر اثر موج، تغییر شکل های ناشی از برخورد به صورت فرضی درنظرگرفته شده و قابلیت اطمینان سکو در این حالت جدید بدست آمده باحالت های قبلی مقایسه گردیده است. در نهایت ترکیب های مختلف موج و جریان , جهت مختلف موج برخوردی به سکو وسناریوهای مختلف ضربه شناورهای دریایی به پایه ها, مهاربندی های مورب و قایم و افقی درنظرگرفته شده و نتایج مربوطه با هم مقایسه شده است.
متن کامل [PDF 717 kb]   (1970 دریافت)    
نوع مطالعه: يادداشت فنی | موضوع مقاله: سازه های فراساحلی
دریافت: 1395/10/25 | پذیرش: 1397/3/21

فهرست منابع
1. Taby, J.,Moan,T., (1985), Collapse and Residual Strength Damaged Tubular Elements, Behavior of Offshore Structhres, p. 395-408.
2. Gjerde, P.,Parsons,S.J., (1999), Assessment of Jack-up Boat Impact Analysis Methodology, Marine Structures, p. 371-401. [DOI:10.1016/S0951-8339(99)00022-2]
3. Salman, V., (1994), Damage Assessment of Tubular Members in Offshor Structures.
4. Nowak, A.,Collins, K, (2000), Reliability of Structures, Mc Graw-Hill Professional.
5. Standard, Norsok, (2004), Design of Steel Structures, N-004.
6. Jilun.M., Zhaobing.W.,Shengxie.X., (2014), The basic impact load model on deep water pier-ship collision, Chemical and Pharmaceutical Research, p. 316-326.
7. Ellinas.P., Walker.C., (1983), Damage on offshore tubular bracing members.
8. Pual.F., (2005), Damaged Tubular Member Strength Formulations for ISO Fixed Steel Structures Offshore Standard, Steel Structures, p503-511.
9. DNV-RP-C204, (2016), Design Against Accidental Loads.
10. Health & Safety Executive, (2004), Ship collison and capacity of brace memebers of ifxed steel offshore platforms, Research Report 220.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.