پیام خود را بنویسید
دوره 5، شماره 9 - ( 6-1388 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daraii J, Mostafa Gharabaghi A R, Chenaghlou M R. **INVESTIGATION INTO THE JACK-UP BEHAVIOR DURING INITIAL AND SUBSEQUENT SHIP COLLISION AND IN THE DAMAGED CONDITION AFTER COLLISION . marine-engineering. 2009; 5 (9) :1-18
URL: http://marine-eng.ir/article-1-56-fa.html
دارایی جواد، مصطفی قره باغی احمدرضا، چناقلو محمدرضا. بررسی رفتار سکوی خودبالابر در حین تصادم اولیه و ثانویه کشتی و در شرایط آسیب‌دیده پس از تصادم. مهندسی دریا. 1388; 5 (9) :18-1

URL: http://marine-eng.ir/article-1-56-fa.html


1- دانشگاه صنعتی سهند
چکیده:   (14898 مشاهده)

در این تحقیق رفتار یک سکوی خودبالابر تحت اثر بارگذاری تصادفی ضربه کشتی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. سازه انتخاب شده جهت مطالعه، سکوی خودبالابر ایران­ خزر واقع در دریای خزر می­باشد که توسط نرم افزار المان محدود ANSYS مدل­سازی شده و تحت ضربه کشتی مورد تحلیل دینامیکی غیرخطی قرار گرفته است. اثرات پیش­بارگذاری­های ناشی از وزن سکو و بارهای محیطی موج و جریان قبل از برخورد کشتی در رفتار سازه لحاظ شده­اند. در ادامه سکو تحت ضربه ثانویه کشتی مورد تحلیل دینامیکی غیرخطی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیلهای تصادم اولیه نشان داد که در برخورد کشتی با قسمت­های مختلف سکوی خودبالابر، مکانیزم اصلی جاذب انرژی تغییرشکل کلی سکو است و سلامت کلی سکو در طی تصادم حفظ می­شود. همچنین اعمال پیش­بارگذاری­های محیطی در بعضی از حالت­های تصادم سبب جاری شدن یا گسیختگی عضو ضربه­خورده می­شوند. نتایج تحلیل­های تصادم ثانویه نشان داد که وترهای پایه قادر به مقاومت در برابر ضربه ثانویه کشتی نیز هستند و سکو در هر دو سناریوی تصادم دچار آسیب­دیدگی­هایی نظیر فرو رفتگی موضعی جداره عضو ضربه­خورده می­شود و کل سکو سالم باقی می­ماند. در نهایت سکو در شرایط آسیب­دیده ناشی از برخورد کشتی مدل شده و تحت شرایط طوفانی با دوره بازگشت یک­ساله مورد تحلیل دینامیکی قرار گرفته است و مقادیر تنش حداکثر در سکو و امکان خرابی سکو مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین میزان تنش و تغییر مکان در حالت سالم و آسیب­دیده با هم مقایسه شده­اند و نتایج مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه های فراساحلی
دریافت: 1389/4/27 | پذیرش: 1392/7/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.