در این تحقیق به بررسی اثر خزههای دریایی (فولینگ) بر روی سطوح شناورها، به روش دینامیک سیالات محاسباتی پرداخته شده است. به این منظور مدل آشفتگی مناسب انتخاب و شبیهسازی و معتبرسازی انجام گردید. مدلسازیهای عددی اثرات چسبیدن خزه ها در درجههای متفاوت نشان دادند که وجود یک لایه بسیار نازک از لجن و گلولای موجب افزایش 58/4 درصدی نیروی درگ میشود. حال آنکه با افزایش مقدار و شدت خزهگرفتگی بدنه شناورها، نیروی مقاومت کل تا 40 درصد افزایش مییابد. در این مطالعه تعدادی از پوشش های نوین ضد خزه که برای جلوگیری از رشد فولینگها و به منظور کاهش نیروی درگ مورد استفاده قرار می گیرند مورد ارزیابی و مدلسازی قرار گرفته است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که با بکار بردن این پوششها نیروی درگ ناشی از فولینگها تا 37 درصد کاهش می یابد. به علاوه استفاده از الگوی موج در سطح آزاد و همچنین نمودارهای توزیع تنش برشی، فشار، شدت توربولانسی و غیره در اطراف شناور در حالتهای متفاوت نیز مطالعه و مورد مقایسه قرار گرفته اند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |