پیام خود را بنویسید

XML English Abstract Print


1- دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
2- دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (45 مشاهده)
لنج ها شناورهای سنتی هستند که جهت صیادی یا حمل بار در مسیرهای کوتاه و متوسط استفاده می شود و طبق آمارها بیش از 4 هزار فروند از این نوع شناور در بنادر ایران فعالیت می­کنند. این شناورها جهت رانش از موتور دیزل و پروانه های گام ثابت استفاده می­کنند. طراحی و انتخاب سیستم رانش این شناورها بصورت کاملاً تجربی انجام می شود و در اغلب موارد حتی مقاومت بدنه و نیز فرم بدنه آنها در انتخاب سیستم رانش و پروانه لحاظ نمی شود که باعث می­شود سیستم رانش بازدهی مطلوبی نداشته باشد. در این مقاله، در ابتدا مدلسازی عددی مقاومت یک شناور لنج به روش دینامیک سیالات محاسباتی انجام شد. سپس با انجام تست خودرانش به روش عددی، ضرایب هیدرودینامیکی بدنه و پروانه شناور محاسبه گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد ضریب کسر تراست برای شناور لنج 0.291 و ضریب ویک بدنه 0.18 است. تحقیقات بیشتر در مورد هیدرودینامیک این شناور می­تواند به انتخاب یک پروانه و سیستم رانش با بازدهی بهتر و مصرف سوخت کمتر کمک کند.
متن کامل [PDF 1879 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1403/12/10 | پذیرش: 1404/2/3

فهرست منابع
1. https://www.isna.ir/news/1402101812655, Dhow Building, a 3000 Years Old Art in Iran.( In Persian) https://www.isna.ir/news/1402101812655.
2. Niklas, K. and H. Pruszko, (2019), Full-scale CFD simulations for the determination of ship resistance as a rational, alternative method to towing tank experiments. Ocean Engineering, 190: p. 106435. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2019.106435]
3. Ebrahimi, A., Dorostkar, Reza, (2022), Measurement of Added Resistance and Trim of Dhow Vessel in the Waves of the Persian Gulf by Experimental Method. Journal of High Speed Vessels, 61. (In Persian)
4. Negahdari, M.R., et al., (2024), the effects of hull form on the hydrodynamic performance of launch. Journal of Marine Engineering, 20(42): p. 46-54. (In Persian) http://dx.doi.org/10.61186/marineeng.20.42.46 [DOI:10.61186/marineeng.20.42.46]
5. Mahmoodi, H. and M.S. Seif, (2023), Numerical simulation of hull and propeller interaction in acceleration maneuver. Journal Of Marine Engineering, 19(38): p. 1-15. (In Persian) http://dx.doi.org/10.61186/marineeng.19.38.1 [DOI:10.61186/marineeng.19.38.1]
6. Gaggero, S., et al., (2018), Ship self-propulsion performance prediction by using OpenFOAM and different simplified propeller models. In Progress in Maritime Technology and Engineering. 2018, CRC Press. p. 195-203. [DOI:10.1201/9780429505294-23]
7. Gaggero, S., D. Villa, and M. Viviani, (2017), an extensive analysis of numerical ship self-propulsion prediction via a coupled BEM/RANS approach. Applied Ocean Research, 66: p. 55-78. [DOI:10.1016/j.apor.2017.05.005]
8. Stajuda, M., et al., (2016), Development of a CFD model for propeller simulation. Mechanics & Mechanical Engineering, 20(4).
9. Vrijdag, A., D. Stapersma, and T. Van Terwisga, (2009), Systematic modelling, verification, calibration and validation of a ship propulsion simulation model. Journal of Marine Engineering & Technology, 8(3): p. 3-20. [DOI:10.1080/20464177.2009.11020223]
10. Tsakonas, S. and D. Valentine, (1980), A Theoretical Procedure for Calculating Propeller-induced Hull Forces.
11. Yu, A., D. Wan, and G. Chen. (2019), Verification and Validation for the Resistance of a KRISO Container Ship in Calm Water. in ISOPE International Ocean and Polar Engineering Conference. ISOPE.
12. ITTC, (2011), Practical guidelines for ship CFD applications. 26th ITTC.
13. Song, K., et al., (2021), Simulation strategy of the full-scale ship resistance and propulsion performance. Engineering Applications of Computational Fluid Mechanics, 15(1): p. 1321-1342. [DOI:10.1080/19942060.2021.1974091]
14. Nadery, A., H. Ghassemi, and H. Nowruzi, (2021), Enhancement of the ship propeller hydrodynamic performance by different energy-saving devices mounted at the upstream zone. Journal of the Brazilian Society of Mechanical Sciences and Engineering, 43: p. 1-25. [DOI:10.1007/s40430-021-03179-y]
15. Birk, L., (2019), Fundamentals of ship hydrodynamics: Fluid mechanics, ship resistance and propulsion: John Wiley & Sons. [DOI:10.1002/9781119191575]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.