دوره 13، شماره 26 - ( 11-1396 )                   جلد 13 شماره 26 صفحات 107-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing an Autonomous Underwater Vehicle hull shape with direct approach . Journal Of Marine Engineering. 2018; 13 (26) :107-122
URL: http://marine-eng.ir/article-1-520-fa.html
علیجانی مجید، نوری نوروز محمد، زینعلی مرحمت. طراحی شکل بدنه یک زیرسطحی خودکنترل با رویکرد مستقیم. مهندسی دریا. 1396; 13 (26) :107-122

URL: http://marine-eng.ir/article-1-520-fa.html


استاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (539 مشاهده)

فرآیند طراحی وسایل زیرسطحی خودکنترل شامل مراحل مختلفی از جمله طراحی شکل­بدنه می­باشد. طراحی هیدرودینامیکی شکل بدنه از اصلی­ترین مراحل طراحی بدنه یک وسیله زیرسطحی می­باشد. پارامترهای موثر در طراحی هیدرودینامیکی شکل بدنه شامل طول قسمت دماغه و دم، پروفیل آنها و نیز قسمت تخت جلوی دماغه و پشت دم می­باشند. در مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر هریک از این پارامترها بر ضریب درگ بدنه از روش  طراحی آزمایشها  استفاده شده است. برای این منظور  ضمن معرفی دسته بدنه­های خانواده هیدرولب، نتایج به دست آمده از شبیه­سازی عددی جریان حول بدنه هیدرولب500 جهت طراحی آزمایشها بکار گرفته شده است. لذا در مرحله نخست یک نمونه آزمایش تجربی در تونل آب برای اعتبارسنجی پروفیل فشار بدنه هیدرولب500 انجام شده است. مقایسه نتایج تجربی و عددی بدنه هیدرولب500، اعتبار روش عددی بکارگرفته شده را نشان می­دهد. نتایج به دست آمده از کار حاضر نشان می دهد که به کمک روش ارئه شده با دقت بالایی می­توان ضریب درگ یک وسیله زیرسطحی خودکنترل را در طرح نهایی تخمین زد.

متن کامل [PDF 1582 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: Submarine Hydrodynamic & Design
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی-پژوهشی مهندسی دریا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal Of Marine Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb