دوره 18، شماره 35 - ( 3-1401 )                   جلد 18 شماره 35 صفحات 140-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه پژوهشی انرژی های دریا پایه، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده:   (295 مشاهده)
در این مقاله اثر مقیاس‌بندی بر دقت نتایج تجربی حاصل از تونل آب بررسی شده است. آزمون‌های تجربی برای سه پروانه‌ی نیمه‌مغروق با هندسه‌ی مشابه و قطر‌های 125/0 132/0 و 140/0 متر تعریف شدند. ضرایب تراست در نسبت‌های مغروقیت‌ مختلف با یکدیگر مطابقت داشته، ضریب گشتاور پروانه با قطر 140/0 با دو پروانه 125/0 و 132/0 مطابقت مناسبی ندارد. با افزایش نسبت مغروقیت، نسبت انسداد افزایش یافته، گشتاور پروانه با قطر 140/0 نسبت به دو پروانه دیگر کاهش می‌یابد. افزایش نسبت مغروقیت سبب افزایش گشتاور و تراست در هر سه پروانه می‌شود؛ ولی با توجه به تأثیر نسبت انسداد، افزایش گشتاور در نسبت‌های مغروقیت 40/0 تا70/0 نسبت به دو پروانه‌ی دیگر کمتر است. همچنین با افزایش نسبت مغروقیت، بازدهی کاهش می‌یابد و بیشترین بازدهی برای هر سه پروانه در نسبت مغروقیت 40/0 به‌دست آمده است. با افزایش نسبت مغروقیت در هر سه پروانه، ضریب پیشروی بحرانی کاهش یافته است.
متن کامل [PDF 1626 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1401/1/16 | پذیرش: 1401/5/9

فهرست منابع
1. Shiba, H., 1953. Air-Drawing of Marine Propellers, Report of Transportation Technical Research Institute 9. pp. 1-320.
2. Hadler, J. and Hecker, R. Performance of partially submerged propellers, 7th ONR Symposium on Naval Hydrodynamics, Rome, Italy, 25-30 August 1968.
3. Alder, RS. and Moore, DH. Performance of an inclined shaft partially submerged propeller operating over a range of shaft yaw angles, (Report No SPD-802-01), 1977, https://trid.trb.org/view/69542.
4. Olofsson, N., 1996. Force and Flow Characteristics of a Partially Submerged Propeller. Doctoral Thesis. Goteborg: Chalmers University of Technology-Department of Naval Architecture and Ocean Engineering.
5. P.K. Dyson, the modeling, testing and design of a surface piercing propeller drive, department of mechanical and marine engineering, University of Plymouth, 2000 PhD Thesis.
6. Ferrando, M., Scamardella, A., Bose, N., Liu, P., Veitch, B., 2002.Performance of family of Surface Piercing Propellers, Royal Institution for Naval Architects (RINA)Transactions 2002 Part A 11p
7. Ferrando, M., Crotti, S., Viviani, M., 2007. Performance of a family of surface piercing propellers, Proceedings of 2nd International Conference on Marine Research and Transportation (ICMRT), Ischia
8. Ghassemi, H. shademani, R., 2009. Hydrodynamic characteristics of the surface-piercing propellers for the planning craft. J Mar Sci Apple; 8: 267-274 [DOI:10.1007/s11804-009-8076-2]
9. Misra, S., Gokarn, R., Sha, O., Suryanarayana, C., Suresh, R., 2012. Development of a four-bladed surface piercing propeller series. Naval Eng. J. 4.
10. Seyyedi, S.M., Shafaghat, R., Siavoshian, M., 2019. Experimental study of immersion ratio and shaft inclination angle in the performance of a surface-piercing propeller. Mech. Sci. 10, 153-167. [DOI:10.5194/ms-10-153-2019]
11. Rad, R.G., Shafaghat, R., Yousefi, R., 2019. Numerical investigation of the immersion ratio effects on ventilation phenomenon and the performance of a surface piercing propeller. Appl. Ocean Res. 89, 251-260. [DOI:10.1016/j.apor.2019.05.024]
12. Yousefi, R., Shafaghat, R., 2020. Numerical study of the parameters affecting the formation and growth of ventilation in a surface-piercing propeller. Appl. Ocean Res. 104, 102360 [DOI:10.1016/j.apor.2020.102360]
13. Seyyedi, S.M., Shafaghat, R., 2020. A review on the Surface-Piercing Propeller: Challenges and opportunities. Journal of Engineering for the Maritime Environment. [DOI:10.1177/1475090220906917]
14. Pakian.Bushehri, M., Golbahar. Haghighi, M.R., 2021. Experimental and numerical analysis of Hydrodynamic Characteristics of a surface piercing propeller mounted on high-speed craft. International Journal of Maritime Technology. IJMT Vol.15/ Winter 2021 (79-91).
15. Seyyedi, S. M. and Shafaghat, R.: Design Algorithm of a Free Surface Water Tunnel to Test the Surface-Piercing Propellers (SPP); Case Study Water Tunnel of Babol Noshirvani University of Technology, Int. J. Marit. Technol., 6, 19-30, 2016. [DOI:10.18869/acadpub.ijmt.6.19]
16. Pustoshny, A. V., Bointsov, V. P., Lebedev, E. P., and Stroganov, A. A.2007. Development of 5-blade SPP series for fast speed boat, 9th International Conference on Fast Sea, Shanghai, China Ship Scientific Research Center.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.