پیام خود را بنویسید
دوره 12، شماره 23 - ( 6-1395 )                   جلد 12 شماره 23 صفحات 114-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

samavatian M, rajabi M, behzad M, alvandi M. Introducing a Novel Method for Measurement of Stationary and Dynamic Torsion in Shafts – With Application to Monitoring of Torsional Vibration. Marine Engineering 2016; 12 (23) :105-114
URL: http://marine-eng.ir/article-1-429-fa.html
سماواتیان محمد، رجبی مجید، دربندی سید مهدی، بهزاد مهدی، الوندی مهدی. اندازه‌گیری پیچش استاتیکی و دینامیکی محورها- کاربرد ویژه در پایش ارتعاشات پیچشی. مهندسی دریا. 1395; 12 (23) :105-114

URL: http://marine-eng.ir/article-1-429-fa.html


1- دانشگاه شریف
2- دانشگاه علم و صنعت ایران
3- دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (5089 مشاهده)

یکی از روش‌های مرسوم اندازه‌گیری پیچش در محورها، استفاده از کرنش‏سنج‏هایی متصل بر روی محور مورد نظر با جهت گیری معین می‏باشد. مهمترین معضل استفاده از این روش به منظور پایش برخط و دائمی ارتعاشات پیچشی و یا اندازه‏گیری لحظه‏ای تغییرات گشتاور در مجموعه‏ی دوار، فرایند انتقال سیگنال‏های (تغییرات ولتاژ) به وجود آمده در اثر پیچش می‏باشد.در این مقاله، یک روش ساده، عملی و قابل اجرا، مبتنی بر استفاده از سیالی با قابلیت هادی جریان الکتریکی، محصور شده مابین یک روتور متصل به محور دوار و یک استاتور خارجی، به منظور اصلاح فرایند انتقال سیگنال‏های (تغییرات ولتاژ) ایجادی در کرنش‏سنج، ارائه می‌گردد.در این روش، نیازی به اتصال منبع تغذیه بر روی محور دوار به منظور تامین جریان مورد نیاز تجهیزات اندازه‌گیری نبوده و ولتاژ تغذیه و سیگنال اندازه‌گیری شده از طریق سیال هادی منتقل می‌گردند. سادگی در طراحی، عدم نیاز به اتصال منبع تغذیه بر روی محور، عدم حساسیت به ارتعاشات خمشی و بالا بودن نسبت سیگنال به نویز، این روش اصلاحی را برای اندازه گیری ارتعاشات پیچشی کاندید می نماید.کارایی روش پیشنهاد شده در دو حالت ایستا (بارگذاری استاتیکی) و دینامیک (ارتعاشات آزاد)، بر روی یک چیدمان آزمایشگاهی مورد ارزیابی واقع شده است. همچنین، عملکرد تجهیز در شرایط دوار نیز بررسی گردیده است.

متن کامل [PDF 1353 kb]   (2593 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه کشتی
دریافت: 1394/4/17 | پذیرش: 1395/8/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.