پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 37 - ( 12-1401 )                   جلد 18 شماره 37 صفحات 78-70 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi A. Optimization of a Container Ship Dimensions Using Multi-Objective Genetic Algorithm Method. Marine Engineering 2023; 18 (37) :70-78
URL: http://marine-eng.ir/article-1-947-fa.html
ابراهیمی ابوذر. بهینه سازی ابعاد یک کشتی کانتینربر با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک چند هدفه. مهندسی دریا. 1401; 18 (37) :70-78

URL: http://marine-eng.ir/article-1-947-fa.html


دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
چکیده:   (642 مشاهده)
امروزه حمل و نقل دریایی نقش بزرگی در تجارت جهانی دارد. ویژگیهای بارز حمل و نقل کانتینری کالا باعث شده است روز به روز بر تعداد کشتی های کانتینربر افزوده شود و پیشرفتهای چشمگیری در ساخت و بهره برداری از این کشتی ها حاصل گردد.
در این تحقیق، ابعاد اصلی یک کشتی کانتینربر با توجه به معیارهای مختلف بهینه سازی شده است. اهداف این بهینه سازی، کاهش مقاومت هیدرودینامیکی کشتی و کاهش وزن سازه کشتی می باشد. در ابتدا اطلاعات لازم برای بهینه سازی جمع آوری شده و قیود مسئله مشخص می گردد. سپس با استفاده از ماژول بهینه سازی الگوریتم ژنتیک نرم افزار متلب بهینه سازی انجام می گیرد. همچنین، یک کد نرم افزاری توسعه داده شده و مسئله بهینه سازی با استفاده از این کد حل می شود. نتایج نشان می دهد الگوریتم ژنتیک می تواند بعنوان ابزار مناسبی جهت بهینه سازی ابعاد کشتی ها مورد استفاده قرار بگیرد.
متن کامل [PDF 747 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1400/10/25 | پذیرش: 1401/11/8

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.