پیام خود را بنویسید
دوره 15، شماره 30 - ( 11-1398 )                   جلد 15 شماره 30 صفحات 67-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ehsani M, Moghim M N, Shafiee far M. The Effect of Stone Class I Characteristics on Hydraulic Stability of Multi-Layer Berm Breakwaters. Marine Engineering 2020; 15 (30) :53-67
URL: http://marine-eng.ir/article-1-741-fa.html
احسانی مجید، مقیم محمدنوید، شفیعی فر مهدی. تأثیر مشخصات سکوی سنگ کلاس I بر پایداری هیدرولیکی موج‌شکن سکویی چندلایه. مهندسی دریا. 1398; 15 (30) :53-67

URL: http://marine-eng.ir/article-1-741-fa.html


1- دانشگاه صنعتی اصفهان
2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (3907 مشاهده)
یکی از مهمترین مسائلی که در طراحی موج­شکن­ها مورد توجه است، ارزیابی پایداری سازه در برابر امواج برخوردی است. از این­رو در مقاله حاضر، تأثیر پارامترهای مختلف بر پایداری هیدرولیکی موج­شکن سکویی چندلایه مطالعه شده است. برای رسیدن به این هدف، مدل آزمایشگاهی دوبعدی موج­شکن سکویی چندلایه در کانال موج دانشگاه تربیت مدرس ساخته شد و تحت اثر امواج نامنظم با طیف انرژی جوانسواپ، مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه شناخت تأثیر پارامترهای مختلف مرتبط با سکو مانند تراز سکو از سطح ایستابی و عمق آب پای سازه بر سطح آسیب موج­شکن سکویی چندلایه مدنظر قرار گرفت. پارامتر ارتفاع سنگ کلاس I، به­عنوان یک پارامتر جدید شناخته شده و نحوه اثرگذاری این پارامتر بر پایداری موج­شکن سکویی چندلایه بررسی شد. نتایج این بررسی نشان می­دهد که با افزایش ارتفاع سنگ کلاس I، اتلاف انرژی موج برخوردی بیشتر شده و منجر به کاهش سطح آسیب سازه می­شود. همچنین با افزایش عمق آب پای سازه به میزان 23 درصد، نیروی وارد بر موج­شکن افزایش یافته که منتج به افزایش 250 درصدی خرابی سازه شده است. علاوه بر این، نتایج نشان می­دهند که با افزایش 40 درصدی تراز سکو از سطح ایستابی، سطح فرسایش آرمور به میزان 67 درصد بیشتر خواهد شد.
متن کامل [PDF 1443 kb]   (1607 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه های ساحلی
دریافت: 1398/4/3 | پذیرش: 1398/8/11

فهرست منابع
1. Baird, W.F. and Hall, K.R., (1984), The design of breakwaters using quarried stones, Proceedings of the 19th International Conference on Coastal Engineering, Houston. Ch. 173. [DOI:10.9753/icce.v19.173]
2. Lykke Andersen, T., (2006), Hydraulic Response of Rubble Mound Breakwaters. Scale Effects - Berm Breakwaters, PhD Thesis, Department of Civil Engineering, Aalborg University, Denmark.
3. Sveinbjörnsson, P.I., (2008), Stability of Icelandic type berm breakwaters, Master Thesis, Department of Hydraulic Engineering, Delft University of Technology, Netherlands.
4. PIANC, (2003), State-of-the-Art of Designing and Constructing Berm Breakwaters, International Navigation Association, Brussels, Belgium.
5. Sigurdarson, S., Smarason, O.B. and Viggosson, G., (2000), Design considerations of berm breakwaters, Proc. of the 27th International Conference on Coastal Engineering, Sidney, Australia, p.1610-1621.
6. Tørum, A., Kuhnen, F. and Menze, A., (2003), On berm breakwaters. Stability, scour, overtopping, Coastal engineering, Vol.49, p.209-238. [DOI:10.1016/S0378-3839(03)00062-0]
7. Lykke Andersen, T. and Burcharth, H.F., (2010), A new formula for front slope recession of berm breakwaters, Coastal engineering, Vol.57, p.359-374. [DOI:10.1016/j.coastaleng.2009.10.017]
8. Sigurdarson, S. and van der Meer, J.W., (2011), Front slope stability of the Icelandic-type berm breakwater, Proceedings of Coastal Structures, ASCE, Yokohama, Japan, p.435-446.
9. Moghim, M.N. and Lykke Andersen, T., (2015), Armor stability of hardly (or partly) reshaping berm breakwaters, Coastal engineering, Vol.104, p.1-12. [DOI:10.1016/j.coastaleng.2015.06.003]
10. Sigurdarson, S., Mocke, R., Primmer, M. and Gretarsson, S., (2011), The Icelandic-type berm breakwater, Proceedings of the 20th Australasian Coastal and Ocean Engineering Conference and the 13th Australasian Port and Harbour Conference, Perth, Australia.
11. Burcharth, H.F., (2013), On front slope stability of berm breakwaters, Coastal Engineering, Vol.77, p.71-76. [DOI:10.1016/j.coastaleng.2013.02.005]
12. Van der Meer, J.W. and Pilarczyk, K.W., (1986), Dynamic stability of rock slopes and gravel beaches, Proc. of the 20th International Conference on Coastal Engineering, ASCE, Taipei, Taiwan, p.1713-1726. [DOI:10.9753/icce.v20.124]
13. Sigurdarson, S. and van der Meer, J.W., (2012), Wave overtopping at berm breakwaters in line with Eurotop. Coastal Engineering Proceedings, ASCE, Spain. [DOI:10.9753/icce.v33.structures.12]
14. Broderick, L.L., (1983), Rip Rap Stability, a Progress Report. Proceedings of the Coastal Structures, ASCE, p.320-330.
15. Hudson, R.Y., (1959), Laboratory investigation of rubble-mound breakwaters, Journal of the Waterways and Harbors Division of ASCE, p.93-121.
16. Van Der Meer, J.W., (1988), Rock slopes and gravel beaches under wave attack. PhD Thesis, Delft University of Technology, Also: Delft Hydraulics Communication No. 396.
17. Juhl, J. and Sloth, P., (1998), Berm breakwaters. Influence of stone gradation, permeability and armouring, Proc. of the 26th International Conference on Coastal Engineering. ASCE, Copenhagen, Denmark, p.1394 - 1406.
18. Sigurdarson, S., van der Meer, J.W., Burcharth, H.F. and Sørensen, J.D, (2007), Optimum safety levels and design rules for the Icelandic-type berm breakwaters, Proceedings of the 5th International Conference of Coastal Structures, Venice, Italy, 2-4 July. World Scientific.
19. Rao, S., Subrahmanya, K., Rao, B.K. and Chandramohan, V.R., (2008), Stability aspects of nonreshaped berm breakwaters with reduced armor weight, Journal of Waterway, Port, Coastal, Ocean Engineering, Vol.134, p.81-87. [DOI:10.1061/(ASCE)0733-950X(2008)134:2(81)]
20. Sigurdarson, S., van der Meer, J.W., Tørum, A. and Tomasicchio, R., (2008), Berm Recession of the Icelandic-type Berm Breakwater, ASCE, Proc. ICCE, Hamburg.
21. Moghim, M.N., Shafieefar, M., Torum, A. and Chegini, V., (2011). A new formula for the sea state and structural parameters influencing the stability of homogeneous reshaping berm breakwaters. Coastal Engineering, Vol.58, p.706-721. [DOI:10.1016/j.coastaleng.2011.03.006]
22. Tørum, A., Moghim, M.N., Westeng, K., Hidayati, N. and Arntsen, Ø.A., (2012). On Berm Breakwaters: Recession, Crown Wall Wave Forces, Reliability, Coastal. Engineering, Vol.60, p.299-318. [DOI:10.1016/j.coastaleng.2011.11.003]
23. Shekari, M.R. and Shafieefar, M., (2013), An experimental study on the reshaping of berm breakwaters under irregular wave attacks, Applied Ocean Research, Vol.42, p.16-23. [DOI:10.1016/j.apor.2013.03.007]
24. Thomsen, J.B., Røge, M.S., Christensen, N.F., Lykke Andersen, T. and Van der Meer, J.W, (2014), Stability of hardly reshaping berm breakwaters exposed to long waves, Coastal Engineering Proceedings, p.65. [DOI:10.9753/icce.v34.structures.65]
25. Van der Meer, J.W. and Sigurdarson, S., (2016), Design and Construction of Berm Breakwaters, World Scientific Publishing Company. [DOI:10.1142/9936]
26. Tørum, A., Arntsen, Ø.A., Mathiesen, M. and Bjørdal, S., (2003), Sirevåg berm breakwater, Comparison Between Physical Model and Prototype Behavior, Norwegian University of Science and Technology, Department of Civil and Transport Engineering, Norway.
27. Mansard, E.P.D. and Funke, E.R., (1980), The measurement of incident and reflected spectra using a least squares method. Proceedings of the 17th Coastal Engineering Conference, Sydney, Australia, p.154-172. [DOI:10.1061/9780872622647.008]
28. Dai, Y.B. and Kamel, A.M., (1969), Scale Effect Tests for Rubble Mound Breakwaters. U. S. Army Engineer Waterway Experiment Station, Corps of Engineers, Vicksburg, Mississippi, Research Report H-69-2.
29. Jensen, O.J. and Klinting, P., (1983), Evaluation of scale effects in hydraulic models by analysis of laminar and turbulent flow. Coastal Engineering, Vol.7, p.319-329. [DOI:10.1016/0378-3839(83)90002-9]
30. Hughes, S.A., (2004), Wave momentum flux parameter: A Descriptor for Nearshore Waves. Coastal. Engineering. Vol.51, p.1067-1084. [DOI:10.1016/j.coastaleng.2004.07.025]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.