پیام خود را بنویسید
دوره 15، شماره 29 - ( 2-1398 )                   جلد 15 شماره 29 صفحات 187-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare M H, Oloomi S A A, Negahi A, Mirjalily S A A. Investigating the Effect of Free Surface on Hydrodynamic Performance of Propeller. Marine Engineering 2019; 15 (29) :181-187
URL: http://marine-eng.ir/article-1-669-fa.html
زارع محمد حسن، علومی سید امیر عباس، نگهی امیر حسین، میرجلیلی سید علی آقا. بررسی اثر سطح آزاد بر عملکرد هیدرودینامیکی پروانه. مهندسی دریا. 1398; 15 (29) :181-187

URL: http://marine-eng.ir/article-1-669-fa.html


1- مربی، گروه مهندسی مکانیک، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2- استادیار/ عضو هیات علمی، گروه مهندسی مکانیک، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3- کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده:   (3610 مشاهده)
شبیه سازی جریان اطراف پروانه یک مسئله پیچیده سیالاتی می­باشد خصوصا وقتی پروانه در نزدیک سطح آزاد باشد. در این تحقیق، اثر عمق­های مختلف، بر رو ی ضریب عملکرد و راندمان یک پروانه سری بی وگنینگن در نزدیک سطح  بصورت عددی بررسی شده است. بدین منظور از نرم افزار تجاری انسیس فلوئنت برای حل میدان جریان سیال لزج، تراکم ناپذیر و دوفازی استفاده شده است. چرخش پروانه برای جریان دایمی بوسیله مدل دستگاه مرجع چرخان و برای جریان گذرا توسط شبکه لغزان مدلسازی شده است. برای  مدلسازی جریان مغشوش و شبیه سازی حرکت سطح آزاد به ترتیب از مدل k-ωsst  و روش حجم سیال استفاده شده است. برای اعتبارسنجی نتایج حل  عددی با توجه به عدم دسترسی به نتایج تجربی پروانه در نزدیک سطح حل عددی در شرایط آب آزاد انجام شده و ضریب‌های عملکردی پروانه محاسبه شده اند. نتایج حاصل از حل عددی نشان می‌دهد  ضریب عملکرد پروانه در عمق‌های مختلف با افزایش نسبت‌های پیش روی کاهش می‌یابد.
متن کامل [PDF 1032 kb]   (1657 دریافت)    
نوع مطالعه: يادداشت فنی | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1397/3/9 | پذیرش: 1398/1/25

فهرست منابع
1. Watanabe, T., Kawamura, T., Takekoshi, Y., Maeda, M. and Rhee, S. H., (2003), Simulation of steady and unsteady cavitation on a marine propeller using a RANS CFD code, Proceedings of The Fifth International Symposium on Cavitation, Osaka, Japan.
2. Nakisa, M., Abbasi, M. J. and Amini, A. M., (2010), Assessment of marine propeller hydrodnamic performance in open water via CFD, Proceedings of the 7th International Conference on Marine Technology, Dhaka, Bangladesh.
3. Faltinsen, O. M., Minsaas, K. J., Liapis, N. and Skjordal, S. O., (1980), Perdiction of resistance and propulsion of a ship in a seaway, Proceedings of the 13th Symposium on Naval Hydrodynamics, Tokyo, Japan.
4. Young, Y. L. and Kinnas, S. A., (2004), Performance prediction of surface-piercing propellers, Journal of Ship Research, Vol. 48, No. 4, p. 288-304.
5. Caponnetto, M., (2003), RANSE simulations of surface piercing propellers, Proceedings of the 6th Numerical Towing Tank Symposium, Rome, Italy.
6. Olofsson, N., (1996), Forces and flow characteristics of a partially submerged propeller, PhD Thesis, Chalmers University of Technology, Goteborg, Sweden.
7. Koushan, K., (2006), Dynamics of ventilated propeller blade loading on thruster, Proceedings of The World Maritime Technology Conference, London, England.
8. Califano, A. and Steen, S., (2009), Analysis of different propeller ventilation mechanisms by means of RANS simulations, Proceedings of The First International Symposium on Marine Propulsions, Trondheim, Norway.
9. Young, Y.L. and Kinnas, S.A. (2003), Analysis of supercavitating and surface-piercing propeller flows via BEM, Computational Mechanics, 32, p. 269-280. [DOI:10.1007/s00466-003-0484-6]
10. Alexander, V., Pustoshny, Valery Bointsov, Eduard P.Lebedev, and Anton A. Stroganov., (2007), Development of 5-blade SPP series for fast speed boat, Ninth international Conference on Fast Sea, Shanghai.
11. Adjali, S., Imine, O. and Belkadi, M., (2015), Numerical simulation of free surface water wave for the flow around NACA 0012 hydrofoil and wigley hull using VOF method, International Journal of Mechanical, Aerospace, Industrial, Mechatronic and Manufacturing Engineering, Vol. 9, No. 5, p. 811-815.
12. Menter, F. R., (1994), Two-equation eddy-viscosity turbulence models for engineering applications, AIAA Journal, Vol. 32, No. 8, p. 1598-1605. [DOI:10.2514/3.12149]
13. Hirt, C. W. and Nichols, B. D., (1981), Volume of fluid (VOF) method for the dynamics of free boundaries, Journal of Computational Physics, Vol. 39, No. 1, p. 201-221. [DOI:10.1016/0021-9991(81)90145-5]
14. Rishehri, M., Seif, M. S. and Banisi, A. H., (2007), Study on performance of the propeller in the wake field of marine vehicle with using computational fluid dynamics, Proceedings of The Ninth Marine Industries Conference, Noor, Iran.
15. Carlton, J.S., (1994), Marine Propellers and Propulsion, Butterworth-Heinemann, London.
16. International towing tank conference, testing and extrapolation methods propulsion & propulsion open water test, Proceedings of the 23th International Towing Tank Conference, Procedure 7.5-02-03-02.1, Revision 01, Venice, Italy, 2002.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.