پیام خود را بنویسید
دوره 4، شماره 8 - ( 12-1387 )                   جلد 4 شماره 8 صفحات 75-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omrani S, Hakimzadeh H. Numerical and Empirical Investigation of Flow Separation Phenomenon around Semi-buried Pipelines due to Steady Currents. Marine Engineering 2009; 4 (8) :65-75
URL: http://marine-eng.ir/article-1-54-fa.html
عمرانی شروین، حکیم زاده حبیب. بررسی عددی و تجربی پدیده جدایش جریان در اطراف خطوط لوله نیمه مدفون تحت جریان‌های دائمی. مهندسی دریا. 1387; 4 (8) :65-75

URL: http://marine-eng.ir/article-1-54-fa.html


1- دانشگاه صنعتی سهند
چکیده:   (23228 مشاهده)

در این مقاله به منظور کمک به فهم بهتر اندرکنش لوله – جریان، تغییرات به وجود آمده در الگوی جریان اطراف خطوط لوله به ازای نسبت های متفاوت عمق دفن شدگی به قطر لوله به صورت عددی و تجربی در حالت جریان دایمی مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش مدل سازی فیزیکی، آزمایش ها در کانـال آزمایشـگاهـی به طـول: ١۰ متـر، عرض ٣/۰ متـر و عمق ۵/٠ متـر و  با استفـاده  از لولـه پولیکـا (P.V.C) به قطر35/6 سانتی متر (به ازای نسبت های متفـاوت عـق دفن شدگی به قطر لوله) انجام گرفته است. جهت مشاهـده الگـوی جریـان از ذرات پلـی اسـتایـرن که دارای  قطـر ۴/٠ میلـی متـر وچگـالـی نسبی  ٠۵/١ می باشد، اسـتفـاده شده است. همچنین به منظور کمک به درک هر چه بهتر پدیده از کلیـه مراحل انجـام آزمایـش بوسـیـلـه دوربیـن دیجیتـالی فیلمـبرداری صـورت گرفته است. در بخش شبیه سازی عددی نیز، میدان جریان با استفاده از نرم افزار دینامیک سیالات محاسباتی “FLUENT” تحلیل شده است. نرم افزار مذکور معادلات حاکم  بر جریان را با به کارگیری روش حجم محدود گسسته سازی می‌نماید. ایجاد هندسه و شبکه بندی مدل نیز به وسیله پیش پردازنده “GAMBIT”  صورت گرفته است.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدروديناميك سازه های ساحلی و فراساحلی
دریافت: 1389/4/27 | پذیرش: 1392/7/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.