پیام خود را بنویسید
دوره 3، شماره 5 - ( 12-1385 )                   جلد 3 شماره 5 صفحات 36-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebpour R, Abedi K, Mostafa Gharebaghi A R. **Finite Element Modeling of Collapse Propagation In Offshore Pipeline. Marine Engineering 2007; 3 (5) :23-36
URL: http://marine-eng.ir/article-1-31-fa.html
طالب پور رضا، عابدی کریم، مصطفی قره باغی احمدرضا. مدل‌سازی عناصرمحدود انتشارخرابی در خطوط لوله دریایی. مهندسی دریا. 1385; 3 (5) :23-36

URL: http://marine-eng.ir/article-1-31-fa.html


1- دانشگاه صنعتی سهند تبریز
چکیده:   (21504 مشاهده)

در طراحی خطوط لوله دریایی، مانند هر سازه جدار نازک دیگر، موضوع پایداری نقش عمده­ای ایفا می­کند. به طورکلی در خطوط لوله دریایی دو نوع ناپایداری سازه­ای، به صورت کمانش کلی و کمانش موضعی (خرابی) ممکن است اتفاق بیفتد. اما موضوع ناپایداری موضعی در لوله­ای که در آب عمیق کار گذارده می­شود، با دیگر خطوط لوله تفاوت دارد. این تفاوت از آنجا ناشی می­شود که بواسطه قرار گرفتن لوله تحت فشار بسیار زیاد (فشار هیدرواستاتیکی آب)، ناپایداری موضعی قابلیت انتشار در طول لوله پیدا می­کند.

در پژوهش حاضر نخست مختصری به پدیده مزبور، که به نام انتشار خرابی شناخته می­شود، و دلایل وقوع آن در خطوط لوله دریایی پرداخته می­شود. سپس مدل­سازی عناصرمحدود دوبعدی و سه­بعدی آن شرح داده شده و برای چند نمونه مدل، نتایج به دست آمده با نتایج آزمایشگاهی مقایسه می­شود. روش­های مدل­سازی ارائه شده به سهولت قابل کاربرد بوده و نتایج به دست آمده برای هر دو حالت دو بعدی و سه بعدی، تطابق مطلوبی با نتایج آزمایشگاهی نشان می­دهند. یافتن حداقل ناکاملی مورد نیاز برای گذر از نقاط دوشاخگی، به کارگیری مشخصات هندسی اسمی لوله و استفاده از رابطه تنش-کرنش Ramberg-Osgood اصلاح شده جهت توصیف رفتار مصالح، خصوصیات اصلی روش سه­بعدی پیشنهاد شده در تحقیق حاضر می­باشند. روش مذکور در مقایسه با تحلیل عددی قبلی که در سال 2002 توسط Toscano و همکارانش انجام شده است، نتایج بهتری به دست می­دهد.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه های فراساحلی
دریافت: 1389/4/26 | پذیرش: 1392/7/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.