پیام خود را بنویسید
دوره 8، شماره 16 - ( 12-1391 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 77-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zeraatgar H, panahi R, akbari K, asghari M, azizjalali A. A Study on Ship Squat in Canal by Model Testing. Marine Engineering 2013; 8 (16) :65-77
URL: http://marine-eng.ir/article-1-214-fa.html
زراعتگر حمید، پناهی رزوبه، اکبری کریم، اصغری محسن، عزیز جلالی آزاده. مطالعه آزمایشگاهی اسکوات کشتی‌ها در کانال . مهندسی دریا. 1391; 8 (16) :65-77

URL: http://marine-eng.ir/article-1-214-fa.html


1- دانشگاه امیرکبیر
2- پژوهشکده حمل و نقل، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (7149 مشاهده)
آبراهه‌ها و کانال‌های دسترسی، محدود کننده سرعت کشتی بوده و همواره مورد توجه محققین بوده است. یکی از مهم-ترین عوامل تأثیر گذار در این زمینه، تغییر دینامیکی آبخور کشتیبه هنگام ورود به عمق‌های محدود است که اصطلاحاً اسکوات نامیده می‌شود. در این مطالعه، اسکوات کشتی‌ها به کمک تست سیستماتیک مدل در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور دو مدل از سری 60 در شرایط مختلفی از عمق و عرض کانال و عدد فرود تست گردیده و مقدار تغییر آبخور در سینه و پاشنه کشتی ثبت گردید. پس از دسته‌بندی نتایج آزمایش واعتبار سنجی آن، یک رابطه رگراسیونی برای اسکوات در سینه کشتیهای تجاری ارائه می‌شود. محاسبات انجام شده بر پایه رابطه رگراسیونی مذکور برای چند نمونه کشتی، تطبیق مناسب با دیگر روابط موجود را نشان می‌دهد. از مزیت‌های این رابطه، پوشش دامنه وسیع‌تری از پارامترها می‌باشد.
متن کامل [PDF 2616 kb]   (2703 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1391/7/23 | پذیرش: 1392/7/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.