پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 42 - ( 1-1403 )                   جلد 20 شماره 42 صفحات 63-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vafadar A, asadian ghahfarkhi M, bahmanpour A, Nekooei M. Numerical modeling of reinforced concrete piles with steel rebars, FRP rebars and composite rebars under ship impact. Marine Engineering 2024; 20 (42) :55-63
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1040-fa.html
وفادار امین، اسدیان قهفرخی محمد، بهمن پور امین، نکویی مسعود. مدلسازی عددی مقایسه رفتار شمع های بتنی مسلح با میلگردهای فولادی، میلگردهای FRP و میلگردهای ترکیبی تحت ضربه کشتی. مهندسی دریا. 1403; 20 (42) :55-63

URL: http://marine-eng.ir/article-1-1040-fa.html


1- دانشجو دکترا دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
2- استاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (474 مشاهده)
در این تحقیق به مدلسازی و مقایسه رفتار شمع­های دریایی بتنی مسلح شده با میلگردهای فولادی، FRP و ترکیبی فولادی FRP تحت شرایط بارگذاری برخورد جانبی یک شناور با جرم و سرعت مشخص و با در نظر گرفتن رفتار غیرخطی مصالح و هندسه سازه با استفاده از نرم افزار ABAQUS پرداخته شده است. در شمع بتنی با اجزا کاملاً فولادی (میلگرد و خاموت) تغییر شکل و آسیب شمع در محل برخورد کمتر ولی انتقال انرژی و تنش پسماند در سایر قسمت­ها و علی الخصوص در نواحی دور از برخورد بیشتر اتفاق می­افتد. در شمع بتنی با میلگرد فولادی و خاموت کامپوزیت و یا اجزا کاملاً کامپوزیتی، تنش و کرنش و در نهایت تخریب موضعی سازه بیشتر است ولی تنش پسماند و کرنش در سایر اجزا کمتر دیده می­شود. در واقع زمانیکه از مصالح کامپوزیتی بجای فولادی استفاده شود قطعا مقومت سازه بیش از حدود 30% کاهش می یابد، ولیکن انعطاف سازه، انتقال تنش و توزیع تمرکز تنش افزایش می یابد. با توجه به کاهش هزینه ها تا حدود 50% و حتی کمتر، عملیات اجرایی بسیار سبک تر با تجهیزات سبک تر، و در نهایت مقاومت سازه در برابر خوردگی و در محیط مرطوب و شور بسیار افزایش یافته و عمر سازه را چندین برابر طولانی تر میکند.

 
متن کامل [PDF 1214 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک عددی
دریافت: 1402/3/16 | پذیرش: 1403/2/9

فهرست منابع
1. Abdallah,m.(2018). Analytical modeling of moment-curvature behavior of steel and CFRP RC circular confined columns. [DOI:10.1016/j.compstruct.2018.01.110]
2. Abdalleh.m.(2018).THEORETICAL NVESTIGATION AND NON-LINEAR FINITE ELEMENT ANALYSIS TOWARD DESIGNING REINFORCED CONCRETE FILLED FRP-TUBE COLUMNS. https://www.researchgate.net/publication/328135278_THEORETICAL_INVESTIGATION_AND_NON-LINEAR_FINITE_ELEMENT_ANALYSIS_TOWARD_DESIGNING_REINFORCED_CONCRETE_FILLED_FRP-TUBE_COLUMNS
3. .Ahmed h ali et all.(2020). Nonlinear finite elements modeling and experiments of FRP-reinforced concrete piles under shear loads. [DOI:10.1016/j.istruc.2020.08.047]
4. Debaiky, A.S., G. Nkurunziza, B. Benmokrane, and P. Cousin, Residual tensile properties of GFRP reinforcing bars after loading in severe environments. Journal of Composites for Construction.(2006). 10(5): p. 370-380. https://www.researchgate.net/publication/248879144_Residual_Tensile_Properties_of_GFRP_Reinforcing_Bars_after_Loading_in_Severe_Environments [DOI:10.1061/(ASCE)1090-0268(2006)10:5(370)]
5. Felice Rubino et all.(2018). marine Application of Fiber Reinforced Composites:A Review. [DOI:10.3390/jmse8010026]
6. Firouzi, V., A. Aghakouchak, and M. Zeinoddini. (2011). Nonlinear Dynamic Analysis of Jacket Platforms Due to Ship Impact. in The 2011 World Congress on Advances in Structural Engineering and Mechanics, Seoul, Korea. https://www.researchgate.net/publication/270275568_Nonlinear_Dynamic_Analysis_of_Jacket_Platforms_Due_to_Ship_Impact
7. Institute, A.P,( 2002) Recommended Practice for Planning, Designing, and Constructing Fixed Offshore Platforms-Working Stress Design: Upstream Segment. API Recommended Practice 2A-WSD (RP 2A-WSD): Errata and Supplement 1, December. 2000: American Petroleum Institute.
8. Jin, W. L., Song, J., Gong, Sh. F., Lu, Y, (2005). "Evaluation of damage to offshore platform structures due to collision of large barge", Engineering Structures, 27, pp. 1317-1326. [DOI:10.1016/j.engstruct.2005.02.010]
9. Kazem.m et all.(2014). Experimental and numerical investigation of the use of composite stirrup instead of steel stirrup in reinforced concrete beams. "In Persian"
10. Khedmati, M.R. and M. Nazari,( 2012). A numerical investigation into strength and deformation characteristics of preloaded tubular members under lateral impact loads. Marine Structures, 25(1): p. 33-57. https://www.researchgate.net/publication/257392515_A_numerical_investigation_into_strength_and_deformation_characteristics_of_preloaded_tubular_members_under_lateral_impact_loads [DOI:10.1016/j.marstruc.2011.07.003]
11. Matweb(https://www.matweb.com/search/datasheet_print.aspx?matguid=10e1c14130cd4ed6ae64b85723be53af)
12. Mir,a.( 2016).drilled shafts design to construction. tehran.fadak publisher. "In Persian"
13. Oshiro, R.E. and M. Alves,( 2007). Scaling of cylindrical shells under axial impact. International Journal of Impact Engineering, 34(1): p. 89-103. [DOI:10.1016/j.ijimpeng.2006.02.003]
14. Robert, M., P. Cousin, and B. Benmokrane.( 2009). Durability of GFRP reinforcing bars embedded in moist concrete. Journal of Composites for Construction, 13(2): p. 66-73. https://www.researchgate.net/publication/248879393_Durability_of_GFRP_Reinforcing_Bars_Embedded_in_Moist_Concrete [DOI:10.1061/(ASCE)1090-0268(2009)13:2(66)]
15. Saeid.R and Moradlu.a.( 2014). Modeling of nonlinear behavior of offshore platform under ship impact. 8th National Congress On Civil Engineering. "In Persian"
16. Sathyabama.(2020).https://www.sathyabama.ac.in/sites/default/files/course-material/2020-10/SCI1103-UNIT-3NOTES.PDF
17. Tahoni, sh. (2008). "coast and port engineering", Tehran, elm & adab publisher.
18. Zeinoddini, M., Harding, J. E., Parke, G. A. R., (2008) "Axially Preloaded steel tubes subjected to lateral impacts", International Journal of Impact Engineering, 35, pp. 1267-1279. https://www.researchgate.net/publication/257239757_Axially_pre-loaded_steel_tubes_subjected_to_lateral_impacts_a_numerical_simulation [DOI:10.1016/j.ijimpeng.2007.08.002]
19. Zhao, Y., Z.Y. Wang, and Z.G. He,( 2014). Numerical study of CFRP-bonded pressure pipes subject to impact load. Applied Mechanics and Materials, 602: p. 432-437. https://www.researchgate.net/publication/272114017_Numerical_Study_of_CFRP-Bonded_Pressure_Pipes_Subject_to_Impact_Load [DOI:10.4028/www.scientific.net/AMM.602-605.432]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.