پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 38 - ( 2-1402 )                   جلد 19 شماره 38 صفحات 124-106 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamshiri M, alavi jam S M, Moonesun M, Amooshahi Y, Adjami M, Ardeshiri S. Hydrodynamic Improvement of underwater glider by Computational Fluid Dynamics method. Marine Engineering 2023; 19 (38) :106-124
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1032-fa.html
شمشیری محمد سعید، علوی جم سید مجتبی، مونسان محمد، عموشاهی یحیی، عجمی مهدی، اردشیری سجاد. بهبود عملکرد هیدرودینامیکی یک گلایدر دریایی با دینامیک سیالات محاسباتی. مهندسی دریا. 1402; 19 (38) :106-124

URL: http://marine-eng.ir/article-1-1032-fa.html


1- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2- مهندسی مکانیک از دانشگاه جامع امام حسین (ع)
3- عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود
4- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان
5- فارغ التحصیل دکترای دانشگاه صنعتی مالک اشتر و پژوهشگر سازمان صنایع دریایی
چکیده:   (117 مشاهده)
گلایدرها متحرک‌های دریایی جدیدی با کاربردهای تحقیقاتی و نظامی هستند که با غوص و صعود متوالی حرکت می‌کنند لذا بدنه و بال‌های مناسب برای دست‌یابی به بیشترین سرعت پیشروی مهم هستند. متغیرهای مربوط به طراحی هیدرودینامیکی شامل فرم بدنه اصلی، بال (مقطع، ابعاد، شکل، موقعیت طولی و عمودی آن‌ها) و هیدرواستاتیک (زاویه تریم استاتیکی، میزان نیروی افزوده) هستند. گلایدر دریایی اسپری به عنوان طرح اولیه انتخاب می‌شود و با تغییر دادن اجزاء، اثر هرکدام در عملکرد آن با شبیه‌سازی عددی بررسی و حالت‌های مناسب تعیین می‌شود. شبیه‌سازی عددی به روش دینامیک سیالات محاسباتی در نرم‌افزار استار سی‌سی‌ام‌پلاس انجام می‌شود و مطابق اعتبارسنجی، خطای آن کمتر از 10% است. بدنه گلایدر اسپری، کمترین مقاومت را دارد. برای بال، مقاطع متقارن عملکرد بهتری دارند و مقطع NACA 0012 انتخاب می‌شود. به لحاظ هیدرودینامیکی بال‌ها با ابعاد کوچکتر رفتار هیدرودینامیکی بهتری نشان داده و با عقب بردن بال، مقدار سرعت پیشروی افزایش می‌یابد. افزایش زاویه تریم استاتیکی و افزایش مقدار نیروی افزوده اثر مثبت بر سرعت پیشروی دارند.
واژه‌های کلیدی: گلایدر زیرآبی، هیدروفویل، CFD، مقاومت، لیفت
متن کامل [PDF 2321 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: طراحي، هیدروديناميك و ساخت زيرسطحي
دریافت: 1401/12/27 | پذیرش: 1402/2/8

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.