پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 44 - ( 7-1403 )                   جلد 20 شماره 44 صفحات 23-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar Najaf Abad L, zareei M R, ebrahimi A. Investigating the effect of clump weight of mooring lines on the motions of floating structures in the sea. Marine Engineering 2024; 20 (44) :12-23
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1026-fa.html
رنجبر نجف آباد لیلا، زارعی محمدرضا، ابراهیمی ابوذر. بررسی تأثیر جرم‌های معلق خطوط مهار بر حرکات سازه‌های شناور در دریا. مهندسی دریا. 1403; 20 (44) :12-23

URL: http://marine-eng.ir/article-1-1026-fa.html


1- دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
چکیده:   (571 مشاهده)
خطوط مهار، اجزا اصلی در پایداری سازه‌های شناور در دریا هستند. وزنه‌های معلق و بویه‌های مغروق دو دسته از ادوات هستند که برای افزایش تأثیر خطوط مهار طراحی شدهاند. در این مقاله تأثیر وزنه‌های معلق بر حرکات یک شناور نیمه مغروق با در نظر گرفتن شرایط محیطی خلیج فارس بررسی شدهاست. بدین منظور، نیروی بازگرداننده خطوط مهار در شرایط آب آرام، حرکات سازه شناور و کشش یکی از خطوط مهار آن در موج نامنظم با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله بررسی شده است. نتایج نشان می دهد، افزودن وزنه‌های معلق از سویی سبب کاهش حرکات سازه شناور و از سوی دیگر باعث افزایش کشش خطوط مهار خواهد شد. این دو نتیجه متفاوت، نشان می‌دهد که اضافه‌کردن وزنه‌های معلق به خطوط مهار، نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتری دارد.
متن کامل [PDF 1491 kb]   (192 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه های فراساحلی
دریافت: 1401/10/30 | پذیرش: 1403/9/14

فهرست منابع
1. AZIMINIA, M., ABAZARI, A., BEHZAD, M. and HAYATDAVOODI, M.,(2022), Stability analysis of parametric resonance in spar-buoy based on Floquet theory, Ocean Engineering 266, p. 113090. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2022.113090]
2. ABAZARI, A., BEHZAD, M. and THIAGARAJAN, K.,(2021), Hydrodynamic damping enhancement by implementing a novel combined rigid-elastic heave plate, Journal of Marine Science and Technology 26, p. 216-232.http://dx.doi.org/10.1007/s00773-020-00732-7 [DOI:10.1007/s00773-020-00732-7]
3. ABAZARI, A., BEHZAD, M. and THIAGARAJAN, K. P.,(2022), Experimental assessment of hydrodynamic coefficients for a heave plate executing pitch oscillations, Journal of Waterway, Port, Coastal, and Ocean Engineering 148(1), p. 04021038. 3 [DOI:10.1061/(ASCE)WW.1943-5460.000068]
4. ABAZARI, A., ALVANDI, M., BEHZAD, M. and THIAGARAJAN, K. P.,(2021), Vortex shedding modes around oscillating non-uniform double heave plates, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part M: Journal of Engineering for the Maritime Environment 235(2), p. 558-569. 910 [DOI:10.1177/1475090220966]
5. ABAZARI, A. and AZIMINIA, M.,(2023), Enhanced power extraction by splitting a single flap-type wave energy converter into a double configuration, Renewable Energy Research and Applications 4(2), p. 243-249. [DOI:10.22044/rera.2022.11846.1118]
6. ABAZARI, A.,(2023), Dynamic response of a combined spar-type FOWT and OWC-WEC by a simplified approach, Renewable Energy Research and Applications 4(1), p. 66-77. [DOI:10.22044/rera.2022.11768.1109]
7. GHARECHAE, A., ABAZARI, A. and KETABDARI, M. J.,(2022), A semi-analytical solution for energy harvesting via the elastic motion of the circular floater of aquaculture cages attached with piezoelectric, Renewable Energy 196, p. 181-194. [DOI:10.1016/j.renene.2022.06.093]
8. FITZGERALD, J. and BERGDAHL, L.,(2007), in Proc 7th European Wave Tidal Energy Conf, Porto, Portugal.
9. YUAN, Z.-M., INCECIK, A. and JI, C.,(2014), Numerical study on a hybrid mooring system with clump weights and buoys, Ocean Engineering 88, p. 1-11. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2014.06.002]
10. XU, S., JI, C.-Y. and SOARES, C. G.,(2019), Estimation of short-term extreme responses of a semi-submersible moored by two hybrid mooring systems, Ocean Engineering 190, p. 106388. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2019.106388]
11. MA, K.-T., LUO, Y., KWAN, C.-T. T. and WU, Y.,(2019), Mooring system engineering for offshore structures, Gulf Professional Publishing.
12. LIU, Z., TU, Y., WANG, W. and QIAN, G.,(2019), Numerical analysis of a catenary mooring system attached by clump masses for improving the wave-resistance ability of a spar buoy-type floating offshore wind turbine, Applied Sciences 9(6), p. 1075. [DOI:10.3390/app9061075]
13. BRUSCHI, N., FERRI, G., MARINO, E. and BORRI, C.,(2020), Influence of clumps-weighted moorings on a spar buoy offshore wind turbine, Energies 13(23), p. 6407. [DOI:10.3390/en13236407]
14. ZHANG, L., MICHAILIDES, C., WANG, Y. and SHI, W.,(2020), in Structures. Elsevier, vol. 28, p. 1435-1448. [DOI:10.1016/j.istruc.2020.09.067]
15. XU, K., et al.,(2021), Design and comparative analysis of alternative mooring systems for floating wind turbines in shallow water with emphasis on ultimate limit state design, Ocean Engineering 219, p. 108377. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2020.108377]
16. RINALDI, G., GORDELIER, T., SANSOM, M. and JOHANNING, L.,(2021), Development of a modular mooring system with clump weights, Ocean Engineering 223, p. 108536. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2020.108536]
17. NEISI, A., GHASSEMI, H., IRANMANESH, M. and HE, G.,(2022), Effect of the multi-segment mooring system by buoy and clump weights on the dynamic motions of the floating platform, Ocean Engineering 260, p. 111990. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2022.111990]
18. LOPEZ-OLOCCO, T., et al.,(2022), Experimental and numerical study of the influence of clumped weights on a scaled mooring line, Journal of Marine Science and Engineering 10(5), p. 676. [DOI:10.3390/jmse10050676]
19. DING, W., AI, C., JIN, S. and LIN, J.,(2020), 3D numerical investigation of forces and flow field around the semi-submersible platform in an internal solitary wave, Water 12(1), p. 208. [DOI:10.3390/w12010208]
20. DIZNAB, M. D., MOHAJERNASSAB, S., SEIF, M., TABESHPOUR, M. and MEHDIGHOLI, H.,(2014), Assessment of offshore structures under extreme wave conditions by modified endurance wave analysis, Marine structures 39, p. 50-69. [DOI:10.1016/j.marstruc.2014.06.003]
21. BAGHERNEZHAD, N., EDALAT, P. and ETEMADDAR, M.,(2017), Hull Performance Assessment and Comparison of Ship-Shaped and Cylindrical FPSOs With Regards To: Stability, Sea-Keeping, Mooring and Riser Loads In Shallow Water, International Journal of Maritime Technology 8, p. 1-13.10.29252/ijmt.8.1 [DOI:10.29252/ijmt.8.1]
22. DNV, G.,(2010), DNV-RP-C205, Environmental conditions and environmental loads.
23. DNVGL, P. M. D.-O.-E., " 2018,(
24. XU, S., JI, C. and SOARES, C. G.,(2018), Experimental study on taut and hybrid moorings damping and their relation with system dynamics, Ocean Engineering 154, p. 322-340. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2018.01.085]
25. JI, C. and YUAN, Z.,(2015), Experimental study of a hybrid mooring system, Journal of Marine Science and Technology 20, p. 213-225. [DOI:10.1007/s00773-014-0260-7]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.