OTHERS_CITABLE شبیه‌سازی عملکرد هیدرودینامیکی پیش‌برنده‌های دریایی با کمک روش ترکیبی ‌تئوری مومنتوم ‌المان پره و حل معادلات متوسط‌گیری شده ناویر- استوکس شبیه‌سازی عددی عملکرد هیدرودینامیکی پیش‌برنده‌های دریایی با هندسه‌های پیچیده همانند سیستم‌های رانش پاددار، پروانه‌های نازل‌دار و سیستم‌های واترجت در مقایسه با تحلیل هیدرودینامیکی پروانه‌های معمولی از پیچیدگی‌های خاصی برخودار هستند. این موضوع سبب بکارگیری و توسعه روش‌ها و تکنیک‌های عددی در تحلیل هیدرودینامیکی پیش برنده‌های دریایی شده‌است. روش ترکیبی تئوری مومنتوم المان پره و حل عددی معادلات متوسط‌گیری شده ناویر-استوکس یک روش مناسب جهت شبیه‌سازی عملکرد هیدرودینامیکی در این نوع هندسه‌های پیچیده که دارای اجزای چرخشی و غیرچرخشی در کنار یکدیگر هستند می‌باشد. هدف اصلی این مقاله توسعه این روش ترکیبی و استفاده از آن در تحلیل عددی سیستم رانش پاددار است. بدین منظور جریان حول پروانه به وسیله تئوری مومنتوم المان پره مدلسازی شده و اثر آن تنها با تغییر در سرعت و فشار جریان سیال در محل قرارگیری پروانه بوسیله نیروهای حجمی در روش ویسکوز بیان گردیده است. سپس جریان حول اجزای ثابت سیستم پیش برنده به کمک روش ویسکوز شبیه سازی شده است. نتایج حاصله شامل نیروها و گشتاورهای پروانه  و نیروی محوری وارده بر کل سیستم رانش پاددار است. در ادامه نتایج بدست آمده با نتایج تجربی مقایسه شده است و دقت این روش ترکیبی مورد ارزیابی قرار گرفته است. http://marine-eng.ir/article-1-540-fa.pdf 2017-09-16 1 14 پیش برنده‌های دریایی روش ترکیبی تئوری مومنتوم المان پره معادلات متوسط‌گیری شده ناویر استوکس Numerical Analysis of Marine Propulsor Using Coupled BEMT/RANS Method Hydrodynamic analysis of the marine propulsors with complex geometry such as podded drive systems, ducted propellers, and waterjet systems are more complicated than conventional propeller systems. This fact has caused the usage and development of numerical methods and techniques. The hybrid method to couple the Blade Element Momentum Theory (BEMT) with Reynolds-Averaged Navier Stokes method (RANS) is a powerful tool to calculate the hydrodynamic characteristics of marine propulsors with rotating and fix parts. The main purpose of this paper is developing a BEM/RANS coupled method and using it for numerical simulation of podded drive systems. In this approach, the flow around propeller is simulated by BEMT and its effects are substituted in RANS method by a set of equivalent forces which called body force. Then the flow around the fixed parts of propulsors are modelled by RANS solver. The results include the propeller thrust, the propeller torque, and the axial force. The results obtained by coupled method are compared to and verified by the experimental data. http://marine-eng.ir/article-1-540-en.pdf 2017-09-16 1 14 Marine Propulsor Blade Element Momentum Theory RANS Method Coupled Method Reza Shamsi shamsi@aut.ac.ir 1 Amirkabir University of Technology AUTHOR Hassan Ghassemi gasemi@aut.ac.ir 2 Amirkabir University of Technology AUTHOR
OTHERS_CITABLE مطالعه عددی اثرات تغییر ارتفاع و موقعیت طولی پله، در یک ورق پروازی برای اکثر شناورها، مقاومت اصطکاکی بدنه در آب، بیشترین سهم را در مقاومت کل کشتی دارد؛ بنابراین در چند دهه گذشته تحقیقات بسیاری در زمینهی کاهش مقاومت اصطکاکی کشتی انجام‌شده است. در این میان، شناورهای پله‌دار با کاهش قابل‌توجه در میزان سطح خیس جایگاه ویژه‌ای در شناورهای تندرو پروازی دارند. در این پژوهش تأثیر ایجاد تک پله عرضی در ورق تخت در آب آرام با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی بررسی و تحلیل‌شده است. ابتدا شناور به‌صورت ورق پروازی درتریم و آبخور ثابت در آب آرام مدل شده است. با اضافه کردن پله عرضی به هندسه مدل، نسبت درگ اصطکاکی به لیفت کل ورق ارزیابی گردیده و نتایج حاصل از شبیه‌سازی عددی با نتایج موجود مقایسه شده‌اند. همچنین، تغییرات مقدار درگ اصطکاکی و طول سطح خیس در اثر جابجایی موقعیت طولی پله و تغییر در ارتفاع پله بررسی‌شده‌اند. http://marine-eng.ir/article-1-476-fa.pdf 2017-09-16 15 22 شناورهای پله‌دار تحلیل عددی کاهش درگ اصطکاکی شناورهای پروازی هیدرودینامیک A Numerical Study of the Effects of Changing the Height and Location of the Step on a Planing Flat Plate For most vessels, the frictional resistance of the hull in the water has the largest share in the total resistance of the ship, so in the past few decades much research have been done on reducing the frictional resistance of ships. Among these, stepped vessels with a significant reduction in the amount of wetted surface have a special place. In this study, the effect of a single transverse-step on a flat plate is investigated in calm water with computational fluid dynamics methods. First, the vessel is modeled as a planing flat plate in a fixed trim and draft. By adding a transverse step to the geometry of the model, the proportion of frictional drag to the lift is calculated and compared with the other results. Also, changing the amount of frictional drag and wetted surface due to the changing of the longitudinal position and height of the step are investigated. http://marine-eng.ir/article-1-476-en.pdf 2017-09-16 15 22 Step hull Numerical analysis Reduction of the friction drag planing hull Hydrodynamics Ahmadreza Kohansal kohansal@pgu.ac.ir 1 Persian Gulf University AUTHOR Bahare Barmala bahare.barmal@yahoo.com 2 Persian Gulf University AUTHOR Abbas Dashtimanesh a.dashtimanesh@pgu.ac.ir 3 Persian Gulf University AUTHOR
OTHERS_CITABLE تحلیل و پیش بینی نوسانات تراز آب دریای خزر با استفاده از مدل های استوکستیک سری زمانی پیش­بینی نوسانات تراز آب دریا ابزاری بسیار کارآمد به منظور مدیریت جامع دریا و حفاظت مناطق ساحلی است. از سوی دیگر استفاده از مفاهیم حاکم بر سری­های زمانی در پیش­بینی بسیار مناسب ارزیابی گردیده است. لذا در تحقیق حاضر، داده­های اندازه­گیری شده ماهانه تراز آب دریای خزر در دو ایستگاه ترازسنجی بندر انزلی و بندر نوشهر به ترتیب به مدت 40 سال و 14 سال در سواحل خزر جنوبی مورد استفاده قرار گرفت. وجود یا عدم وجود روند و بزرگی آن در داده­ها با استفاده از آزمون ناپارامتری من-کندال بررسی شد. در گام بعدی، روش­های مختلف پیش­بینی و مدل­سازی سری­های زمانی شامل «خود همبسته با میانگین متحرک تفاضلی» و «آریمای مکثر» بر داده­ها برازش داده شد. در ادامه، توانایی و دقت هر روش در پیش­بینی مقادیر آتی تراز دریا توسط معیار اطلاعاتی آکاییکه ارزیابی شده و برای تعیین بهترین مدل سری زمانی مورد بررسی قرار داده شد. نتایج پیش­بینی در مدل­های نهایی نشان   می­دهد عملکرد روش آریمای مکثر بر پایه تجزیه و تحلیل سری­های­ زمانی، در برآورد و شبیه­سازی رفتار استوکستیک تراز دریای خزر قابل قبول می­باشد. ضمن آنکه طول دوره پیش­بینی در مدل­ها نسبت به تحقیقات گذشته افزایش قابل ملاحظه­ای داشته است. http://marine-eng.ir/article-1-519-fa.pdf 2017-09-16 23 33 تراز آب سری های زمانی دریای خزر مدل ARIMA آزمون من-کندال. Water Level Fluctuation Analysis and Forecast in the Caspian Sea Using Stochastic Time Series models Forecasting of sea level fluctuations is a suitable tool for comprehensive management of the sea and the protection of coastal areas. On the other hand, application of time series analysis for forecasting purposes has been evaluated to be very appropriate. Therefore, two time series consisting monthly measured sea level data were used in the present research. The data have been recorded at two stations of Anzali and Noushahr in the southern part of the Caspian sea for time lengths of 40 and 14 years, respectively. The nonparametric Mann-Kendall test was employed to determine if measurements exhibit an increasing or decreasing trend. In the next step, different methods of forecasting and modeling of time series including Auto Regressive Integrated Moving Average and Multiplicative ARIMA method were fitted to the data. Then, Akaike Information Criterion was applied to assess the ability and accuracy of fitted methods in forecasting of sea level in future months and to determine the best time series model. The results of forecasting in the final models reveal that the performance of the Multiplicative ARIMA method based on time series analysis, to estimate and simulate the stochastic behavior of the Caspian sea level is acceptable. Meanwhile, the length of the forecast period in the models has increased significantly in comparison with previous researches. http://marine-eng.ir/article-1-519-en.pdf 2017-09-16 23 33 Sea Level Time Series Caspian Sea ARIMA model Mann-Kendall Test. Masoud Dehbashi masoud.dehbashi@modares.ac.ir 1 AUTHOR Seyed Ali Azarmsa sazarmsa@gmail.com, azarmsaa@modares.ac.ir 2 AUTHOR Mehdi Vafakhah vafakhah@modares.ac.ir 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE شناسایی رفتار دینامیکی جریان ابرکاواک زایی برای بررسی رفتار جریان‍ ابرکاواک، می‍توان از دیدگاه انرژی به دو قسمت تقسیم کرد. بررسی رفتار ابرکاواک در میدان جریان و در ناحیه­ی مجاور میدان. از مقدارانرژی موجود در میدان، قسمت اعظمی از آن در میدان جریان محفوظ مانده و مقداری هم به خارج میدان، بصورت نویز یا همان صدا انتشار می‍یابد. در مقاله حاضر ساختار­های منسجم میدان را که به عنوان منابع انرژی در جریان هستند توسط روش POD (تفکیک به مد­های متعامد) تفکیک شده و به نمایش گذاشته می­شود که به عنوان مد­های مکانی شناخته می­شوند. جهت بررسی رفتار ابرکاواک در ناحیه­ی مجاور، با تفکیک مدهای مکانی بوسیله‍ی تفکیک هلمهولز، به تابع پتانسیل برداری و تابع پتانسیل اسکالر و مدل کردن قسمت پتانسیل اسکالر به مد‍های همسازکروی، رفتار هر مد و در نتیجه رفتار ابرکاواک در ناحیه‍ی مجاور را تخمین زد. با بررسی مدهای مکانی، مد اول که بیشترین انرژی را دارد، به عنوان جریان متوسط شناخته می­شود و با بررسی شدت مدهای همساز کروی می­توان نشان داد که منبع دوقطبی نماینده­ی مناسبی برای رفتار میدان در ناحیه­ی مجاور و در نتیجه رفتار ابرکاواک در ناحیه­ی دوردست می­باشد. http://marine-eng.ir/article-1-494-fa.pdf 2017-09-24 35 46 ابرکاواک ناحیه ی مجاور تفکیک به مدهای متعامد(POD) مد مکانی همساز کروی Dynamic Behavior Identification of Cavitating Flow Studying the behaviour of supercavitation from the energy aspect can be divided into two sections. Studying the behavior of supercavitation in the flow field and in vicinity of the flow field. A large portion of field energy is kept in the field, and the rest of it distributed as noise (sound) out of the field. In this paper, harmonious structures of the field which are flowing as energy sources are decomposed by POD method (Proper Orthogonal Decomposition) and presented as spatial modes. The behavior of each mode and therefore behavior of supercavitation can be estimated by studying behavior of supercavitation in nearby area by decomposing the spatial modes via Helmholz decomposition to vectorial and Scalar potential function and then modelling of potential section of scalar to spherical harmonics. By investigating spatial  modes, the first mode which has the highest energy is known as mean flow and by studying the intensity of spherical harmonic modes it can be shown that dipole source is an appropriate representative for field behavior in the nearby area and as a result supercavitation behavior in far feild. http://marine-eng.ir/article-1-494-en.pdf 2017-09-24 35 46 Supercavitation Proper Orthogonal Decomposition (POD) spatial mode spherical harmonics reza madoliat r_madoliat@iust.ac.ir 1 Mech. Eng., Iran University of Science and Technology AUTHOR noroz mohammad nouri mnouri@iust.ac.ir 2 full Prof. of Mech. Eng., Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran AUTHOR ramin fadaei roodi ramin_fadaei@yahoo.com 3 Ph.D Studen., ferdowsi University of mashhad, mashhad, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE طراحی سیستم کنترل برای میرایی حرکت هیو شناور اثرسطحی با استفاده از روش رگولاتور مربعی خطی در این مقاله، هدف کاهش حرکت بین شناور اثرسطحی و توربین باد برای انتقال ایمن تجهیزات و اشخاص از شناور به توربین باد می¬باشد. شناورهایی با این کاربرد نقش مهمی در بهره‌برداری و نگهداری توربین‌های باد دارند. برای این منظور، سیستم کنترل رگولاتور مربعی خطی برای میرایی حرکت هیو شناور اثرسطحی طراحی شده است. برای بررسی قابلیت سیستم کنترل طراحی‌شده، نتایج برای سه وضعیت دریایی شامل امواج منظم با فرکانس بالا، امواج منظم با دامنه بزرگ و موج نامنظم ارزیابی شده است. در تمامی شرایط دریایی ارزیابی‌شده، سیستم کنترل کنترل رگولاتور مربعی خطی قادر به میرایی بیش از 95 درصد حرکت هیو بود. در هریک از شرایط نتایج با سیستم کنترل تناسبی-انتگرالی-مشتق گیر مقایسه شد.  همچنین، به‌منظور اعتبارسنجی، نتایج با روش کنترلی تناسبی-مشتق گیر مقایسه شد. نتایج نشان داد که روش کنترلی رگولاتور مربعی خطی یک روش کارآمد برای کنترل حرکت هیو است و نسبت به روش کنترلی تناسبی-مشتق گیر ، دارای زمان نشست کمتر و درصد میرایی بیشتری می¬باشد. http://marine-eng.ir/article-1-530-fa.pdf 2017-09-16 47 56 شناور اثرسطحی حرکت هیو روش رگولاتور مربعی خطی توربین باد. Control System Design for a Surface Effect Ship by Linear-Quadratic Regulator Method In this paper, the main goal is to reduce the heave motion between a surface effect ship (SES) and a wind turbine in order to safely transfer equipment and person to SES. For this purpose, an LQR control system is designed to damp the vertical motion of the surface effect ship in critical sea states including high-frequency and high amplitude regular waves as well as high frequency irregular waves. The simulation results show the high quality of the system control in the studied sea condition.  A comparative analysis of LQR and PID approaches demonstrate the high performance of the new designed control system. The proposed controller outperforms the traditional PD. http://marine-eng.ir/article-1-530-en.pdf 2017-09-16 47 56 Surface effect ship Heave LQR Control System ehsan Esmailian ehsanesmaelian@aut.ac.ir 1 Department of Marine Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran AUTHOR Behzad Farzanegan b.farzanegan@aut.ac.ir 2 Department of Electrical Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran AUTHOR Hamid Malekizadeh h.malekizadeh@srbiau.ac.ir 3 Department of Electrical Engineering, SRBIU, Tehran, Iran AUTHOR Hassan Ghassemi gasemi@aut.ac.ir 4 Department of Marine Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran AUTHOR Manouchehr Fadavi Ardestani fadavie@aut.ac.ir 5 Department of Marine Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran AUTHOR Mohammad Bagher Menhaj Menhaj@aut.ac.ir 6 Department of Electrical Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تخمین توان چند قطبی های آکوستیکی به روش معکوس برای کاهش آلودگی صوتی، باید نوع منبع صدا و توان آن مشخص شود. بدین منظور باید این صدا اندازه­گیری شود و سپس با یک سری از منابع چندقطبی معادل شود و توان آکوستیکی آنها بدست آید. جهت نیل به این هدف دو روش جداسازی کور منابع و روش معکوس مورد بررسی قرار گرفته است. چیدمان­های مختلف از منابع در نظر گرفته شده و توان آکوستیکی منابع بدست آمد که به کمک معیار عدم انطباق مطابقت خوبی بین این صداهای مدل شده و صدای اصلی بدست آمد. با توجه به این نکته که آرایش­های مختلفی از منابع را می­توان پیشنهاد داد این چیدمان­ها بررسی شدند و در انتها یک چیدمان مرجع از منابع به نام آرایش عمودی منابع برگزیده شد که این چیدمان را می­توان به عنوان یک فرم استاندارد در نظر گرفت. در این چیدمان استاندارد تمام منابع چند قطبی وجود دارد. این قابلیت در بقیه مدل­های که تا کنون ارائه شده است وجود ندارد. http://marine-eng.ir/article-1-529-fa.pdf 2017-09-16 57 66 تک‌قطبی جداسازی کورمنابع چهارقطبی دوقطبی روش معکوس Acoustic Model Identification Using Inverse Model Sound measured at various points around the environment can be evaluated by a series of multi-pole sources and their acoustic strength can be acquired. In this numerical study, a method, called the inverse method, was examined to achieve this goal. A variety of arrangements of different sources were considered and the acoustic strength of these sources was acquired. Through the application of the mismatch criterion, good conformity was observed between these sound models and the original sound. Furthermore, with regard to results, sound was generated via different source arrangements which showed acceptable agreement with the original sound. Finally, an arrangement named ‘sources vertical arrangement’ was selected as the best approach. http://marine-eng.ir/article-1-529-en.pdf 2017-09-16 57 66 تک‌قطبی جداسازی کورمنابع چهارقطبی دوقطبی روش معکوس Nowrouz Mohamad Nouri mnouri@iust.ac.ir 1 Professor, Iran University of Science & Technology; mnouri@iust.ac.ir AUTHOR Reza Madoliat r_madoliat@iust.ac.ir 2 Associate Professor, Iran University of Science & Technology AUTHOR ali rahrovi ali_rahrovi@iust.ac.ir 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارزیابی مشتقات هیدرودینامیکی AUV با استفاده از مدل سازی مانورهای پایه در تونل آب ضرایب یا مشتقات هیدرودینامیکی وسایل زیرسطحی خودکنترل در توسعه آنها نقش بسزایی دارند. مرسوم‌ترین روش تخمین این مشتقات، انجام تست‌های مدل کپتیو از قبیل تست‌های مستقیم‌الخط و تست‌های مکانیزم حرکت صفحه‌ای در تانک‌های کشش می‌باشد. هدف از این مقاله ارزیابی مشتقات هیدرودینامیکی وسایل زیرسطحی خودکنترل با استفاده از مدل سازی مانورهای پایه در تونل آب می باشد. اندازه­گیری نیرو و گشتاور­ها در تست های مدلی با یک بالانس شش مولفه­ای انجام شده است. پیاده سازی مانورهای پایه مورد نیاز  جهت تخمین مشتقات هیدرودینامیکی با استفاده از یک سیستم طراحی شده انجام شده است. با انجام تست های متفاوت، محدوده مناسب انتخاب پارامترها در تونل جهت تخمین مشتقات هیدرودینامیکی ارایه شده است. همچنین با انجام این تست ها در تونل  آب، خطای های ناشی از محدودیت دروه زمانی  انجام تست ها  و اثرات امواج سطحی در تانک کشش برای وسایل زیرسطحی خودکنترل باکاربرد در آبهای عمیق حذف می شود.   http://marine-eng.ir/article-1-533-fa.pdf 2017-09-16 67 75 مکانیزم حرکت صفحه ای مشتقات هیدرودینامیکی تونل آب تست های دینامیکی و استاتیکی Investigation of Hydrodynamic Derivatives of an AUV Based on the Water Tunnel Testing Maneuvers Coefficients or hydrodynamic derivatives of autonomous underwater vehicles play a key role in their development. The most popular way for the estimation of coefficient is to implement captive model tests such as straight line tests and planar motion mechanism tests in towing tanks. In this paper, investigation of hydrodynamic derivatives was performed based on the water tunnel maneuvers. Forces and moments are measured by a six-component strain gauge balance. The developed apparatus was used for performing the planar motion mechanism tests of the water tunnel. By conducting such tests in a water tunnel, the appropriate range of parameters to estimate the hydrodynamic derivatives was provided. Also, by doing such tests in water tunnel, errors related to the time limitation of tests and the effects of surface waves in towing tank of autonomous underwater vehicles, applied in deep seas, are eliminated. http://marine-eng.ir/article-1-533-en.pdf 2017-09-16 67 75 Hydrodynamic Derivatives planar motion mechanism water tunnel static and dynamic tests Norouz Mohammad nouri mnouri@iust.ac.ir 1 Iran University of Science and Technology AUTHOR Karim Mostafapour mostafapour@alumni.iust.ac.ir 2 Iran University of Science and Technology AUTHOR Yousef Habibi Sooha habibisooha@mecheng.iust.ac.ir 3 Iran University of Science and Technology AUTHOR Seyyed Hassan Hassanpour h_hassanpour@yahoo.com 4 Iran University of Science and Technology AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر تعمیر مکرر بر ریزساختار، خواص مکانیکی و رفتار خوردگی مقاطع جوشکاری شده آلیاژ آلومینیم 321H-5083 به روش میگ پالسی در صنایع دریایی قطعات جوشکاری شده­ی معیوب تعمیر می­شوند تا حین کار قطعه دچار مشکل نشود. ممکن است یک قطعه چند بار تعمیر شود. در این تحقیق اثر یک و دو بار تعمیر بر ریزساختار، خواص مکانیکی و رفتار خوردگی جوش آلیاژ آلومینیم 321H-5083 جوشکاری شده تحت فرآیند میگ پالسی برررسی می­شود. نتایج حاکی از آن است که حرارت اضافی ناشی از تعداد دفعات تعمیر سبب پیشرفت بیشتر استحاله­های تبلورمجدد، رشد دانه در منطقه  متاثر از حرارت و افزایش اندازه دانه­ها می­شود. نتایج حاصل از آزمون کشش و ریزسختی افت خواص مکانیکی در منطقه متاثر از حرارت نمونه دو مرتبه تعمیر را نشان می­دهد. با این حال نمونه دو مرتبه تعمیر منطقه پسیو قابل ملاحظه­ای در فلز جوش و منطقه متاثر از حرارت نشان می­دهد. همچنین نمونه دو بار تعمیر مقاومت به خوردگی حفره ای پایدارتری از خود نشان می­دهد. http://marine-eng.ir/article-1-536-fa.pdf 2017-09-16 77 90 صنایع دریایی منطقه پسیو میگ پالسی جوشکاری تعمیری خوردگی حفره ای Effect of Repeated Repair on Microstructure, Mechanical Properties and Corrosion Behavior of 5083-H321 Aluminum Alloy Welded Joints Using Pulsed MIG In the marine industries, defects in welded joints are repaired to improve the performance. It is possible that a welded joint is repaired once or twice. In this research, effect of repair on microstructure, mechanical properties and corrosion behavior of welded joints of 5083-H321 aluminum alloy using pulsed MIG process was investigated. The results show that excess heat due to increasing the number of repair causes recrystallization, grain growth and increasing the grain size in the heat affected zone. The results of tensile test and micro hardness show loss of mechanical properties in heat affected zone of the sample that subjected to repair twice. Also, this sample shows a substantially passive region in the weld metal and the heat affected zone and hence more stable resistance to pitting corrosion. http://marine-eng.ir/article-1-536-en.pdf 2017-09-16 77 90 Marine industries Area passive Plussed MIG repair welding pitting corrosion meysam ahmadi m.ahmadi.kac@gmail.com 1 1Advanced Materials Research Center, Faculty of Materials Engineering, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran AUTHOR ali farzadi farzadi@aut.ac.ir 2 Assistance professor, Department of Mining and Metallurgical Engineering, Amirkabir University of technology, Tehran, Iran AUTHOR alireza Yazdipour a_yazdipour@yahoo.com 3 Director of the Research Department of Welding Engineering, Institute of Materials Engineering, University Complex materials and manufacturing technologies, Malek Ashtar University of technology campus-Tehran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر جزر ومد بر رفتار بلند مدت مورفولوژی در حوضچه‌های وسیع جزر و مدی حوضچه‌های جزر و مدی با چند مشخصه اصلی نظیر ناحیه فعال جزر و مدی، کانال‌های جزر و مدی و منشور جزر و مدی تعریف می‌شوند. تنها نیروی موثر در این نواحی جزر و مد است که با برخی روابط تجربی بر مبنای مشاهدات عینی توسعه یافته‌اند فرموله شده‌اند. اگرچه روابط تجربی برخی الگوهای مورفولوژی را توصیف می‌نمایند ولی قابل تعمیم به همه شرایط نیست. به دلیل کمبود مشاهدات برای مناطق مختلف و تحت شرایط مورفولوژی گوناگون، روابط تجربی دارای اعتبار محدودی است. با توجه به پیشرفت‌های اخیر در توسعه مدل‌های عددی، در حال حاضر مدل‌های پروسه محور بلند مدت مورفولوژی قادر به شبیه سازی رفتار مورفولوژیک حوضچه‌های جزر و مدی هستند. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر نیروی جزر و مد بر تعادل مورفولوژی با برپاسازی آزمایشگاهی عددی و تولید داده‌های کافی در مورد حوضچه جزر و مدی موسی است. به منظور ارزیابی جامع الگوی مورفولوژی و با توجه به هزینه محاسباتی مدل‌های بلند مدت، دسته‌ای از سناریوها برای بهینه سازی تعداد مدلسازی‌ها طراحی شده‌اند. در مجموع 65 سناریو با ترکیبات مختلفی از مقادیر پارامترها اجرا گردید. پاسخ سناریو‌ها با استفاده از روش‌های آماری تحلیل گردید تا تعریف جامعی از تاثیر جزر و مد و این پارامترها بر تعادل مورفولوژی شبیه‌سازی شده ارائه گردد. با استفاده از الگوی کلی استحصال شده روشی بر مبنای شاخص BSS اصلاحی به منظور مدلسازی تکامل خور موسی در 3000 سال توسعه داده شد. این روش نتایج بلند مدت را در شرایط مختلف بهبود داده است، مقایسه داده‌های خروجی و اندازه‌گیری موید این مطلب است. http://marine-eng.ir/article-1-491-fa.pdf 2017-09-23 91 104 مدلسازی بلند مدت مورفولوژی واقعیت مجازی شبیه سازی واقع گرایانه TIDAL EFFECTS ON LONG-TERM MORPHOLOGY BEHAVIOUR IN LARGE TIDAL BASINS Tidal basins are described by major features such as tidal flat, tidal channel, intertidal area, and tidal prism, which have been formulated by some empirical relations based on field observations. Although empirical relations explain some morphological patterns, those are not applicable to all conditions. Due to the lack of observations for different areas and under different geophysical conditions the empirical relations are of limited validity and are not comprehensive. With respect to recent advances in development of numerical models, long-term morphological process-based models are now able to simulate the morphological behaviour of the tidal basins. In this study, we obtain adequate observations of morphological evaluation of tidal basins by establishing a numerical lab to guarantee the reality modeling in various conditions with specific shape of bathymetry.This study aims to evaluate the effects of morphological parameters on tidal basin equilibrium by setting up a numerical lab for the case of Musa Tidal Basin (MTB). Different simulations using a range of major parameters (cohesive material amounts, available sediment volume, sediment size and composition) are also carried out for the MTB case. In order to assess the morphology pattern which is affected by parameter values and to reduce the computational cost of long-term models, efficient scenarios are designed optimize the number of runs. In total, 65 simulations with different combinations of parameter values are carried out. Then the responses are analyzed by statistical approaches to define comprehensive effects of those parameters on the simulated morphological equilibrium. Using the achieved patterns, a method is developed to model the evolution of the MTB in 3000 years. The method is a combination of realistic and deterministic approaches. This methodology improves the long-term results in different conditions, which is confirmed by the comparison of the output and measured data. http://marine-eng.ir/article-1-491-en.pdf 2017-09-23 91 104 Long-Term Simulation Morphology Statistical Approach Realistic Mohammad Fayyaz M.fayyaz@chmail.ir 1 Tarbiat Modares University AUTHOR Mehdi Shafieefar Shafieefar@chmail.ir 2 Tarbiat Modares University AUTHOR Ali Dastgheib a.dastgheib@gmail.com 3 UNESCO - IHE AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه روش های مونت کارلو و روش ترکیبی منطق فازی-PSO در مدل سازی ارتفاع موج دریا با توجه به اثرگذاری امواج دریا بر فعالیت­های دریایی، به بررسی ارتفاع موج و تاثیر عوامل مختلف بر این متغیر در منطقه­ چابهار پرداخته شد. به این منظور از اطلاعات امواج طی سال­های آماری 1386 تا 1390، برای مدل­سازی روزانه و آمار ماه­های بهمن و اسفند سال 1385 برای مدل­سازی ساعتی استفاده شد. نتایج روش مونت­کارلو با نتایج حاصل از روش استنتاج فازی مبتنی بر الگوریتم ازدحام ذرات مقایسه گردید. نتایج نشان داد روش مونت­کارلو در هر دو بازه ساعتی و روزانه عملکرد بهتری داشته، به‌طوری‌که ضریب تبیین، جذر میانگین مربعات خطا، شاخص توافق ویلموت و میانگین قدر مطلق خطا به ترتیب برابر 941/0، 08/0، 9822/0 و 0545/0 برای مدل­سازی ساعتی و 8499/0، 1878/0، 9499/0 و 1199/0 برای بازه روزانه حاصل شد. در مدل ترکیبی، معیارهای آماری فوق به ترتیب برابر با 911/0، 1065/0، 9647/0 و 0698/0 برای مدل­سازی ساعتی و 8316/0، 2225/0، 9109/0 و 1665/0 برای مدل­سازی روزانه بدست آمد. مقایسه نتایج، حاکی از عملکرد مناسب مدل مونت­کارلو در مدل­سازی ارتفاع موج برای این منطقه بوده است. http://marine-eng.ir/article-1-472-fa.pdf 2017-09-16 105 112 ارتفاع موج دریا پیش بینی چابهار منطق فازی-PSO مونت کارلو Comparative study of sea wave height modeling using Monte Carlo methods and Fuzzy logic Considering the effect of wave on marine activities in Chabahar, different factors influencing the wave height were considered in the present study. For this purpose, the daily data of the year 2007-2011 and hourly data consisting of two month data of the year 2006 were employed. The results of the proposed method were compared with the results of the fuzzy logic based on PSO algorithm. The Monte Carlo method had a better performance for both hourly and daily data.So that R2, RMSE, d And MAE predict 0.941, 0.08, 0.9822 and 0.0545 for hourly prediction and 0.8499, 0.1878, 0.9499 and 0.1199 for daily forecasting respectively. also in prediction by Fuzzy logic based on PSO algorithm, this parameters is 0.911, 0.1065, 0.9647, 0.0698 for hourly prediction and 0.8316, 0.2225, 0.9109 and 0.1665 for daily prediction that show the high ability of Monte Carlo in wave height prediction in this Region. http://marine-eng.ir/article-1-472-en.pdf 2017-09-16 105 112 Sea Wave height prediction Monte carlo PSO-Fuzzy logic Chabahar maryam aliannejad 1 M.Sc. Student of Water Resource Engineering, Water Engineering Department, College of Agriculture, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman AUTHOR bahram bakhtiari Drbakhtiari@uk.ac.ir 2 Assistant Professor, Water Engineering Department, College of Agriculture, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman AUTHOR korosh qaderi 3 Associate Professor, Water Engineering Department, College of Agriculture, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman AUTHOR
OTHERS_CITABLE تولید، پیشروی و بالاروی امواج سونامی ناشی از زمین لغزش زیرسطحی در این مقاله مکانیزم تولید، پیشروی و بالاروی امواج سونامی ناشی از زمین لغزش زیرسطحی به صورت دو بعدی مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از یک روش عددی کاملا لاگرانژی مبتنی بر ذرات و بدون شبکه‌بندی با نام روش هیدرودینامیک ذرات هموار تراکم‌ناپذیر،  معادلات ناویر- استوکس که معادلات حاکم بر جریانات با سطح آزاد هستند بوسیله یک روش پیش‌بینی- تصحیح حل شده‌اند. مقایسه پروفیل موج بدست آمده با داده‌های آزمایشگاهی و خروجی‌های مدل عددی Nasa-Vof حاکی از آن است که دامنه موج محاسبه شده توسط این روش اختلافی کمتر از 5 سانتیمتر با داده‌های آزمایشگاهی در تمامی زمان‌ها دارد  و با دقت بالاتری نوسانات سطح آب و میزان بالاروی بروی ساحل را تا زمان 3 ثانیه شبیه‌سازی می‌کند. http://marine-eng.ir/article-1-488-fa.pdf 2017-09-16 113 119 سونامی زمین لغزش زیرسطحی مدل‌سازی عددی هیدرودینامیک ذرات هموار تراکم نا‌پذیر Generation, Propagation and Run-up of Tsunami Waves Crated by Submarine Landslide In this study generation, propagation and run-up of tsunami waves caused by submerged landslide are studied in two dimensions. The governing equations, Navier–Stokes equations, are solved in a Lagrangian form using a mesh-less numerical method by the name of Incompressible Smoothed particle hydrodynamics with a prediction–correction step. The Comparison of the result of this study with experimental data indicates that the deviations between the wave amplitudes are less than 5 cm for every different time steps and also, this model simulated run up and Water surface fluctuations more accurately against the Nasa-Vof until to 3 seconds. http://marine-eng.ir/article-1-488-en.pdf 2017-09-16 113 119 Tsunami Submarine Landslide Numerical Modeling Incompressible Smoothed Particle Hydrodynamics jalal mofidi jalal.mofidi@yahoo.com 1 Hormozgan University AUTHOR maryam rahbani maryamrahbani@yahoo.com 2 Hormozgan University, Bandar Abbas AUTHOR akbar Rashidi Ebrahim Hesari akbarrashidi@gmail.com 3 Tarbiat Modares University, Noor AUTHOR