OTHERS_CITABLE
شبیهسازی عملکرد هیدرودینامیکی پیشبرندههای دریایی با کمک روش ترکیبی تئوری مومنتوم المان پره و حل معادلات متوسطگیری شده ناویر- استوکس
شبیهسازی عددی عملکرد هیدرودینامیکی پیشبرندههای دریایی با هندسههای پیچیده همانند سیستمهای رانش پاددار، پروانههای نازلدار و سیستمهای واترجت در مقایسه با تحلیل هیدرودینامیکی پروانههای معمولی از پیچیدگیهای خاصی برخودار هستند. این موضوع سبب بکارگیری و توسعه روشها و تکنیکهای عددی در تحلیل هیدرودینامیکی پیش برندههای دریایی شدهاست. روش ترکیبی تئوری مومنتوم المان پره و حل عددی معادلات متوسطگیری شده ناویر-استوکس یک روش مناسب جهت شبیهسازی عملکرد هیدرودینامیکی در این نوع هندسههای پیچیده که دارای اجزای چرخشی و غیرچرخشی در کنار یکدیگر هستند میباشد. هدف اصلی این مقاله توسعه این روش ترکیبی و استفاده از آن در تحلیل عددی سیستم رانش پاددار است. بدین منظور جریان حول پروانه به وسیله تئوری مومنتوم المان پره مدلسازی شده و اثر آن تنها با تغییر در سرعت و فشار جریان سیال در محل قرارگیری پروانه بوسیله نیروهای حجمی در روش ویسکوز بیان گردیده است. سپس جریان حول اجزای ثابت سیستم پیش برنده به کمک روش ویسکوز شبیه سازی شده است. نتایج حاصله شامل نیروها و گشتاورهای پروانه و نیروی محوری وارده بر کل سیستم رانش پاددار است. در ادامه نتایج بدست آمده با نتایج تجربی مقایسه شده است و دقت این روش ترکیبی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
http://marine-eng.ir/article-1-540-fa.pdf
2017-09-16
1
14
پیش برندههای دریایی
روش ترکیبی
تئوری مومنتوم المان پره
معادلات متوسطگیری شده ناویر استوکس
Numerical Analysis of Marine Propulsor Using Coupled BEMT/RANS Method
Hydrodynamic analysis of the marine propulsors with complex geometry such as podded drive systems, ducted propellers, and waterjet systems are more complicated than conventional propeller systems. This fact has caused the usage and development of numerical methods and techniques. The hybrid method to couple the Blade Element Momentum Theory (BEMT) with Reynolds-Averaged Navier Stokes method (RANS) is a powerful tool to calculate the hydrodynamic characteristics of marine propulsors with rotating and fix parts. The main purpose of this paper is developing a BEM/RANS coupled method and using it for numerical simulation of podded drive systems. In this approach, the flow around propeller is simulated by BEMT and its effects are substituted in RANS method by a set of equivalent forces which called body force. Then the flow around the fixed parts of propulsors are modelled by RANS solver. The results include the propeller thrust, the propeller torque, and the axial force. The results obtained by coupled method are compared to and verified by the experimental data.
http://marine-eng.ir/article-1-540-en.pdf
2017-09-16
1
14
Marine Propulsor
Blade Element Momentum Theory
RANS Method
Coupled Method
Reza
Shamsi
shamsi@aut.ac.ir
1
Amirkabir University of Technology
AUTHOR
Hassan
Ghassemi
gasemi@aut.ac.ir
2
Amirkabir University of Technology
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه عددی اثرات تغییر ارتفاع و موقعیت طولی پله، در یک ورق پروازی
برای اکثر شناورها، مقاومت اصطکاکی بدنه در آب، بیشترین سهم را در مقاومت کل کشتی دارد؛ بنابراین در چند دهه گذشته تحقیقات بسیاری در زمینهی کاهش مقاومت اصطکاکی کشتی انجامشده است. در این میان، شناورهای پلهدار با کاهش قابلتوجه در میزان سطح خیس جایگاه ویژهای در شناورهای تندرو پروازی دارند. در این پژوهش تأثیر ایجاد تک پله عرضی در ورق تخت در آب آرام با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی بررسی و تحلیلشده است. ابتدا شناور بهصورت ورق پروازی درتریم و آبخور ثابت در آب آرام مدل شده است. با اضافه کردن پله عرضی به هندسه مدل، نسبت درگ اصطکاکی به لیفت کل ورق ارزیابی گردیده و نتایج حاصل از شبیهسازی عددی با نتایج موجود مقایسه شدهاند. همچنین، تغییرات مقدار درگ اصطکاکی و طول سطح خیس در اثر جابجایی موقعیت طولی پله و تغییر در ارتفاع پله بررسیشدهاند.
http://marine-eng.ir/article-1-476-fa.pdf
2017-09-16
15
22
شناورهای پلهدار
تحلیل عددی
کاهش درگ اصطکاکی
شناورهای پروازی
هیدرودینامیک
A Numerical Study of the Effects of Changing the Height and Location of the Step on a Planing Flat Plate
For most vessels, the frictional resistance of the hull in the water has the largest share in the total resistance of the ship, so in the past few decades much research have been done on reducing the frictional resistance of ships. Among these, stepped vessels with a significant reduction in the amount of wetted surface have a special place. In this study, the effect of a single transverse-step on a flat plate is investigated in calm water with computational fluid dynamics methods. First, the vessel is modeled as a planing flat plate in a fixed trim and draft. By adding a transverse step to the geometry of the model, the proportion of frictional drag to the lift is calculated and compared with the other results. Also, changing the amount of frictional drag and wetted surface due to the changing of the longitudinal position and height of the step are investigated.
http://marine-eng.ir/article-1-476-en.pdf
2017-09-16
15
22
Step hull
Numerical analysis
Reduction of the friction drag
planing hull
Hydrodynamics
Ahmadreza
Kohansal
kohansal@pgu.ac.ir
1
Persian Gulf University
AUTHOR
Bahare
Barmala
bahare.barmal@yahoo.com
2
Persian Gulf University
AUTHOR
Abbas
Dashtimanesh
a.dashtimanesh@pgu.ac.ir
3
Persian Gulf University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تحلیل و پیش بینی نوسانات تراز آب دریای خزر با استفاده از مدل های استوکستیک سری زمانی
پیشبینی نوسانات تراز آب دریا ابزاری بسیار کارآمد به منظور مدیریت جامع دریا و حفاظت مناطق ساحلی است. از سوی دیگر استفاده از مفاهیم حاکم بر سریهای زمانی در پیشبینی بسیار مناسب ارزیابی گردیده است. لذا در تحقیق حاضر، دادههای اندازهگیری شده ماهانه تراز آب دریای خزر در دو ایستگاه ترازسنجی بندر انزلی و بندر نوشهر به ترتیب به مدت 40 سال و 14 سال در سواحل خزر جنوبی مورد استفاده قرار گرفت. وجود یا عدم وجود روند و بزرگی آن در دادهها با استفاده از آزمون ناپارامتری من-کندال بررسی شد. در گام بعدی، روشهای مختلف پیشبینی و مدلسازی سریهای زمانی شامل «خود همبسته با میانگین متحرک تفاضلی» و «آریمای مکثر» بر دادهها برازش داده شد. در ادامه، توانایی و دقت هر روش در پیشبینی مقادیر آتی تراز دریا توسط معیار اطلاعاتی آکاییکه ارزیابی شده و برای تعیین بهترین مدل سری زمانی مورد بررسی قرار داده شد. نتایج پیشبینی در مدلهای نهایی نشان میدهد عملکرد روش آریمای مکثر بر پایه تجزیه و تحلیل سریهای زمانی، در برآورد و شبیهسازی رفتار استوکستیک تراز دریای خزر قابل قبول میباشد. ضمن آنکه طول دوره پیشبینی در مدلها نسبت به تحقیقات گذشته افزایش قابل ملاحظهای داشته است.
http://marine-eng.ir/article-1-519-fa.pdf
2017-09-16
23
33
تراز آب
سری های زمانی
دریای خزر
مدل ARIMA
آزمون من-کندال.
Water Level Fluctuation Analysis and Forecast in the Caspian Sea Using Stochastic Time Series models
Forecasting of sea level fluctuations is a suitable tool for comprehensive management of the sea and the protection of coastal areas. On the other hand, application of time series analysis for forecasting purposes has been evaluated to be very appropriate. Therefore, two time series consisting monthly measured sea level data were used in the present research. The data have been recorded at two stations of Anzali and Noushahr in the southern part of the Caspian sea for time lengths of 40 and 14 years, respectively. The nonparametric Mann-Kendall test was employed to determine if measurements exhibit an increasing or decreasing trend. In the next step, different methods of forecasting and modeling of time series including Auto Regressive Integrated Moving Average and Multiplicative ARIMA method were fitted to the data. Then, Akaike Information Criterion was applied to assess the ability and accuracy of fitted methods in forecasting of sea level in future months and to determine the best time series model. The results of forecasting in the final models reveal that the performance of the Multiplicative ARIMA method based on time series analysis, to estimate and simulate the stochastic behavior of the Caspian sea level is acceptable. Meanwhile, the length of the forecast period in the models has increased significantly in comparison with previous researches.
http://marine-eng.ir/article-1-519-en.pdf
2017-09-16
23
33
Sea Level
Time Series
Caspian Sea
ARIMA model
Mann-Kendall Test.
Masoud
Dehbashi
masoud.dehbashi@modares.ac.ir
1
AUTHOR
Seyed Ali
Azarmsa
sazarmsa@gmail.com, azarmsaa@modares.ac.ir
2
AUTHOR
Mehdi
Vafakhah
vafakhah@modares.ac.ir
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
شناسایی رفتار دینامیکی جریان ابرکاواک زایی
برای بررسی رفتار جریان ابرکاواک، میتوان از دیدگاه انرژی به دو قسمت تقسیم کرد. بررسی رفتار ابرکاواک در میدان جریان و در ناحیهی مجاور میدان. از مقدارانرژی موجود در میدان، قسمت اعظمی از آن در میدان جریان محفوظ مانده و مقداری هم به خارج میدان، بصورت نویز یا همان صدا انتشار مییابد. در مقاله حاضر ساختارهای منسجم میدان را که به عنوان منابع انرژی در جریان هستند توسط روش POD (تفکیک به مدهای متعامد) تفکیک شده و به نمایش گذاشته میشود که به عنوان مدهای مکانی شناخته میشوند. جهت بررسی رفتار ابرکاواک در ناحیهی مجاور، با تفکیک مدهای مکانی بوسیلهی تفکیک هلمهولز، به تابع پتانسیل برداری و تابع پتانسیل اسکالر و مدل کردن قسمت پتانسیل اسکالر به مدهای همسازکروی، رفتار هر مد و در نتیجه رفتار ابرکاواک در ناحیهی مجاور را تخمین زد. با بررسی مدهای مکانی، مد اول که بیشترین انرژی را دارد، به عنوان جریان متوسط شناخته میشود و با بررسی شدت مدهای همساز کروی میتوان نشان داد که منبع دوقطبی نمایندهی مناسبی برای رفتار میدان در ناحیهی مجاور و در نتیجه رفتار ابرکاواک در ناحیهی دوردست میباشد.
http://marine-eng.ir/article-1-494-fa.pdf
2017-09-24
35
46
ابرکاواک
ناحیه ی مجاور
تفکیک به مدهای متعامد(POD)
مد مکانی
همساز کروی
Dynamic Behavior Identification of Cavitating Flow
Studying the behaviour of supercavitation from the energy aspect can be divided into two sections. Studying the behavior of supercavitation in the flow field and in vicinity of the flow field. A large portion of field energy is kept in the field, and the rest of it distributed as noise (sound) out of the field. In this paper, harmonious structures of the field which are flowing as energy sources are decomposed by POD method (Proper Orthogonal Decomposition) and presented as spatial modes. The behavior of each mode and therefore behavior of supercavitation can be estimated by studying behavior of supercavitation in nearby area by decomposing the spatial modes via Helmholz decomposition to vectorial and Scalar potential function and then modelling of potential section of scalar to spherical harmonics. By investigating spatial modes, the first mode which has the highest energy is known as mean flow and by studying the intensity of spherical harmonic modes it can be shown that dipole source is an appropriate representative for field behavior in the nearby area and as a result supercavitation behavior in far feild.
http://marine-eng.ir/article-1-494-en.pdf
2017-09-24
35
46
Supercavitation
Proper Orthogonal Decomposition (POD)
spatial mode
spherical harmonics
reza
madoliat
r_madoliat@iust.ac.ir
1
Mech. Eng., Iran University of Science and Technology
AUTHOR
noroz mohammad
nouri
mnouri@iust.ac.ir
2
full Prof. of Mech. Eng., Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
AUTHOR
ramin
fadaei roodi
ramin_fadaei@yahoo.com
3
Ph.D Studen., ferdowsi University of mashhad, mashhad, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
طراحی سیستم کنترل برای میرایی حرکت هیو شناور اثرسطحی با استفاده از روش رگولاتور مربعی خطی
در این مقاله، هدف کاهش حرکت بین شناور اثرسطحی و توربین باد برای انتقال ایمن تجهیزات و اشخاص از شناور به توربین باد می¬باشد. شناورهایی با این کاربرد نقش مهمی در بهرهبرداری و نگهداری توربینهای باد دارند. برای این منظور، سیستم کنترل رگولاتور مربعی خطی برای میرایی حرکت هیو شناور اثرسطحی طراحی شده است. برای بررسی قابلیت سیستم کنترل طراحیشده، نتایج برای سه وضعیت دریایی شامل امواج منظم با فرکانس بالا، امواج منظم با دامنه بزرگ و موج نامنظم ارزیابی شده است. در تمامی شرایط دریایی ارزیابیشده، سیستم کنترل کنترل رگولاتور مربعی خطی قادر به میرایی بیش از 95 درصد حرکت هیو بود. در هریک از شرایط نتایج با سیستم کنترل تناسبی-انتگرالی-مشتق گیر مقایسه شد. همچنین، بهمنظور اعتبارسنجی، نتایج با روش کنترلی تناسبی-مشتق گیر مقایسه شد. نتایج نشان داد که روش کنترلی رگولاتور مربعی خطی یک روش کارآمد برای کنترل حرکت هیو است و نسبت به روش کنترلی تناسبی-مشتق گیر ، دارای زمان نشست کمتر و درصد میرایی بیشتری می¬باشد.
http://marine-eng.ir/article-1-530-fa.pdf
2017-09-16
47
56
شناور اثرسطحی
حرکت هیو
روش رگولاتور مربعی خطی
توربین باد.
Control System Design for a Surface Effect Ship by Linear-Quadratic Regulator Method
In this paper, the main goal is to reduce the heave motion between a surface effect ship (SES) and a wind turbine in order to safely transfer equipment and person to SES. For this purpose, an LQR control system is designed to damp the vertical motion of the surface effect ship in critical sea states including high-frequency and high amplitude regular waves as well as high frequency irregular waves. The simulation results show the high quality of the system control in the studied sea condition. A comparative analysis of LQR and PID approaches demonstrate the high performance of the new designed control system. The proposed controller outperforms the traditional PD.
http://marine-eng.ir/article-1-530-en.pdf
2017-09-16
47
56
Surface effect ship
Heave
LQR Control System
ehsan
Esmailian
ehsanesmaelian@aut.ac.ir
1
Department of Marine Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran
AUTHOR
Behzad
Farzanegan
b.farzanegan@aut.ac.ir
2
Department of Electrical Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran
AUTHOR
Hamid
Malekizadeh
h.malekizadeh@srbiau.ac.ir
3
Department of Electrical Engineering, SRBIU, Tehran, Iran
AUTHOR
Hassan
Ghassemi
gasemi@aut.ac.ir
4
Department of Marine Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran
AUTHOR
Manouchehr
Fadavi Ardestani
fadavie@aut.ac.ir
5
Department of Marine Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran
AUTHOR
Mohammad Bagher
Menhaj
Menhaj@aut.ac.ir
6
Department of Electrical Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تخمین توان چند قطبی های آکوستیکی به روش معکوس
برای کاهش آلودگی صوتی، باید نوع منبع صدا و توان آن مشخص شود. بدین منظور باید این صدا اندازهگیری شود و سپس با یک سری از منابع چندقطبی معادل شود و توان آکوستیکی آنها بدست آید. جهت نیل به این هدف دو روش جداسازی کور منابع و روش معکوس مورد بررسی قرار گرفته است. چیدمانهای مختلف از منابع در نظر گرفته شده و توان آکوستیکی منابع بدست آمد که به کمک معیار عدم انطباق مطابقت خوبی بین این صداهای مدل شده و صدای اصلی بدست آمد. با توجه به این نکته که آرایشهای مختلفی از منابع را میتوان پیشنهاد داد این چیدمانها بررسی شدند و در انتها یک چیدمان مرجع از منابع به نام آرایش عمودی منابع برگزیده شد که این چیدمان را میتوان به عنوان یک فرم استاندارد در نظر گرفت. در این چیدمان استاندارد تمام منابع چند قطبی وجود دارد. این قابلیت در بقیه مدلهای که تا کنون ارائه شده است وجود ندارد.
http://marine-eng.ir/article-1-529-fa.pdf
2017-09-16
57
66
تکقطبی
جداسازی کورمنابع
چهارقطبی
دوقطبی
روش معکوس
Acoustic Model Identification Using Inverse Model
Sound measured at various points around the environment can be evaluated by a series of multi-pole sources and their acoustic strength can be acquired. In this numerical study, a method, called the inverse method, was examined to achieve this goal. A variety of arrangements of different sources were considered and the acoustic strength of these sources was acquired. Through the application of the mismatch criterion, good conformity was observed between these sound models and the original sound. Furthermore, with regard to results, sound was generated via different source arrangements which showed acceptable agreement with the original sound. Finally, an arrangement named ‘sources vertical arrangement’ was selected as the best approach.
http://marine-eng.ir/article-1-529-en.pdf
2017-09-16
57
66
تکقطبی
جداسازی کورمنابع
چهارقطبی
دوقطبی
روش معکوس
Nowrouz Mohamad
Nouri
mnouri@iust.ac.ir
1
Professor, Iran University of Science & Technology; mnouri@iust.ac.ir
AUTHOR
Reza
Madoliat
r_madoliat@iust.ac.ir
2
Associate Professor, Iran University of Science & Technology
AUTHOR
ali
rahrovi
ali_rahrovi@iust.ac.ir
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارزیابی مشتقات هیدرودینامیکی AUV با استفاده از مدل سازی مانورهای پایه در تونل آب
ضرایب یا مشتقات هیدرودینامیکی وسایل زیرسطحی خودکنترل در توسعه آنها نقش بسزایی دارند. مرسومترین روش تخمین این مشتقات، انجام تستهای مدل کپتیو از قبیل تستهای مستقیمالخط و تستهای مکانیزم حرکت صفحهای در تانکهای کشش میباشد. هدف از این مقاله ارزیابی مشتقات هیدرودینامیکی وسایل زیرسطحی خودکنترل با استفاده از مدل سازی مانورهای پایه در تونل آب می باشد. اندازهگیری نیرو و گشتاورها در تست های مدلی با یک بالانس شش مولفهای انجام شده است. پیاده سازی مانورهای پایه مورد نیاز جهت تخمین مشتقات هیدرودینامیکی با استفاده از یک سیستم طراحی شده انجام شده است. با انجام تست های متفاوت، محدوده مناسب انتخاب پارامترها در تونل جهت تخمین مشتقات هیدرودینامیکی ارایه شده است. همچنین با انجام این تست ها در تونل آب، خطای های ناشی از محدودیت دروه زمانی انجام تست ها و اثرات امواج سطحی در تانک کشش برای وسایل زیرسطحی خودکنترل باکاربرد در آبهای عمیق حذف می شود.
http://marine-eng.ir/article-1-533-fa.pdf
2017-09-16
67
75
مکانیزم حرکت صفحه ای
مشتقات هیدرودینامیکی
تونل آب
تست های دینامیکی و استاتیکی
Investigation of Hydrodynamic Derivatives of an AUV Based on the Water Tunnel Testing Maneuvers
Coefficients or hydrodynamic derivatives of autonomous underwater vehicles play a key role in their development. The most popular way for the estimation of coefficient is to implement captive model tests such as straight line tests and planar motion mechanism tests in towing tanks. In this paper, investigation of hydrodynamic derivatives was performed based on the water tunnel maneuvers. Forces and moments are measured by a six-component strain gauge balance. The developed apparatus was used for performing the planar motion mechanism tests of the water tunnel. By conducting such tests in a water tunnel, the appropriate range of parameters to estimate the hydrodynamic derivatives was provided. Also, by doing such tests in water tunnel, errors related to the time limitation of tests and the effects of surface waves in towing tank of autonomous underwater vehicles, applied in deep seas, are eliminated.
http://marine-eng.ir/article-1-533-en.pdf
2017-09-16
67
75
Hydrodynamic Derivatives
planar motion mechanism
water tunnel
static and dynamic tests
Norouz Mohammad
nouri
mnouri@iust.ac.ir
1
Iran University of Science and Technology
AUTHOR
Karim
Mostafapour
mostafapour@alumni.iust.ac.ir
2
Iran University of Science and Technology
AUTHOR
Yousef
Habibi Sooha
habibisooha@mecheng.iust.ac.ir
3
Iran University of Science and Technology
AUTHOR
Seyyed Hassan
Hassanpour
h_hassanpour@yahoo.com
4
Iran University of Science and Technology
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاثیر تعمیر مکرر بر ریزساختار، خواص مکانیکی و رفتار خوردگی مقاطع جوشکاری شده آلیاژ آلومینیم 321H-5083 به روش میگ پالسی
در صنایع دریایی قطعات جوشکاری شدهی معیوب تعمیر میشوند تا حین کار قطعه دچار مشکل نشود. ممکن است یک قطعه چند بار تعمیر شود. در این تحقیق اثر یک و دو بار تعمیر بر ریزساختار، خواص مکانیکی و رفتار خوردگی جوش آلیاژ آلومینیم 321H-5083 جوشکاری شده تحت فرآیند میگ پالسی برررسی میشود. نتایج حاکی از آن است که حرارت اضافی ناشی از تعداد دفعات تعمیر سبب پیشرفت بیشتر استحالههای تبلورمجدد، رشد دانه در منطقه متاثر از حرارت و افزایش اندازه دانهها میشود. نتایج حاصل از آزمون کشش و ریزسختی افت خواص مکانیکی در منطقه متاثر از حرارت نمونه دو مرتبه تعمیر را نشان میدهد. با این حال نمونه دو مرتبه تعمیر منطقه پسیو قابل ملاحظهای در فلز جوش و منطقه متاثر از حرارت نشان میدهد. همچنین نمونه دو بار تعمیر مقاومت به خوردگی حفره ای پایدارتری از خود نشان میدهد.
http://marine-eng.ir/article-1-536-fa.pdf
2017-09-16
77
90
صنایع دریایی
منطقه پسیو
میگ پالسی
جوشکاری تعمیری
خوردگی حفره ای
Effect of Repeated Repair on Microstructure, Mechanical Properties and Corrosion Behavior of 5083-H321 Aluminum Alloy Welded Joints Using Pulsed MIG
In the marine industries, defects in welded joints are repaired to improve the performance. It is possible that a welded joint is repaired once or twice. In this research, effect of repair on microstructure, mechanical properties and corrosion behavior of welded joints of 5083-H321 aluminum alloy using pulsed MIG process was investigated. The results show that excess heat due to increasing the number of repair causes recrystallization, grain growth and increasing the grain size in the heat affected zone. The results of tensile test and micro hardness show loss of mechanical properties in heat affected zone of the sample that subjected to repair twice. Also, this sample shows a substantially passive region in the weld metal and the heat affected zone and hence more stable resistance to pitting corrosion.
http://marine-eng.ir/article-1-536-en.pdf
2017-09-16
77
90
Marine industries
Area passive
Plussed MIG
repair welding
pitting corrosion
meysam
ahmadi
m.ahmadi.kac@gmail.com
1
1Advanced Materials Research Center, Faculty of Materials Engineering, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
AUTHOR
ali
farzadi
farzadi@aut.ac.ir
2
Assistance professor, Department of Mining and Metallurgical Engineering, Amirkabir University of technology, Tehran, Iran
AUTHOR
alireza
Yazdipour
a_yazdipour@yahoo.com
3
Director of the Research Department of Welding Engineering, Institute of Materials Engineering, University Complex materials and manufacturing technologies, Malek Ashtar University of technology campus-Tehran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاثیر جزر ومد بر رفتار بلند مدت مورفولوژی در حوضچههای وسیع جزر و مدی
حوضچههای جزر و مدی با چند مشخصه اصلی نظیر ناحیه فعال جزر و مدی، کانالهای جزر و مدی و منشور جزر و مدی تعریف میشوند. تنها نیروی موثر در این نواحی جزر و مد است که با برخی روابط تجربی بر مبنای مشاهدات عینی توسعه یافتهاند فرموله شدهاند. اگرچه روابط تجربی برخی الگوهای مورفولوژی را توصیف مینمایند ولی قابل تعمیم به همه شرایط نیست. به دلیل کمبود مشاهدات برای مناطق مختلف و تحت شرایط مورفولوژی گوناگون، روابط تجربی دارای اعتبار محدودی است. با توجه به پیشرفتهای اخیر در توسعه مدلهای عددی، در حال حاضر مدلهای پروسه محور بلند مدت مورفولوژی قادر به شبیه سازی رفتار مورفولوژیک حوضچههای جزر و مدی هستند.
هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر نیروی جزر و مد بر تعادل مورفولوژی با برپاسازی آزمایشگاهی عددی و تولید دادههای کافی در مورد حوضچه جزر و مدی موسی است. به منظور ارزیابی جامع الگوی مورفولوژی و با توجه به هزینه محاسباتی مدلهای بلند مدت، دستهای از سناریوها برای بهینه سازی تعداد مدلسازیها طراحی شدهاند. در مجموع 65 سناریو با ترکیبات مختلفی از مقادیر پارامترها اجرا گردید. پاسخ سناریوها با استفاده از روشهای آماری تحلیل گردید تا تعریف جامعی از تاثیر جزر و مد و این پارامترها بر تعادل مورفولوژی شبیهسازی شده ارائه گردد. با استفاده از الگوی کلی استحصال شده روشی بر مبنای شاخص BSS اصلاحی به منظور مدلسازی تکامل خور موسی در 3000 سال توسعه داده شد. این روش نتایج بلند مدت را در شرایط مختلف بهبود داده است، مقایسه دادههای خروجی و اندازهگیری موید این مطلب است.
http://marine-eng.ir/article-1-491-fa.pdf
2017-09-23
91
104
مدلسازی بلند مدت
مورفولوژی
واقعیت مجازی
شبیه سازی واقع گرایانه
TIDAL EFFECTS ON LONG-TERM MORPHOLOGY BEHAVIOUR IN LARGE TIDAL BASINS
Tidal basins are described by major features such as tidal flat, tidal channel, intertidal area, and tidal prism, which have been formulated by some empirical relations based on field observations. Although empirical relations explain some morphological patterns, those are not applicable to all conditions. Due to the lack of observations for different areas and under different geophysical conditions the empirical relations are of limited validity and are not comprehensive. With respect to recent advances in development of numerical models, long-term morphological process-based models are now able to simulate the morphological behaviour of the tidal basins. In this study, we obtain adequate observations of morphological evaluation of tidal basins by establishing a numerical lab to guarantee the reality modeling in various conditions with specific shape of bathymetry.This study aims to evaluate the effects of morphological parameters on tidal basin equilibrium by setting up a numerical lab for the case of Musa Tidal Basin (MTB). Different simulations using a range of major parameters (cohesive material amounts, available sediment volume, sediment size and composition) are also carried out for the MTB case. In order to assess the morphology pattern which is affected by parameter values and to reduce the computational cost of long-term models, efficient scenarios are designed optimize the number of runs. In total, 65 simulations with different combinations of parameter values are carried out. Then the responses are analyzed by statistical approaches to define comprehensive effects of those parameters on the simulated morphological equilibrium. Using the achieved patterns, a method is developed to model the evolution of the MTB in 3000 years. The method is a combination of realistic and deterministic approaches. This methodology improves the long-term results in different conditions, which is confirmed by the comparison of the output and measured data.
http://marine-eng.ir/article-1-491-en.pdf
2017-09-23
91
104
Long-Term Simulation
Morphology
Statistical Approach
Realistic
Mohammad
Fayyaz
M.fayyaz@chmail.ir
1
Tarbiat Modares University
AUTHOR
Mehdi
Shafieefar
Shafieefar@chmail.ir
2
Tarbiat Modares University
AUTHOR
Ali
Dastgheib
a.dastgheib@gmail.com
3
UNESCO - IHE
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه روش های مونت کارلو و روش ترکیبی منطق فازی-PSO در مدل سازی ارتفاع موج دریا
با توجه به اثرگذاری امواج دریا بر فعالیتهای دریایی، به بررسی ارتفاع موج و تاثیر عوامل مختلف بر این متغیر در منطقه چابهار پرداخته شد. به این منظور از اطلاعات امواج طی سالهای آماری 1386 تا 1390، برای مدلسازی روزانه و آمار ماههای بهمن و اسفند سال 1385 برای مدلسازی ساعتی استفاده شد. نتایج روش مونتکارلو با نتایج حاصل از روش استنتاج فازی مبتنی بر الگوریتم ازدحام ذرات مقایسه گردید. نتایج نشان داد روش مونتکارلو در هر دو بازه ساعتی و روزانه عملکرد بهتری داشته، بهطوریکه ضریب تبیین، جذر میانگین مربعات خطا، شاخص توافق ویلموت و میانگین قدر مطلق خطا به ترتیب برابر 941/0، 08/0، 9822/0 و 0545/0 برای مدلسازی ساعتی و 8499/0، 1878/0، 9499/0 و 1199/0 برای بازه روزانه حاصل شد. در مدل ترکیبی، معیارهای آماری فوق به ترتیب برابر با 911/0، 1065/0، 9647/0 و 0698/0 برای مدلسازی ساعتی و 8316/0، 2225/0، 9109/0 و 1665/0 برای مدلسازی روزانه بدست آمد. مقایسه نتایج، حاکی از عملکرد مناسب مدل مونتکارلو در مدلسازی ارتفاع موج برای این منطقه بوده است.
http://marine-eng.ir/article-1-472-fa.pdf
2017-09-16
105
112
ارتفاع موج دریا
پیش بینی
چابهار
منطق فازی-PSO
مونت کارلو
Comparative study of sea wave height modeling using Monte Carlo methods and Fuzzy logic
Considering the effect of wave on marine activities in Chabahar, different factors influencing the wave height were considered in the present study. For this purpose, the daily data of the year 2007-2011 and hourly data consisting of two month data of the year 2006 were employed. The results of the proposed method were compared with the results of the fuzzy logic based on PSO algorithm. The Monte Carlo method had a better performance for both hourly and daily data.So that R2, RMSE, d And MAE predict 0.941, 0.08, 0.9822 and 0.0545 for hourly prediction and 0.8499, 0.1878, 0.9499 and 0.1199 for daily forecasting respectively. also in prediction by Fuzzy logic based on PSO algorithm, this parameters is 0.911, 0.1065, 0.9647, 0.0698 for hourly prediction and 0.8316, 0.2225, 0.9109 and 0.1665 for daily prediction that show the high ability of Monte Carlo in wave height prediction in this Region.
http://marine-eng.ir/article-1-472-en.pdf
2017-09-16
105
112
Sea Wave height
prediction
Monte carlo
PSO-Fuzzy logic
Chabahar
maryam
aliannejad
1
M.Sc. Student of Water Resource Engineering, Water Engineering Department, College of Agriculture, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman
AUTHOR
bahram
bakhtiari
Drbakhtiari@uk.ac.ir
2
Assistant Professor, Water Engineering Department, College of Agriculture, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman
AUTHOR
korosh
qaderi
3
Associate Professor, Water Engineering Department, College of Agriculture, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تولید، پیشروی و بالاروی امواج سونامی ناشی از زمین لغزش زیرسطحی
در این مقاله مکانیزم تولید، پیشروی و بالاروی امواج سونامی ناشی از زمین لغزش زیرسطحی به صورت دو بعدی مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از یک روش عددی کاملا لاگرانژی مبتنی بر ذرات و بدون شبکهبندی با نام روش هیدرودینامیک ذرات هموار تراکمناپذیر، معادلات ناویر- استوکس که معادلات حاکم بر جریانات با سطح آزاد هستند بوسیله یک روش پیشبینی- تصحیح حل شدهاند. مقایسه پروفیل موج بدست آمده با دادههای آزمایشگاهی و خروجیهای مدل عددی Nasa-Vof حاکی از آن است که دامنه موج محاسبه شده توسط این روش اختلافی کمتر از 5 سانتیمتر با دادههای آزمایشگاهی در تمامی زمانها دارد و با دقت بالاتری نوسانات سطح آب و میزان بالاروی بروی ساحل را تا زمان 3 ثانیه شبیهسازی میکند.
http://marine-eng.ir/article-1-488-fa.pdf
2017-09-16
113
119
سونامی
زمین لغزش زیرسطحی
مدلسازی عددی
هیدرودینامیک ذرات هموار تراکم ناپذیر
Generation, Propagation and Run-up of Tsunami Waves Crated by Submarine Landslide
In this study generation, propagation and run-up of tsunami waves caused by submerged landslide are studied in two dimensions. The governing equations, Navier–Stokes equations, are solved in a Lagrangian form using a mesh-less numerical method by the name of Incompressible Smoothed particle hydrodynamics with a prediction–correction step. The Comparison of the result of this study with experimental data indicates that the deviations between the wave amplitudes are less than 5 cm for every different time steps and also, this model simulated run up and Water surface fluctuations more accurately against the Nasa-Vof until to 3 seconds.
http://marine-eng.ir/article-1-488-en.pdf
2017-09-16
113
119
Tsunami
Submarine Landslide
Numerical Modeling
Incompressible Smoothed Particle Hydrodynamics
jalal
mofidi
jalal.mofidi@yahoo.com
1
Hormozgan University
AUTHOR
maryam
rahbani
maryamrahbani@yahoo.com
2
Hormozgan University, Bandar Abbas
AUTHOR
akbar
Rashidi Ebrahim Hesari
akbarrashidi@gmail.com
3
Tarbiat Modares University, Noor
AUTHOR