OTHERS_CITABLE تحلیل هیدرودینامیکی و آکوستیکی پروانه های مغروق به شیوه عددی در این مقاله نویز و هیدرودینامیک دو مدل پروانه مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش اول این مقاله جریان غیر کاویتاسیونی و کاویتاسیونی در شرایط عملکردی مختلف حول پروانه‌های دریایی به شیوه حجم محدود تحلیل می‌شود. تست هیدرودینامیکی پروانه در تونل کاویتاسیون انجام و تطابق خوبی میان نتایج عددی و تجربی در این بخش برقرار است. در بخش دوم این مقاله از نتایج جریانی بخش اول بعنوان شرایط اولیه منبع تولید صوت جهت استخراج سطح طیف صوت در معادله ویلیامز و هاوکینگز به شیوه حجم محدود استفاده می‌شود. رفتار طیف صوت ایجاد شده بخوبی تشریح شده و تطابق خوبی میان این نمودارها از لحاظ رفتاری و دامنه نوسانات با تحقیقات گذشته وجود دارد. در این تحقیق انتشار صوت ناشی از منابع تک قطبی و دو قطبی در نواحی مختلف در جلوی هاب مورد بررسی قرار گرفته است. http://marine-eng.ir/article-1-237-fa.pdf 2013-12-09 1 14 جریانهای کاویتاسیونی و غیر کاویتاسیونی منابع تک قطبی و دو قطبی نویز غیر کاویتاسیونی پروانه روش حجم محدود، میدان دور Hydrodynamic and acoustic analysis of underwater propellers by numerical method The noise and hydrodynamics of two propeller models were investigated. First, the non-cavitating and cavitating flow was analyzed in different operating conditions around the marine propellers using the finite volume method (FVM). The hydrodynamic tests of the propeller were performed in the cavitation tunnel and similar results were observed between the numerical and experimental results. Second, the flow results obtained in the first step were used as the input to extract the sound spectrum levels (SPLs) in the Ffowcs Williams–Hawkings (FW-H) formulation, to predict the far field noise. In addition, the behaviour of the obtained SPL was studied and a good agreement was observed between our data and the previous works results. We investigated the noise emission regions and compared the SPL in different separation between the propeller hub, and the monopole and dipole sources. http://marine-eng.ir/article-1-237-en.pdf 2013-12-09 1 14 cavitating and noncavitating flow monopolare and biopolar noncavitaing noise finite volume method far field Mohammad reza bagheri mrb.bagheri@gmail.com 1 Sharif University of Technology AUTHOR Mohammad saeid seif seif@sharif.edu 2 Sharif University of Technology AUTHOR hamid mehdigholi mehdi@sharif.edu 3 Sharif University of Technology AUTHOR
OTHERS_CITABLE مدلسازی عددی اندرکنش موج با دیوار متخلخل ساحلی در فضای دوبعدی در قائم یک مدل عددی ضمنی حجم محدود برای شبیه‌سازی اندرکنش موج با دیوارمتخلخل قائم ساحلی درفضای دوبعدی قائم ارائه شده است. این مدل معادلات کامل ناویراستوکس را در دو گام حل می‌کند. ابتدا ترم فشار از معادلات مومنتوم حذف شده و معادلات جابه‌جایی و پخش حاصل، حل می‌شوند. در گام دوم معادلات پیوستگی و مومنتوم فقط با ترم فشار حل می‌شوند. در این گام یک دستگاه از معادلات بلوکی سه قطری به دست می‌آید که در آن مقادیر فشار مجهول هستند. از یک روش مستقیم برای محاسبه مجهولات بدون نیاز به تکرار استفاده شده است. سطح آزاد آب با استفاده از روش حجم سیال دنبال شده است. محیط متخلخل با وارد کردن نیروهای دراگ و اینرسی در معادلات ناویراستوکس مدل شده است. با مقایسه نتایج مدل با نتایج آزمایشگاهی صحت مدل ارزیابی شده است. بررسی نقش تخلخل و عرض دیوار در افزایش استهلاک انرژی موج با استفاده از مدل عددی نشان می‌دهد که محدوده‌ای بهینه برای عرض دیوار و میزان تخلخل آن وجود دارد که باعث حداکثر شدن استهلاک موج می‌شود. http://marine-eng.ir/article-1-240-fa.pdf 2013-12-09 15 26 سازه متخلخل، روش حجم سیال، اندرکنش موج Numerical Simulation of Wave Interaction with Porous Seawall in Two Dimensional Vertical Plane An implicit finite volume model is developed to simulate wave interaction with a vertical porous seawall in two-dimensional vertical plane. The algorithm solves the complete Navier–Stokes equations in two steps. First the pressure term in the momentum equations is excluded and the resultant advection–diffusion equations are solved. In the second step the continuity and the momentum equations with only the pressure terms are solved to give a block tri-diagonal system of equations with pressure as the unknown. A direct matrix solver is used to solve this system without iteration. The free surface is traced with VOF method. The porous media is modeled by including drag and inertia forces in Navier-Stokes equations. A set of comparisons between computed results and measured data confirmed the model’s validation. Investigating the role of porosity and width of the structure in increasing energy dissipation through numerical tests show that an optimum value of structure width and porosity exists that can maximize the wave energy dissipation. http://marine-eng.ir/article-1-240-en.pdf 2013-12-09 15 26 Pouros structue VOF method Wave interaction Nikta Iravani nikta.iravani@ut.ac.ir 1 School of Civil Engineering, University College of Engineering, University of Tehran AUTHOR Masoud Montazeri Namin mnamin@ut.ac.ir 2 School of Civil Engineering, University College of Engineering, University of Tehran AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارزیابی عملکرد مدل‌های محاسباتی نرم در تخمین ارتفاع امواج در بندر انزلی امواج ناشی از باد همواره یکی از موضوعات مهم، اساسی و مورد توجه در مهندسی سواحل و بنادر بوده است. از این‌رو، طی سالیان متمادی روش‌های مختلفی مانند روش‌های تجربی، مد‌ل‌های عددی و روش‌های محاسباتی نرم جهت تخمین پارامترهای امواج ارائه شده است. در این مطالعه، ارتفاع امواج در بندر انزلی با استفاده از مدل‌های محاسباتی نرم همچون مدل رگرسیون تطبیقی چند متغیره اسپلاین (MARS)، درختان رگرسیونی (CART)، شبکه‌های عصبی مصنوعی (ANNs) و مدل درختی'M5 تخمین زده شده است. از جمله ویژگی‌های بارز مدل‌های MARS، CART و 'M5 در مقایسه با روش شبکه‌های عصبی مصنوعی، ارائه روابط رگرسیونی و معادلات ریاضی کاربردی جهت تخمین ارتفاع امواج می‌باشد که به‌راحتی می‌توان از روابط بهدست آمده جهت پیشبینیها استفاده نمود. در نهایت نتایج بهدست آمده از این مطالعه نشان‌دهنده دقت قابل رقابت و نزدیک روش‌های رگرسیونی در مقایسه با شبکه‌های عصبی مصنوعی در تخمین ارتفاع امواج می‌باشند. http://marine-eng.ir/article-1-248-fa.pdf 2013-12-09 27 36 امواج، رگرسیون تطبیقی چند‌متغیره اسپلاین، درختان رگرسیونی ، شبکه های عصبی مصنوعی ، مدل درختی M5\'. Assessment of soft computing models to estimate wave heights in Anzali port Wind waves are one of the important, fundamental and interesting subjects in port and coastal engineering. Thus, within years, different methods such as experimental methods, numerical modeling and soft computing methods have been employed to estimate the wave parameters. In this study, waves height in Anzali port is predicted using soft computing models such as multivariate adaptive regression splines (MARS), regression trees (CART), artificial neural networks (ANNs) and M5' model tree. Among the features of MARS, CART and M5' Models and compared to artificial neural networks, are presentation of regression equations and mathematical relationships which could easily be used to estimate the time series of wave height. The obtained results showed competitive accuracy of regression techniques in estimation of waves height compared to the artificial neural networks. http://marine-eng.ir/article-1-248-en.pdf 2013-12-09 27 36 Waves Multivariate adaptive regression splines Regression trees Artificial neural networks M5\' model tree. Bahareh Kamranzad kamranzad@iust.ac.ir 1 Iranian National Institute for Oceanography and Atmospheric Science AUTHOR Ebrahim jabbari jabbari@iust.ac.ir 2 Iran University of Science and Technology AUTHOR Mehrshad Samadi mehrshad1364@gmail.com 3 Iran University of Science and Technology AUTHOR
OTHERS_CITABLE شبیه سازی عددی امواج و مد ناشی از توفان گنو در خلیج چابهار توفان گنو قویترین توفان ثبت شده در دریای عرب بوده که باعث بوجود آمدن خسارت در بخشهایی از نواحی جنوبی ایران گردید. در این مقاله مدلسازی مشخصات امواج و مد ناشی از توفان گنو در خلیج چابهار با استفاده از مدل موج SWANو مدل هیدرودینامیک GETM در طول یک دوره یکماهه از 15 می تا 15 ژوئن 2007 ارائه شده است. مقایسه نتایج حاصل از مدلسازی مشخصات موج با سه ایستگاه اندازه گیری واقع در خلیج چابهار نشان می‌دهد که مشخصات موج با دقت قابل قبول در طول دوره وقوع توفان گنو برآورد شده است. حداکثر ارتفاع موج شاخص در طول دوره وقوع توفان در بیرون خلیج چابهار به بیش از شش متر و در داخل خلیج به حداکثر چهار متر می‌رسد. همچنین بیشترین مد ناشی از توفان در سواحل غربی چابهار در روز ششم ژوئن و تقریبا برابر با 50 سانتیمتر است. http://marine-eng.ir/article-1-249-fa.pdf 2013-12-09 37 50 SWAN، GETM ، امواج توفان، مد ناشی از توفان، خلیج چابهار. Numerical simulation of waves and storm surge induced by the Gonu tropical cyclone in the Chahbahar Bay area The Gonu tropical cyclone is the strongest storm in the Arabian Sea in which has cause damage in the Iranian south coastlines. The aim of the current paper is to numerically simulate the wave’s characteristics as well as the storm surge during the Gonu event by employing the SWAN wave model and the GETM hydrodynamic model. The simulation duration is one month i.e. from15 May to 15 June 2007. The wave characteristics are compared with the measured data in three measurement stations. The results show that the wave characteristics are reasonably simulated during the Gonu storm event so that the significant wave height is reached up to six meters and the corresponding height was four meters, respectively, outside and inside the Chahbahar bay area. The results show that the storm surge has reached up to 50centimeters in the Chahbahar coastlines which are corresponding to the 6th day of the Gonu storm. http://marine-eng.ir/article-1-249-en.pdf 2013-12-09 37 50 SWAN GETM Storm Waves Storm Surge Chahbahar Bay Leila Mashhadi lily_mashhadi@yahoo.com 1 Tehran University AUTHOR Nasser Hadjizadeh Zaker nhzaker@ut.ac.ir 2 Tehran University AUTHOR Mohsen Soltanpour soltanpour@kntu.ac.ir 3 AUTHOR Saeed Moghimi moghimi@coas.oregonstate.edu 4 Oregon State University AUTHOR
OTHERS_CITABLE تحلیل میدان توزیع دما در مجاورت خروجی و ورودی نیروگاه حرارتی ساحلی (نیروگاه پره‌سر) جانمایی صحیح آبگیر نیروگاه جهت عدم آبگیری از آب گرم تخلیه شده و در نتیجه افزایش راندمان از مهمترین مسائل در طراحی است. در این تحقیق مطالعات پخش گرما در نیروگاه پره سر با استفاده از شبیه سازی عددی انجام شده است. نرم افزار NASIRکه تاکنون ماجولهای متنوع آن برای تحلیل کامپیوتری مسائل علمی و صنعتی مختلفی مثل جریانات دریائی و ساحلی و یا جریان ناشی از ورودی رودها، تبخیر، چرخش زمین و باد بکار برده شده‌اند، میتواند برای تحلیل دمای آب در اثر شرایط مختلف زمانی و مکانی استفاده شود. این مدل برای یک نیروگاه نمونه با اعمال شرایط مرزی ورود جریان مناسب و جریان جت خروجی برای پیش بینی میدان دما در محیط آبی مجاور نیروگاه ارزیابی می‌شود. در این تحقیق آلودگی گرمایی ناشی از نیروگاه حرارتی پره سر با مدل فوق مورد بررسی قرار گرفته است و محدوده‌ای که تحت تأثیر آلودگی گرمایی قرار می‌گیرد با قوانین و استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست مقایسه می‌شود. http://marine-eng.ir/article-1-223-fa.pdf 2013-12-09 51 63 Analytical Evaluation of the Thermal Diffusion near the Intake/Outlet of a Coastal Thermal Power Plant (PARESAR Power Plant) In this study, NASIR program is implemented to numerically simulate the temperature field near the intake/outlet of Paresar thermal power plant and assess the environmental provisions. According to low depth of coastal regions, two-dimensional depth-average governing equations and convection and temperature diffusion relationships are considered and solved by a finite volume method in NASIR program. Coastal boundary condition, currents and out-let discharges of the power plant are considered in the modeling and the performance of the numerical method is estimated in the coastal region near the thermal power plant to assess the excess water temperature. According to the current environmental provisions, the efficiency of the intake/outlet system is evaluated. http://marine-eng.ir/article-1-223-en.pdf 2013-12-09 51 63 NASIR Coastal power plant Finite volume Diffusion equations Seyedeh Safoura Seddigh Marvasti Safooraseddigh@yahoo.com 1 Marine Science Faculty. Science and Research Branch, Islamic Azad University AUTHOR Saeed Reza Sabbagh-Yazdi SYazdi@computermail.net 2 Civil Engineering Department, KNToosi University of Technology AUTHOR Amir Hosein Javid Ahjavid @gmail.com 3 Marine Science Faculty. Science and Research Branch, Islamic Azad University AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تاثیر هیدروالاستیسیته در مدل سازی عددی کوبش در تحقیق حاضر پدیده کوبش جهت بررسی تاثیر هیدروالاستیسیته در حین برخورد به صورت عددی شبیه‌سازی شده است. کوبش با دو دیدگاه سازه صلب و الاستیک (اثر هیدروالاستیسیته) مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به سرعت بالای برخورد شناور با سطح آب در هنگام وقوع پدیده کوبش، اثرات اینرسی و سینماتیکی ورق حین برخورد کاملا مشهود است. با بررسی نتایج ملاحظه شد که در تحلیل کوبش منظور کردن اثر هیدروالاستیسیته به خصوص در سرعت‌های بالا موجب کاهش تغییرشکل‌ها و تنش‌های محاسبه شده در سازه در مقایسه با تحلیل شبه استاتیکی می‌شود. تاثیر هیدروالاستیسیته در مدل سازی کوبش با بررسی شرایط مختلف از جمله مشخصات ورق، زاویه گوه با سطح آب، شرایط مرزی و سرعت برخورد مورد بررسی قرار گرفت. مقایسه نتایج برای ورق فولادی و آلمینیومی نشان داد که چگالی ورق و جرم افزوده در تحلیل هیدروالاستیک تاثیر به سزایی دارند. در نهایت تاثیر هیدروالاستیسیته در طراحی یک شناور تندرو نمونه مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد اعمال هیدروالاستیسیته در طراحی مستقیم، موجب کاهش ضخامت ورق کف می شود. http://marine-eng.ir/article-1-253-fa.pdf 2013-12-09 65 75 The effect of hydroelasticity in numerical modeling of slamming In the present study the slamming problem is simulated by numerical methods for investigating the hydroelastic effect during the slamming process. Slamming with two viewpoints of rigid and elastic structures (hydroelastic effect) had been modeled. Due to high impact speed of slamming, inertial and kinematic effects are quite evident in hydroelastic model. The results showed that considering hydroelastic effect especially in high impact speeds reduces the structural deformations and stresses in comparison with statically analysis. The effect of hydroelasticity is studied as a function of different parameters such as boundary condition, plate properties, wedge dead rise angle and impact velocity. Comparison of results for aluminum and steel plate showed that plate density and added mass has a determinant role in hydroelasticity. Finally hydroelasticity effect investigated for one high speed craft and observed that in direct design hydroelasticity effect reduces the plate thickness. http://marine-eng.ir/article-1-253-en.pdf 2013-12-09 65 75 Slamming Hydroelasticity Structural optimization Fluid solid interaction Ship structure Mohammad saeid seif seif@sharif.edu 1 Center of Excellence in Hydrodynamic and Dynamic of Marine Vehicles AUTHOR Sirus zamani rad zamanirad1@yahoo.com 2 Center of Excellence in Hydrodynamic and Dynamic of Marine Vehicles AUTHOR
OTHERS_CITABLE تخمین مقدار انتقال رسوب در امتداد ساحل با استفاده از فرمول‌های نیمه تجربی و شبکه عصبی مصنوعی در سواحل نور مقایسه‌ای بین فرمول‌های نیمه-تجربی سرک (C.E.R.C)، والتون و برنو (W.B)، فن در میر (V)، کامفوس (Kamphuis) و روش شبکه عصبی مصنوعی (ANN) با مقادیر اندازه‌گیری شده در بازه زمانی مهر تا آخر آذرماه سال 1390 با استفاده از تله‌گیر عمودی رسوب انجام شده است. در مدل مبتنی بر روش شبکه عصبی، شش متغیر اصلی موثر در نرخ انتقال رسوب در امتداد ساحل در نظرگرفته شد. نتایج نشان داد که در میان فرمول‌های نیمه تجربی بررسی شده، فرمول کامفوس تقریباً نتایج نزدیک‌تری به واقعیت را ارائه نموده است و مقدار 7% اختلاف نتایج حاصل از آن با مقادیر مشاهداتی ممکن است مربوط به خطا در اندازه‌گیری پارامترهای مدل باشد. در مقایسه، نتایج حاصل از مدل مبتنی بر روش شبکه عصبی مصنوعی با داده های میدانی به میزان حدود 6% خطا اختلاف داشته و لذا، به دلیل دقت بالاتر در برآورد نرخ انتقال رسوب جهت استفاده در تحقیقات مشابه توصیه می گردد. http://marine-eng.ir/article-1-219-fa.pdf 2013-12-09 77 86 Prediction of Alongshore Sediment Transport Rate Using Semi-Empirical Formulas and an Artificial Neural Networks (ANNs) model in Noor Coastal zone Comparisons made between the measured data carried out from September to December 2012 using a streamer trap and the results of some semi-empirical formulas including C.E.R.C, Walton and Bruno (W.B), van der Meer (V), Kamphuis (K), and an Artificial Neural Network (ANN) model. Six dominant variables are considered in the ANN model to estimate long-shore sediment transport rate. Results reveal that among the semi-empirical formulas, Kamphuis formula has provided more reliable results than others and its %7 errors related to the observed data is partially resulted from the errors in input parameters. In contrast, the ANN model provides more accurate results with %6 error related to measured data and thus it is recommended to be applied in long-shore sediment transport rate estimation in similar research contexts. http://marine-eng.ir/article-1-219-en.pdf 2013-12-09 77 86 Sediment Transport semi empirical Formula Caspian Sea Tayeb Sadeghifar tsadeghifar@yahoo.com 1 Faculty of Marine Sciences, Tarbiat Modares University, Noor AUTHOR Seyed Ali Azarmsa azarmsaa@modares.ac.ir 2 Faculty of Marine Sciences, Tarbiat Modares University, Noor AUTHOR Mehdi Vafakhah vafakhah@modares.ac.ir 3 Faculty of Marine Sciences, Tarbiat Modares University, Noor AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی عوامل انسانی در شناورهای تندرو استفاده عملیاتی شناورهای تندرو ممکن است موجب ایجاد صدمات فیزیکی به خدمه شده و در نتیجه کاهش عملکرد را به همراه خواهد داشت. هدف از تحقیق جاری، تحلیل عوامل انسانی1 در شناورهای تندرو می باشد. در این پژوهش، ابتدا با انجام یک تحقیق میدانی (با مشارکت 57 کاربر)، مشکلات ارگونومیک2 خدمه شناورها در یک سازمان دریایی شناسایی شد. روایی و پایایی تحقیق میدانی نیز اثبات شده است. سپس با انجام تحقیق دوم، اندازه های بدن خدمه (در یک نمونه30 تایی) بدست آمد. همچنین ابعاد داخلی (صندلی و کابین) دو شناور رایج سازمان اندازه گیری شد. با مقایسه نتایج دو تحقیق و اندازه های داخلی شناورهای رایج، فاصله بین وضعیت فعلی و مطلوب شناورها از جنبه عوامل انسانی تحلیل گردید. مطابق یافته های تحقیق، درصد بسیاری از خدمه، به درد در ناحیه زانو، پشت و گردن دچار می باشند که به دلیل فقدان یک صندلی و کابین ارگونومیک است. از آن جا که تحقیق جاری در ایران جدید است، نتایج آن می تواند در طراحی، ساخت، خرید و نیز بهبود ابعاد داخلی شناورها (در ناحیه صندلی و کابین) استفاده شود. http://marine-eng.ir/article-1-221-fa.pdf 2013-12-09 87 94 A Survey of Human Factors in High Speed Crafts Operational use of high speed crafts (HSC)s may lead to physical harmful effects on crew and as a result, performance reduction will be anticipated. The purpose of current research is a human factors analysis in the HSCs. In this paper, First we recognized the crew ergonomic difficult in an Iranian sea organization by a field survey (whit collaborate of 57 crew). Validity and reliability of research are approved. Thus, we measured crew anthropometric dimensions (for 30 samples). Also, we measured the internal dimensions of two current HSCs belong to organization. By compare of two researches and internal dimensions of current HSCs, we analyzed the gap between current and suitable situations of HSCs as human factors aspects. According to results, the high percent of crew involved in ache in the knee, back and neck that is due to lake of an ergonomic seat and cabin. As current research is new in Iran, the result it can be used in designing and manufacturing or purchasing and so improvement of internal dimensions of HSCs (in the seat and cabin workstation). http://marine-eng.ir/article-1-221-en.pdf 2013-12-09 87 94 Human Factors High Speed Crafts Crew Performance Hossein-ali Hassan-Pour hahassan0@yahoo.com 1 Imam Hossein University AUTHOR Mohammad Karimi-Esfehani m.karimi.esfahani@gmail.com 2 Imam Hossein University AUTHOR Mahdi Timoori mahditeymoori@gmail.com 3 Imam Hossein University AUTHOR
OTHERS_CITABLE تحلیل فرآیندهای رسوبی بنادر لنگه و کنگ مبتنی بر تفسیر مدل‌های مفهومی و عددی در این مقاله به بررسی فرآیند رسوبی و تغییرات خط ساحلی منطقه بنادر لنگه و کنگ پرداخته شده است. بدین منظور مطالعات جامعی بر پارامترهای اثرگذار در فرآیندهای رسوبی صورت گرفته است. ابتدا مدل مفهومی ارائه شده و بر اساس آن مدل‌های تجربی و عددی، واسنجی و صحت سنجی گردیده‌اند. در این مطالعه بر اساس تاریخچه انباشت رسوب و تغییرات خط ساحل ضریب ظرفیت رسوبی معرفی می‌گردد که رابطه‌ای منطقی بین پتانسیل و میزان رسوبات فعال برقرار می‌کند. این ضریب برای سواحل موج شکن‌های شرقی در محدوده کنگ حدود 3/0 و در محدوده لنگه 13/0 بدست آمده است. هدف از این مقاله ضمن معرفی فرآیندهای رسوبی منطقه مورد مطالعه، ارائه روند مطالعات جامع رسوب با تکیه بر کلیۀ شواهد و اطلاعات موجود و استفاده از همپوشانی و تنوع اطلاعاتی در بکارگیری صحیح از نتایج مدل‌های تجربی و عددی می باشد که منجر به معرفی ضریب ظرفیت رسوبی منطقه می‌گردد. http://marine-eng.ir/article-1-244-fa.pdf 2013-12-09 95 103 انتقال رسوب، تغییرات خط ساحل، بندر لنگه، بندر کنگ، مدل مفهومی، مدل عددی، ضریب ظرفیت رسوبی. Conceptual and Numerical Modeling of Coastal Sediment Processes at Kong and Lengeh Ports at Northern Persian Gulf Coastline In this article, sediment processes and shoreline changes at Lengeh and Kong ports coastline are investigated. Comprehensive studies on effective parameters on sediment processes have been performed and coastal sediment transport rate in the area is estimated. For this purpose a conceptual model has been envisaged and the empirical and numerical models, calibrated and validated based on the conceptual model. Relation between potential of sediment transport and activated sediment is obtained by introducing “sediment capacity coefficient” based on historical sedimentation and shoreline changes. The coefficient is estimated 0.3 and 0.13 at the eastern coasts of Kong and Lengeh port, respectively. Among the aim of the article is introducing a sound procedure for a comprehensive sediment studies based on all evidences and information to utilize results of empirical and numerical models in an integrated approach which lead to identifying sediment capacity coefficient. http://marine-eng.ir/article-1-244-en.pdf 2013-12-09 95 103 Sediment Transport Shoreline Changes Lengeh Port Kong Port Conceptual Model Numerical Model sediment capacity coefficient Persian Gulf. Reza Parsa rparsa@aut.ac.ir 1 AmirKabir University AUTHOR Ahmad Shanehsazzadeh a.shanehsazzadeh@eng.ui.ac.ir 2 University of Isfahan AUTHOR Hosein Ardalan hardalans@gmail.com 3 Department of Civil Engineering, K.N.Toosi University of Technology AUTHOR