مهندسی دریا
Marine Engineering
Engineering & Technology
http://marine-eng.ir
1
admin
1735-7608
2645-8136
10.61186/marineeng
fa
jalali
1400
2
1
gregorian
2021
5
1
17
33
online
1
fulltext
fa
مطالعه تجربی فشار ناشی از پدیده کوبش در سینه یک شناور سطحی
Experimental Analysis of slam-induced pressure on the bow-segment of surface ship
سازه کشتی
Ship Structure
مقاله پژوهشي
Research Paper
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL">امروزه تعیین دقیق بارگذاری ناشی از پدیده کوبش در شناورها مورد توجه محققان قرار دارد. به منظور مطالعه تجربی پدیده کوبش، آزمایش سقوط مدل قسمت سینه شناور در آب آرام صورت پذیرفته است. وجود تاثیر انحنای طولی در قسمت سینه بدنه شناور این کار آزمایشگاهی را نسبت به اکثر کارهای گذشتگان متمایز مینماید. همچنین از روش تحلیلی واگنر جهت مقایسه نتایج آزمایشگاهی استفاده شده است. نتایج تحلیلی مقدار فشار بیشینه حاصل از کوبش را بزرگتر از مقادیر آزمایشگاهی پیشبینی مینمایند و این اختلاف نتایج در برخی از نقاط به 25 درصد نیز میرسد. علت اصلی اختلاف ایجاد شده در نتایج تجربی و تحلیلی را میتوان در تفاوت فیزیک مسئله دانست. به طور معمول در استخراج روابط تحلیلی انحنای طولی بدنه شناور لحاظ نمیگردد که این انحنا موجب تغییر در رژیم جریان سیال شده و جدایی سیال از بدنه و کاویتاسیون ایجاد مینماید که در ناحیه سینه موجب کاهش در فشار اعمالی به بدنه میشود. بنابراین روشهای تحلیلی مبتنی بر فرضیات دو بعدی و یا تحلیلهای سه بعدی که از انحنای طولی بدنه شناور صرفنظر مینمایند همواره فشار ناشی از کوبش را به صورت سختگیرانهتر پیشبینی مینمایند. </span></div>
<div style="text-align: justify;">Today, determination of slam-induced pressure is one of the interested issue of the researchers. Water entry of bow section of a ship is experimentally examined, in order to investigation of slamming pressure. This experimental study is distinguished because of the effect of longitudinal curvature in the ship shape body. A generalized Wagner theory is used to compare of experimental results. The predicted slamming pressure of experimental results is approximately 25 percent lower than Wagner theory because of differences in the assumption of theories. Longitudinal curvature of ships is ignored in the analytical method which is change of flow regime and produce of flow separation and air cavity. Thus, analytical method based on ignoring of longitudinal curvature cannot precinct predication of slamming pressure and a water entry test or 3D numerical method must be performed.</div>
کوبش, آزمایش, سقوط در آب آرام, سینه شناور
Slamming, Experiment, Water Entry, Bow-segment
77
83
http://marine-eng.ir/browse.php?a_code=A-10-194-1&slc_lang=fa&sid=1
Mojtaba
Shokri
مجتبی
شکری
Moj121259@yahoo.com
10031947532846004640
10031947532846004640
No
Department of marine faculty, Imam Khomeini Maritime University
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)
Mohammad Reza
Khedmati
محمدرضا
خدمتی
khedmati@aut.ac.ir
10031947532846004641
10031947532846004641
No
Department of Marine Technology, Amirkabir University of Technology
دانشکده تکنولوژی دریا - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
Karim
Akbari Vakilabadi
کریم
اکبری وکیل آبادی
Akbari.karim@Gmail.com
10031947532846004642
10031947532846004642
Yes
Department of marine faculty, Imam Khomeini Maritime University
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)
Mohammad
Rezai Sangtabi
محمد
رضایی سنگتابی
rezai_sangtabi@aut.ac.ir
10031947532846004643
10031947532846004643
No
Department of Marine Technology, Amirkabir University of Technology
دانشکده تکنولوژی دریا - دانشگاه صنعتی امیرکبیر