مهندسی دریا
Marine Engineering
Engineering & Technology
http://marine-eng.ir
1
admin
1735-7608
2645-8136
10.61186/marineeng
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
15
29
online
1
fulltext
fa
بررسی اثر سطح آزاد بر عملکرد هیدرودینامیکی پروانه
Investigating the Effect of Free Surface on Hydrodynamic Performance of Propeller
هیدرودینامیک کشتی
Ship Hydrodynamic
يادداشت فنی
Technical Note
<span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">شبیه سازی جریان اطراف پروانه یک مسئله پیچیده سیالاتی می­باشد خصوصا وقتی پروانه در نزدیک سطح آزاد باشد. در این تحقیق، اثر عمق­های مختلف، بر رو ی ضریب عملکرد و راندمان یک پروانه سری بی </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:sakkal majalla;"><span style="font-size:11.0pt;">–</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> وگنینگن در نزدیک سطح بصورت عددی بررسی شده است. بدین منظور از نرم افزار تجاری انسیس </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:sakkal majalla;"><span style="font-size:11.0pt;">–</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> فلوئنت برای حل میدان جریان سیال لزج، تراکم ناپذیر و دوفازی استفاده شده است. چرخش پروانه برای جریان دایمی بوسیله مدل دستگاه مرجع چرخان و برای جریان گذرا توسط شبکه لغزان مدلسازی شده است. برای مدلسازی جریان مغشوش و شبیه سازی حرکت سطح آزاد به ترتیب از مدل </span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">k-</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">ω</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">sst </span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">و روش حجم سیال استفاده شده است. برای اعتبارسنجی نتایج حل عددی با توجه به عدم دسترسی به نتایج تجربی پروانه در نزدیک سطح حل عددی در شرایط آب آزاد انجام شده و ضریبهای عملکردی پروانه محاسبه شده اند. نتایج حاصل از حل عددی نشان میدهد ضریب عملکرد پروانه در عمقهای مختلف با افزایش نسبتهای پیش روی کاهش مییابد. </span></span></span>
Simulation of the flow around propeller is a complex fluid flow problem, especially when the propeller is close to free surface. In this study, the effect of different depths on the performance and efficiency of a B-Wageningen series close to surface of water have been numerically investigated. For this purpose the ANSYS-FLUENT commercial software has been used to solve the viscous, incompressible and two phase flow field. The rotation of the propeller has been implemented using the rotating reference frame model for steady flow and the sliding mesh for unsteady flow. For turbulent flow modeling and free surface simulation, the k-<span dir="RTL">ω</span> SST model and the volume of fluid method have been used, respectively. For validation of numerical results due to lack of access to experimental results of propeller close to surface, numerical solution in open water condition has been performed and performance coefficients have been calculated. The results of the numerical solution show that the propeller coefficient decreases at different depths with increasing forward ratios.
بررسی عددی, پروانه, عملکرد پروانه, روش حجم سیال
Numerical investigation, Propeller, Propeller Performance, Volume of Fluid Method
181
187
http://marine-eng.ir/browse.php?a_code=A-10-1004-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Hasan
Zare
محمد حسن
زارع
mhz_zare@iauyazd.ac.ir
10031947532846003973
10031947532846003973
Yes
Department of Mechanical Engineering, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
مربی، گروه مهندسی مکانیک، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
Seyed Amir Abbas
Oloomi
سید امیر عباس
علومی
amiroloomi@iauyazd.ac.ir
10031947532846003974
10031947532846003974
No
Department of Mechanical Engineering, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
استادیار/ عضو هیات علمی، گروه مهندسی مکانیک، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
Amirhossein
Negahi
امیر حسین
نگهی
amir_ne69@yahoo.com
10031947532846003975
10031947532846003975
No
3Department of Mechanical Engineering, Yazd University, Yazd, Iran
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران
Seyed Ali Agha
Mirjalily
سید علی آقا
میرجلیلی
saa_mirjalily@iauyazd.ac.ir
10031947532846003976
10031947532846003976
No
Department of Mechanical Engineering, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
استادیار/ عضو هیات علمی، گروه مهندسی مکانیک، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران