مهندسی دریا
Marine Engineering
Engineering & Technology
http://marine-eng.ir
1
admin
1735-7608
2645-8136
10.61186/marineeng
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
14
27
online
1
fulltext
fa
بررسی اثر هیدروالاستیک در تغییر خمشی شاهتیر بدنه در پدیده کوبش سینه شناور به سطح آب
Hydroelastic Effects on Hull Girder Deformation in Bow Flare Water Impact
هیدرودینامیک کشتی
Ship Hydrodynamic
مقاله پژوهشي
Research Paper
کوبش سینه که موجب اثرات منطقه ای و کلی بر شناور می گردد نقش مهمی در طراحی سازه ای شناور دارد. در این مقاله اثرات کلی کوبش سینه شناور بر سطح آب که ویپینگ<sup>2</sup> نامیده می شود با در نظر گرفتن هیدروالاستیسیته بررسی خواهد شد. بدین منظور با در نظر گرفتن سیال ایده آل، غیر ویسکوز و تراکم ناپذیر نیروهای ناشی از پدیده کوبش تعیین می شوند. پس از انتخاب مدل تیر مناسب، معادله ارتعاشی تیر کشتی به منظور توصیف تأثیرات عمومی هیدروالاستیک استخراج می گردد. از آنجاییکه در استخراج معادله ارتعاشی تیر، هیدروالاستیسیته مورد توجه قرار گرفته است حل معادله ارتعاشی تیر به تحلیل هیدروالاستیکی پدیده کوبش می انجامد. برای حل معادله ارتعاشی از دینامیک سیالات محاسباتی و روش تفاضل محدود استفاده می شود. برای معتبرسازی نتایج حاصل از روش تفاضل محدود شاهتیر کشتی بصورت تیر یک بعدی بر بستر الاستیک در نرم افزار <span dir="LTR">ANSYS</span> مدل می گردد و با اعمال نیروی کوبش در انتهای تیر تغییر شکل خمشی استخراج می شود.<br>
Slamming loads are important in the structural design of high speed vessels. Slamming can cause global and local effects on the ship structure. Here global effect of slamming (bow flare water impact) means whipping considering hydroelasticity investigated. Considering ideal, non-viscous and non-compressible fluid, bow flare impact loads is developed after determination Bow flare impact forces, with considering of proper beam model and exerting condition due to hydroelasticity, new form of beam deflection model is derived. In deriving of the beam<br>
deflection equation, hydroelasticity is considered, thus solving beam equation leads to hydroelastic analysis of bow flare slamming. Finite difference method is used for solving this equation. In order to validate the computation of results, the third party software ANSYS is used. The ship hull girder is represented by a uniform one-dimensional beam that is supported by a uniform elastic foundation. Time depending load is applied as a pressure on end beam and deflection is calculated.<br>
<br>
هیدروالاستیک - نیروی کوبش سینه - شاهتیر بدنه - روش تفاضل محدود - آنالیز گذرا
Hydroelastic - Bow Flare Slamming Force –Hull Girder Beam– Finite Difference Method - Transient Analysis
1
9
http://marine-eng.ir/browse.php?a_code=A-10-958-1&slc_lang=fa&sid=1
Mostafa
Yousefnia
مصطفی
یوسف نیا
m.yousefnia@aut.ac.ir
10031947532846003739
10031947532846003739
Yes
Department of Marine Technology, Amirkabir University of Technology
دانشکده مهندسی دریا - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
MohammadReza
Heirani Nobari
محمدرضا
حیرانی نوبری
mrnobari@aut.ac.ir
10031947532846003740
10031947532846003740
No
Department of Mechanical Engineering, Amirkabir University of Technology
دانشگاه صنعتی امیرکبیر- دانشکده مهندسی مکانیک
Parviz
Ghadimi
پرویز
قدیمی
pghadimi@aut.ac.ir
10031947532846003741
10031947532846003741
No
Department of Marine Technology, Amirkabir University of Technology
دانشگاه صنعتی امیرکبیر- دانشکده مهندسی دریا
Hassan
Ghassemi
حسن
قاسمی
gasemi@aut.ac.ir
10031947532846003742
10031947532846003742
No
Department of Marine Technology, Amirkabir University of Technology
دانشگاه صنعتی امیرکبیر- دانشکده مهندسی دریا