مهندسی دریا
Marine Engineering
Engineering & Technology
http://marine-eng.ir
1
admin
1735-7608
2645-8136
10.61186/marineeng
fa
jalali
1383
12
1
gregorian
2005
3
1
1
2
online
1
fulltext
en
محاسبه عددی امواج ناشی از حرکت شناور
Numerical Calculations of Ship Induced Waves
هیدرودینامیک کشتی
Ship Hydrodynamic
مقاله پژوهشي
Research Paper
<div dir="RTL">
<p dir="RTL">امواج سطح آزاد ناشی از حرکت شناور به عنوان یکی از مولفههای اصلی نیروی درگ شناور شناخته میشوند. این مولفه از نیروی درگ را مقاومت موجسازی شناور نامند. روش المان مرزی یکی از روشهای عددی است که بصورت پتانسیل جریان را بررسی میکند. از جمله کاربردهای این روش می توان به محاسبه مقاومت شناورها اشاره کرد که در این حالت با حل جریان غیر لزج، ضریب مقاومت موجسازی شناور و الگوی موج ایجاد شده نتیجه میشود.</p>
<p dir="RTL">در مواردی که شرط سطح آزاد بصورت خطی فرض شود، میتوان از مدل ساده شده روش المان مرزی که تابع گرین نام دارد استفاده کرد. با استفاده از تابع گرین تنها سطح خیس شده شناور شبکهبندی میشود.</p>
<p dir="RTL">هدف از این مقاله توسعه کدی به منظور محاسبه مقاومت موجسازی شناور میباشد که به علت خطی فرض شدن شرط سطح آزاد، از تابع گرین استفاده شده است. به منظور بررسی صحت کد نوشته شده، نتایج بدست آمده با نتایج شناور <span dir="LTR">Wigley</span> مورد مقایسه قرار گرفته است. بعلاوه با تغییر عدد فرود، مواردی همچون الگوی موج، ضریب مقاومت موجسازی، توزیع فشار و سرعت بر روی بدنه و سطح آزاد مورد بررسی قرار گرفتهاند. همچنین نتایج بدست آمده با نتایج روشهای غیر خطی و روشهای تئوری مقایسه شده است. نتایج ارائه شده میتوانند در طراحی فرم بدنه شناور موثر واقع شوند.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"></p>
</div>
<p></p>
<p>Nowadays, various numerical methods are developed to extend computational fluid dynamics in engineering applications. One of the most useful methods in free surface modeling is Boundary Element Method (BEM). BEM is used to model inviscid fluid flow such as flow around ships. BEM solutions employ surface mesh at all of the boundaries. In order to model the linear free surface, BEM can be modified to a simple form called Green Function Method (GFM). In this paper a developed code is applied GFM to several problems including flows around ships and the results are presented. To verify the accuracy and application of the code, it is applied to flows around an analytically body which is Wigley hull and results are in good agreement with available data. The wave-making properties are also investigated. Variations of the wave pattern versus the speed are studied, and a quantitative investigation of the forces is performed. In addition, the effects of linear solution are studied. Presented results and computer code can be used to optimize the hull forms for decreasing wave making resistance.</p>
سطح آزاد, مقاومت موجسازی شناور, روش المان مرزی(BEM), روش تابع گرین(GFM)
Free Surface, Wave Making resistance, Boundary Element Method, Green Function Method
71
81
http://marine-eng.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=en&sid=1
S.H.
Sadathosseini
سید حمید
سادات حسینی
10031947532846002560
10031947532846002560
No
Sharif University of Technology
دانشگاه صنعتی شریف
S.M.
Mousaviraad
سیدمیثم
موسوی راد
10031947532846002561
10031947532846002561
No
Sharif University of Technology
دانشگاه صنعتی شریف
M.S.
Seif
محمد سعید
سیف
10031947532846002562
10031947532846002562
Yes
Sharif University of Technology
دانشگاه صنعتی شریف