%0 Journal Article %A Shamshiri, Mohammad %A alavi jam, seyed mojtaba %A Moonesun, Mohammad %A Amooshahi, Yahya %A Adjami, Mehdi %A Ardeshiri, Sajjad %T Hydrodynamic Improvement of underwater glider by Computational Fluid Dynamics method %J Journal Of Marine Engineering %V 19 %N 38 %U http://marine-eng.ir/article-1-1032-fa.html %R 10.61186/marineeng.19.38.106 %D 2023 %K Underwater Glider, Hydrofoil, CFD, Resistance, Lift, %X گلایدرها متحرک‌های دریایی جدیدی با کاربردهای تحقیقاتی و نظامی هستند که با غوص و صعود متوالی حرکت می‌کنند لذا بدنه و بال‌های مناسب برای دست‌یابی به بیشترین سرعت پیشروی مهم هستند. متغیرهای مربوط به طراحی هیدرودینامیکی شامل فرم بدنه اصلی، بال (مقطع، ابعاد، شکل، موقعیت طولی و عمودی آن‌ها) و هیدرواستاتیک (زاویه تریم استاتیکی، میزان نیروی افزوده) هستند. گلایدر دریایی اسپری به عنوان طرح اولیه انتخاب می‌شود و با تغییر دادن اجزاء، اثر هرکدام در عملکرد آن با شبیه‌سازی عددی بررسی و حالت‌های مناسب تعیین می‌شود. شبیه‌سازی عددی به روش دینامیک سیالات محاسباتی در نرم‌افزار استار سی‌سی‌ام‌پلاس انجام می‌شود و مطابق اعتبارسنجی، خطای آن کمتر از 10% است. بدنه گلایدر اسپری، کمترین مقاومت را دارد. برای بال، مقاطع متقارن عملکرد بهتری دارند و مقطع NACA 0012 انتخاب می‌شود. به لحاظ هیدرودینامیکی بال‌ها با ابعاد کوچکتر رفتار هیدرودینامیکی بهتری نشان داده و با عقب بردن بال، مقدار سرعت پیشروی افزایش می‌یابد. افزایش زاویه تریم استاتیکی و افزایش مقدار نیروی افزوده اثر مثبت بر سرعت پیشروی دارند. %> http://marine-eng.ir/article-1-1032-fa.pdf %P 106-124 %& 106 %! %9 Research Paper %L A-10-450-12 %+ PhD Faculty of Civil Engineering of Shahrood University of Technology %G eng %@ 1735-7608 %[ 2023