%0 Journal Article %A Fasihi Karami, Hoda %A Sadaghi, Seyedeh Masoomeh %T Estimating the squat of different vessel types in the design of Iranian ports waterways using empirical relations %J Journal Of Marine Engineering %V 16 %N 32 %U http://marine-eng.ir/article-1-833-fa.html %R 10.29252/marineeng.16.32.59 %D 2020 %K Squat, empirical relations, Iranian ports, %X پدیده اسکوات، جابجایی شناور به سمت پایین، شامل حرکت انتقالی و چرخشی بدنه، بر اثر عبور جریان آب، از اطراف آن است. امروزه، با افزایش چشمگیر اندازه و سرعت شناورها طی سال‌های اخیر، اهمیت تعیین دقیق و منطقی پارامتر اسکوات در طراحی آبراهه‌­ها افزایش یافته است زیرا هزینه‌­های اقتصادی طراحی و ایجاد یک آبراهه و یا تردد ایمن شناورها در آبراهه­‌های موجود، از جمله مسایل مهمی هستند که پارامتر اسکوات در آنها نقش مهمی را بازی می­کند. برای تعیین میزان اسکوات می­توان از روش‌های مختلفی مانند استفاده از روابط تجربی، اندازه­‌گیری میدانی و مدل­سازی­های عددی استفاده کرد. استفاده از روش مناسب در طراحی آبراهه‌ها با توجه به شرایط و محدودیت‌های محیطی و عملیاتی حائز اهمیت است. لذا در این پژوهش، پس از بررسی همه‌جانبه دستورالعمل‌­ها و آیین­نامه­‌های معتبر جهانی، روابط محاسباتی ارائه شده در آیین­‌نامه پیانک برای برآورد اسکوات شناورهای ورودی در افق 1404 به بنادر اصلی کشور (شهید رجایی، بوشهر، چابهار و امیرآباد) که دارای کانال محدود می­‌باشند، مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی انجام شده، تاثیر نوع و سرعت شناورهایی که در بنادر اصلی کشور تردد می‌کنند با توجه به مشخصات آبراهه‌های ورودی این بنادر مورد تحلیل قرار گرفته و پیشنهاداتی برای استفاده از این روابط در بنادر کشور ارائه شده است. %> http://marine-eng.ir/article-1-833-fa.pdf %P 59-71 %& 59 %! %9 Research Paper %L A-10-1323-1 %+ Road, Housing & Urban Development Research Center %G eng %@ 1735-7608 %[ 2020