TY - JOUR T1 - Risk-based and dynamic simulation of the marine operational field with the purpose of safe path planning for vessels TT - شبیه سازی ریسک پایه و پویای صحنه عملیات دریایی با هدف مسیریابی ایمن شناورهای سطحی JF - Marine-Engineering JO - Marine-Engineering VL - 16 IS - 31 UR - http://marine-eng.ir/article-1-802-fa.html Y1 - 2020 SP - 109 EP - 121 KW - Path planning KW - Safety KW - Risk KW - Guidance and control KW - Optimal N2 - معمولا تضمین ایمنی و امنیت برای شناورها از هر مسئله دیگری مانند سرعت، مصرف انرژی و هزینه مهم‌تر است. در این مقاله نقشه‌ای جدید با عنوان "نقشه ریسک-پایه صحنه عملیات" پیشنهاد شده است که می‌تواند برای نمایش برآیند ریسک همه تهدیدات در هر نقطه از میدان عملیات مورد استفاده قرار گیرد. این نقشه می‌تواند جهت تضمین ایمنی و تعیین مسیر ایمن بهینه شناورهای سطحی و هر سیستم دیگری که در یک فضای عملیاتی دوبعدی کار می‌کند به‌ کار رود. همچنین در این مقاله روش و معیاری جدید برای ارزیابی برآیند ریسک چند تهدید معرفی شده است. روش پیشنهادی برپایه ترکیب همه تهدیدات با یکدیگر و جایگزینی آنها با یک رویداد که "تهدید معادل" نامیده می‌شود، و سپس ارزیابی ریسک تهدید معادل به جای ریسک همه تهدیدات استوار است. مزیت معیار پیشنهادی ارزیابی همزمان برآیند ریسک چند تهدید بر معیارهای معرفی شده قبلی در این است که از آن می‌توان برای تضمین ایمنی و امنیت حرکت شناورها بهره برد. در انتها تمامی ایده‌های مطرح شده درمورد یک کشتی که همزمان در معرض چند تهدید قرار دارد پیاده‌سازی شده‌اند. M3 10.29252/marineeng.16.31.109 ER -