RT - Journal Article T1 - **EXPERIMENTAL INVESTIGATION OF EFFECTS OF COMPLIANT COATING FITTED ON ROTATING DISC ON THE TORQUE RESULTING OF SKIN FRICTION JF - Marine-Engineering YR - 2006 JO - Marine-Engineering VO - 2 IS - 1 UR - http://marine-eng.ir/article-1-21-fa.html SP - 57 EP - 69 K1 - Compliant Coating K1 - Rotating Disc K1 - Transition Delay K1 - Turbulent Flow K1 - Skin Friction AB - تأثیر کاربرد پوشش هم‌جهت مرکب در ضریب پسای دیسک دوّار با نصب پوشش به زیر دیسک در یک مخزن استوانه‌ای آب مطالعه و با ضریب پسای دیسک مرجع با هندسه کاملاً یکسان و صلب با روش‌های تئوری و تجربی مقایسه می شود. پوشش مرکّب از‌: (1) نصب پارچه مخملی روی دیسک فلزی، (2) ریختن ماده سیلیکونی روی مخمل (تشکیل شبکه) و (3) پوشاندن زیرلایه با یک لایه نازک پلیمری، شکل می‌گیرد. نتیجه آزمایش ها در حالت‌های معیّنی کاهش پسای بیست درصدی یا بیشتر را نسبت به دیسکهای مرجع نشان داده است. دو دلیل احتمالی تأثیر پوشش به صورت ذیل می‌باشد: 1- کاهش واقعی تبادل انرژی در لایه درهم با میرا کردن پخش شدید درهمی. 2- افزایش قابل توجه ناحیه آرام در مرکز دیسک (تاخیر گذر آرام به درهم). سختی لایه رویی بر عملکرد پوشش تأثیر قابل ملاحظه ای دارد. خواص مکانیکی شبکه سیلیکونی نیز تأثیر زیادی در تغییر ضریب پسای پوسته‌ای دیسک دارد. LA eng UL http://marine-eng.ir/article-1-21-fa.html M3 ER -