دوره 18، شماره 36 - ( 9-1401 )                   جلد 18 شماره 36 صفحات 68-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه خلیج فارس
چکیده:   (1116 مشاهده)
بهینه ­سازی حبابی سینه، یکی از راه­ های افزایش بهره­ وری در کشتی­­ ها شناخته می ­شود. به منظور بررسی اثرات تغییرات طول حبابی سینه بر روی نیروی مقاومت شناور KCS، طول حبابی سینه نسبت به حالت مرجع به مقدار  5 %، 15% و 25% افزایش و 5 % کاهش، داده شد و سپس در سه عدد فرود 22/0 ، 26/0  و 3/0 در نرم افزار STAR-CCM+ شبیه سازی صورت گرفت. جهت بررسی اعتبار نتایج در گام نخست، حل عددی به کمک نتایج تجربی، اعتبارسنجی شده است. نتایج حاصل از شبیه ­سازی بیانگر آن است که با کاهش طول حبابی ­سینه، مقاومت کل در سه عدد فرود یاد شده افزایش یافته است، اما افزایش طول حبابی سینه موجب کاهش مقاومت کل گردیده است. همچنین با افزایش عدد فرود نقش حبابی سینه در کاهش مقاومت کل، محسوس ­تر می ­باشد.
متن کامل [PDF 1182 kb]   (349 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1401/3/14 | پذیرش: 1401/7/23

فهرست منابع
1. Yu, L., Xin, Ch., Xunbin, Y., (2019), Hydrodynamic Design Study on Ship Bow and Stern Hull Form Synchronous Optimization Covering Whole Speeds Range, Mathematical Problems in Engineering Journal. Vol.1, p. 19. [DOI:10.1155/2019/2356369]
2. Center for Statistics of Iran Department of planning and supervision., (2011), Results of the survey of energy carriers' consumption in urban households in 2011 - 2012, https://www.amar.org.ir (In Persian).
3. The Review of Maritime Transport, (2020), The coronavirus disease 2019 pandemicرthe United Nations Conference on Trade and Development, VOL.1, P. 112.
4. Yu, L., Xin, C., An-kang, H., (2016),
5. A hydrodynamic optimization designs
6. methodology for a ship bulbous bow under multiple operating conditions, Engineering Applications
7. of Computational Fluid Mechanics Journal, VOL.10,
8. Yim, B., (1965), Analyses of Spherical Bulbs on a Ship Bow, Inc. Technical Report, p. 28 - 39.
9. https://en.wikipedia.org/wiki/Bulbous_bow.
10. Yang, C., Hung, F., (2014), A New Method for Ship Bulbous Bow Generation and Modification, International Ocean and Polar Engineering Conference Busan, p. 2-3.
11. Wigley, W.C.S., (1936), The Theory of the Bulbous Bow and its Practical Application, North East Coast Institution of Engineers and Shipbuilders, London.
12. Bray, P., (2004) Bulbous bows, http://www.dieselduck.info/library/01%20articles/bulbous_bows.htm, December.
13. Chakraboty, S., (2021), What's The Importance Of Bulbous Bow Of Ships https://www.marineinsight.com/naval-architecture/why-do-ships-have-bulbous-bow.
14. Song, C., Cui, W., (2020), Review of Underwater Ship Hull Cleaning Technologies, Journal of Marine Science and Application. Vol. 19, p. 415-429. [DOI:10.1007/s11804-020-00157-z]
15. Bertman, V., schneek luth, H., (1998) Ship design for efficency and economy, Elsevier, p.87-89.
16. Chen, P. F., Huang, C. H., Fang, M. C., & Chou, J. H., (2006), An Inverse Design Approach in Determining the Optimal Shape of Bulbous Bow with Experimental Verification, Journal of ship research, VOL. 50 [DOI:10.5957/jsr.2006.50.1.1]
17. Mayer, j., (2008), Ship Bulbous Bow, Mannheim, Germany. Vol.2, p.12.
18. Mahmood, S., Huang, D., (2012), Computational Fluid Dynamics Based Bulbous Bow Optimization Using a Genetic Algorithm, Journal of Marine Science and Application, VOL.11, p.286-294. [DOI:10.1007/s11804-012-1134-1]
19. Carlton, J.S., (2019), Marine Propellers and Propulsion (Fourth Edition), Elsevier. [DOI:10.1016/B978-0-08-100366-4.00012-2]
20. Li, Ch., Wang, Y., Jiha, ch., (2016), Study on the shape parameters of bulbous bow of tuna longline fishing vessel, International Conference on Energy and Environmental Protection, p. 250-255. [DOI:10.2991/iceep-16.2016.43]
21. Blanchard, L., Berrini. E., )2013), BULBOUS BOW SHAPE OPTIMIZATION, V International Conference on Computational Methods in Marine Engineering, p.3-4.
22. Hong, Z., Zong, A., (2017) Self-blending method for hull form modification and optimization, Journal Ocean Engineering, Vol.146, p.59-69. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2017.09.048]
23. Alizadeh, E., (2017), Investigation of fast craft hydrodynamic behavior with static trim changes ,5th national conference of fast craft, (in Persian).
24. Maasch, M., Shivachev, E., Day, A.,
25. Turan, O., (2018), A numerical trim methodology study for the Kriso Container Ship with bulbous bow form variation, 13th International Marine Design Conference.
26. Sener, B., Yildirim, M., (2017), Bulbous Bow Optimization Of KCS in Trems of Partiality Parametric Modeling, International Journal of Mechanical and Production Engineering, Vol.6,
27. Shamshiri, M., Moonesun, M., (2021) Investigation of the Bulbous Bow Effect on the Resistance of a Container Ship by CFD Method, Marine Engineering Journal, Vol. 33, p. 121-111.
28. Amiri, A., Shakeri, M., Ramiar, A., Jafaryadeh, M., (2000), Numerical study of Iran-Bushehr Ship motions and added resistance in regular head waves using STAR-CCM+, Marine Engineerin Journal, Vol 31, p. 41-52. [DOI:10.29252/marineeng.16.31.41]
29. http://www.simman2008.dk/KCS/kcs_geometry

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.