پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 33 - ( 3-1400 )                   جلد 17 شماره 33 صفحات 75-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yari E, Nateghi M R. Increasing heat transfer rate in heat exchanger of underwater vehicle motor by increasing fluid flow turbulence. Marine Engineering 2021; 17 (33) :65-75
URL: http://marine-eng.ir/article-1-820-fa.html
یاری احسان، ناطقی محمدرضا. افزایش میزان انتقال حرارت در مبدل حرارتی موتور شناور زیرسطحی بکمک افزایش میزان اغتشاش جریان سیال. مهندسی دریا. 1400; 17 (33) :65-75

URL: http://marine-eng.ir/article-1-820-fa.html


1- مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده:   (2360 مشاهده)
به علت محدودیت فضا و انرژی، افزایش میزان عملکرد موتور شناور زیرسطحی یکی از پارامترهای بسیار مهم در فرآیند طراحی می باشد. افزایش میزان عملکرد موتور شناور زیرسطحی رابطه مستقیمی با افزایش راندمان مبدل حرارتی خنک کننده آن دارد. در این مقاله هدف استفاده از تغییر شکل هندسی فین ها و افزایش سطح تماس بین مبدل و سیال عبوری به منظور افزایش آشفتگی جریان جهت افزایش راندمان مبدل حرارتی می باشد. برای اعتبار سنجی روش حل عددی از روابط تجربی موجود انتقال حرارت استفاده شده است. جهت شبیه‌سازی عددی از نرم افزار انسیس فلوئنت استفاده شده است. در این شبیه‌سازی از حل‌گر فشار مبنا برای حل عددی معادلات نویر استوکس همراه با مدل توربولانسی RNG k-ε استفاده گردیده و حل به صورت پایا با سیال هوا در نظر گرفته شده است. تأثیر سرعت جریان سیال بر روی فین‌های دایروی در سه سرعت مختلف بررسی شده و سپس در سرعت m/s 0428/3 تاثیر تغییرات هندسی دندانه ها  مورد ارزیابی قرار گرفته است. در حالت فین‌های دایروی، افزایش سرعت سیال باعث افزایش انتقال حرارت شده و در حالت فین‌های دندانه‌دار، افزایش ارتفاع دندانه‌ها باعث افزایش ناچیز انتقال حرارت و افت فشار می‌شود اما با افزایش تعداد دندانه‌ها عدد ناسلت و ضریب افت فشار به طور محسوس کاهش می‌یابند.
متن کامل [PDF 3260 kb]   (2138 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: موتور اصلي، ماشين‌آلات و سيستم‌هاي الكتريكي
دریافت: 1399/5/18 | پذیرش: 1399/12/26

فهرست منابع
1. Rabas, T. J., and Taborek, J., (1987), Survey of Turbulent Forced-Convection Heat Transfer and Pressure Drop Characteristics of Low-Finned Tube Banks in Cross Flow, Heat Transfer Engineering, Vol. 8, No. 2, pp. 49-62. [DOI:10.1080/01457638708962793]
2. Neal, S. B H. C., and Hitchcock, J. A., (1966), A Study of the Heat Transfer Process in Banks of Finned Tube in Cross Flow, Using a Large Scale Model Technique, Proceeding of the Third International Heat Transfer Conference, Vol. 3, Chicago, IL, pp. 290-298.
3. Mirkovic, Z., (1974), Heat Transfer and Flow Resistance Correlation for Helically Finned and Staggered Tube Banks in Cross Flow, Heat Exchangers: Design and Theory Source Book, (edited by N. H. Afgan and E. U. Schlünder), Hemisphere, Washington, D.C, pp. 559-584.
4. Jameson, S. L., (1945), Tube Spacing in Finned Tube Banks, ASME Transactions, Vol. 67, pp. 633-642.
5. Antuf'ev, V. M., and Gusev, E. K., (1968), Intensification of Heat Transfer of Cross-Flow Finned Surfaces, Teploenergetika, Vol. 15, No. 7, pp. 31-34.
6. Ward, D. J., and Young, E. H., (1959), Heat Transfer and Pressure Drop of Air in Forced Convection across Triangular Pitch Banks of Finned Tubes, Chemical Engineering Progress Symposium Series, Vol. 55, No. 29, pp.37-44.
7. Briggs, D. E., and Young, E. H., (1963), Convection Heat Transfer and Pressure Drop of Air Flowing Across Triangular Pitch Banks of Finned Tubes, Chemical
8. Engineering Progress Symposium Series, No. 41, Vol. 59, pp. 1-10.
9. Torii K., Kwak K. M., and Nishino K., (2002), Heat transfer enhancement accompanying pressure-loss reduction with winglet-type vortex generators for fin-tube heat exchangers, International Journal of Heat and Mass Transfer, Vol 45 Issue 18 pp. 3795-3801. [DOI:10.1016/S0017-9310(02)00080-7]
10. Li-zhi Zhang, Zuo-yi Chen., (2011), Convective heat transfer in cross-corrugated triangular ducts under uniform heat flux boundary conditions, International Journal of Heat and Mass Transfer, Volume 54, Issues 1-3, pp. 597-605. doi. org/10. 1016/ j. ijheatmasstransfer. 2010.09.010. [DOI:10.1016/j.ijheatmasstransfer.2010.09.010]
11. Carija, Z, Frankovic, B, Percic, M, Cavrak, M, (2014), Heat transfer analysis of fin-and-tube heat exchangers with flat and louvered fin geometries International Journal of Refrigeration Vol 45 pp.160-P167. [DOI:10.1016/j.ijrefrig.2014.05.026]
12. M. Tusar, K. Ahmed, M. Bhuiya, P. Bhowmik, M. Rasul, N. Ashwath, (2019), CFD study of heat transfer enhancement and fluid flow characteristics of laminar flow through tube with helical screw tape insert, Energy Procedia. 160. 699-706. doi: 10.1016/j.egypro.2019.02.190. [DOI:10.1016/j.egypro.2019.02.190]
13. Abeykoon, C., (2020), Compact heat exchangers - Design and optimization with CFD, International Journal of Heat and Mass Transfer. Volume 146(2020). Doi. org/10. 1016/j. ijheatmasstransfer. 2019. 118766. [DOI:10.1016/j.ijheatmasstransfer.2019.118766]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.